Anmeldelse: Danmarkshistorien, Bellevue Teatret

Anmeldelse: Danmarkshistorien, Bellevue Teatret

Af Jonas Gudmand

 

Bellevue Teatret inviterer til en original idé, hvor vi skal ind og opleve Danmarkshistorien fremført af tre af Danmarks bedste skuespillere. Det er Mille Dinesen, Anders W. Berthelsen og Nicolaj Kopernikus, der skal fortælle og vise os, hvordan vi kan perspektivere til vores lands historie.

 

Det bliver dog ikke nogen stor oplevelse, fordi det virker ligegyldigt, og min nysgerrighed bliver ikke pirret undervejs for at se, hvad der mon fortsætter med at ske.

 

2

 

De tre skuespillere starter med at indlede med en lækker overskudsagtig attitude, hvor de underfundigt får præsenteret hinanden og får gjort lidt grin med hinanden. Herefter bruger de godt med tid på at fortælle, hvordan de lavede en film sammen, hvor det gik op for dem, at de ikke var særlig stærke i Danmarkshistorien. Så det skulle ændres ved at lave en forestilling om det.

 

Første akt går med at fortælle og vise tidsperioder, der fandt sted FØR, at Danmarkshistorien kan siges at gå i gang fra 850, hvor vikingerne kom på banen.

 

Der bliver vist sjove og pudsige indfald fra skuespillerne med afsæt i forskellige tidsperioder. Vi kommer til at se en neandertaler, der møder to mennesker og så ellers langt frem til bl.a. bronze- og jernalderen, hvor en landmand finder ud af, at det ikke var så godt at sælge sin bondegård og kone for bronze, når jernalderen pludselig satte ind. Dengang var det også vigtigt at tænke på, hvor man investerede.

 

1

 

Vi skal vente til anden akt, før vi kommer i gang med Danmarkshistorien, som vi kan forvente af forestillingstitlen. Her er bl.a. en scene, hvor vi ser skellet mellem før og efter, at den enevældige konge vil fratage rettigheder fra adelen for at give lidt mere til folket.

 

Nedslagende i historien har størst gennemslagskraft fra før Danmarkshistorien starter. Dem der sker under den faktiske Danmarkshistorie virker tilfældige og uden pondus.

 

Scenerne er lavet som en form for skethces for at bløde op for det tørre emne, men der er lagt al for meget vægt på underholdningsværdien og for lidt på substansen i, hvorfor det er, at vi skal se det hele.

 

Skuespillerne har en hamrende god timing, og især Anders W. Berthelsen stråler til tider, fordi han går så all in på sine karakterer, så man mærker intensiteten og livet i dem.

 

Line Knutzon har skrevet teksten, og hun får sat nogle situationer op, som underholder. Men hvor er meningen med det hele? Hvorfor er det, at vi skal se alt det her? Jeg står tidligt af, og først i slutningen ser jeg en idé med det hele. Den kan du måske også se?

 

3

 

Den helt store stjerne i Danmarkshistorien er Line Bech. Hun har stået for kostumedesignet, og jeg har sjældent set noget så originalt. Scenografien består af rekvisitter fra Matador, siger de, og her kan skuespillerne f.eks. bruge lysestager som sko eller betræk som beklædningsgenstand. Det er brilliant tænkt og lavet.

 

Hvis du har brug for en lektion i, hvordan man kan lave sjove sketches, så har instruktør Nikolaj Cederholm sørget for et godt sted at tage hen. Men det er også det, vi får med her.

 

Bellevue Teatret, Strandvejen 451, 2930 Klampenborg

 

Spiller indtil 20. februar 2016

 

Spilledato: 27. januar 2016

Fotos: Isak Hoffmeyer

 

Lyst til at købe en billet? Læs nærmere her:

http://www.bellevueteatret.dk/forestilling/danmarkshistorien/

 

 

 

Følg os på Facebook:
https://www.facebook.com/ungtteaterblod

 

Følg os på Instagram:
@ungt_teaterblod

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *