Anmeldelse: DANNER Lydrum, Teatergrad (“lydrumsteater”)

Anmeldelse: DANNER Lydrum, Teatergrad (“lydrumsteater”)

Af Xenia Winther

DANNER Lydrum er lydrumsudgaven af Teatergrads forestilling ”DANNER”, der havde premiere den 20. juni 2019, og som spillede hen over sommeren på Furesøen og den 28.–30. august i Dannerhuset i København.

DANNER Lydrum er hverken podcast eller radioteater, det er en blanding og en helt ny lytte måde. Man downloader Teatergrads app – fortvivl ikke! Jeg ved at mange vil blive skræmt væk af appdelen, men selv min gamle mor ville kunne finde ud af det! Der er fire nemme trin man skal igennem for at app’en vil fungere – og så klarer DANNER Lydrum resten.

Forestillingen er utrolig veludført rent teknisk – den gør det muligt at koncentrere sig udelukkende på historien, for måden man bliver guidet rundt på i København er så præcis og god, at man kunne have gjort det med lukkede øjne eller uden at have været i København før. Den udspiller sig på en gåtur gennem København. Man vil på turen opleve steder, der spillede en rolle i Louise Rasmussens liv.

Louise Rasmussen er en horeunge fra rendestenen, men Louise vil have en bid af kagen, som det højere selskab spiser af, og gennem sin flabethed og sin ærlighed kravler hun sig op af stien.

DANNER Lydrum holder Line Mørkebys historie om Louise Rasmussen klar og enkel, men på samme tid sætter den mange tanker i gang og folder København og Danmarkshistorien ud på nye måde, som jeg aldrig havde hørt det før. At jeg lyttede til en fortælling om byen blev forstærket af at gå selvsamme sted. Det, jeg fik fortalt i mine ører, blev langt nemmere at forstå og lytte til, når jeg stod der, hvor det hele foregik. Og fordi jeg ikke selv valgte, hvor jeg gik hen, kom jeg helt naturligt til at gå for mig nye steder hen ad nye veje og oplevelser.

Solen skinnede, men det var stadig køligt den dag, jeg skulle lytte til forestillingen. Jeg havde cyklet hen til Ny Vestergade 13, hvor historien startede – og så trak jeg min cykel med mig rundt.

Jeg blev meget hurtigt fanget af historien – måske fordi jeg er kvinde, måske fordi jeg er feminist, eller måske fordi Christine Worre Kann startede ud med at fortælle, at hun holder meget af Louise Rasmussen, og at hun synes, at Louise Rasmussen er en glemt, men vigtig figur i dansk historie. Christine Worre Kann formåede virkelig at fange mig og få mig til at stole på, at hun fortalte mig noget vigtigt, og at hun i øvrigt ville guide mig godt rundt i København.

Jeg må indrømme at netop den måde, Christine Worre Kann guidede mig rundt i byen, var noget af det, der imponerede mig allermest – for jeg så sider og steder i byen, som jeg aldrig har set før eller tænkt over – jeg er ellers født og opvokset i København. F.eks. slutter turen ved Dannerhuset på hjørnet af Gyldenløvesgade og Nansensgade – et sted, jeg cykler forbi dagligt både hjem fra skole og hjem fra byen. Jeg har lagt mærke til bygningen, men aldrig tænkt over den yderligere. Men når først man har oplevet DANNER Lydrum er man ikke i tvivl om vigtigheden af netop denne bygning.

Alle skuespillerne, der talte i mine ører, gjorde et rigtig godt i arbejde med at være klare og tydelige – og på trods af, at man kun har høresansen til at fornemme en karakter, havde jeg ingen problemer med at mærke og forstå karaktererne. Især Lise Lauenblad, som spiller Louise Rasmussen, havde jeg klar og karakteristisk stemme, der skilte jeg ud fra de andre stemmer – man var ikke i tvivl om, at hun var anderledes, og hvad noget på hjerte.

Jeg må også indrømme, at man let kan blive forstyrret på sin gåtur og i sin rejse i 1800-tallet. Det begyndt at regne, så jeg måtte sætte lyden på pause og vente i en port til det stilnede af. Min mobil var til sidst på kanten til at løbe tør for strøm (den klarede det heldigvis), og jeg blev sulten midt i det hele. Jeg frygtede også for at møde nogen, jeg kendte, så jeg måtte ”pause” – men mere fordi, at det havde jeg ikke lyst til. Jeg ville give mig selv hen til fortællingen. Det følte jeg nogle gange ville være svært, fordi man netop går i byen blandt andre mennesker som kan være ”forstyrrende elementer”. Det tager dog ikke glæden fra den gode oplevelse!

Men når det lykkedes mig at se bort for disse ”forhindringer”, oplevede jeg at være helt alene i byen – at byen var scenografien for min oplevelse af Louise Rasmussens historien. På et tidspunkt sad jeg på pladsen foran Christiansborg – jeg kiggede rundt på folk og tænkte ”Ha! De ved slet ikke, at jeg faktisk er i 1800-tallet lige nu”.

Jeg er sikker på at alle ville kunne opleve dette i små glimt, hvis de tager på denne lydrumstur. Og det er netop blandingen af historie, byvandring, Teatergrads iscenesættelse, der gør det muligt.

Turen går rundt indre København

Teatergrad

Tilgængelig fra den 8. marts 2021

Hørt den 17. marts 2021

Fotos: Teatergrad

Lyst til at købe billet? Læs nærmere her:

Forestillingen kræver, at du downloader teatrets app

Medvirkende: Lise Lauenblad, Rolf Hansen, Brian Hjulmann, Anne Gry Henningsen, Sune Kofoed, Sandra Yi Sencindiver, Pelle Nordhøj Kann

Musikere: Marie Louise von Bülow og Karen Duelund Guastavino

Guide og fortæller: Christine Worre Kann

Instruktør: Pelle Nordhøj Kann

Musik og sangtekster: Marie Louise von Bülow

Manuskript: Line Mørkeby

Lyddesign: Emil Bøll

Grafik/app: Nethe Ellinge

Varighed: Ca. 1 time og 45 minutter inkl. gåtur

Følg os på Facebook:
https://www.facebook.com/ungtteaterblod

Følg os på Instagram:

@ungt_teaterblod

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *