Anmeldelse: Luna Seconda, Sydhavn Teater (streaming)

Anmeldelse: Luna Seconda, Sydhavn Teater (streaming)

Af Anne Sophie Parsons

Som modsvar på corona-pandemiens restriktioner, har Sydhavn Teater taget opgaven på sig til at videreudvikle deres digitale værktøjskasse, og de inviterer indenfor til deres første digitale værk med den digitale opsætning af én af forfatter Ursula Scavenius’ novellehistorier fra debuten ”Fjer”, som blev udgivet i 2015. Resultatet formår både at være dunkelt i sin dommerdagsskildring af en nedbrudt verden, men også udforskende syret i det nye format, som Sydhavn Teater selv betegner som ”cinematisk scenekunst”.

I Luna Seconda følger vi Sabina og Anker; to mennesker, der finder hinanden i en postapokalyptisk verden, hvor samfundet er brudt sammen og mørkt, klamt vand har oversvømmet landet. I det faldefærdige hønsehus af glas ude i det forladte fuglereservat, kæmper det umage par for at overleve – og da et spædbarn melder sin ankomst, tilspidses situationen for den disharmoniske familiekonstellation… 

Forfald, råddenskab og frastødende kropslige udsondringer udgør teaterstykkets rygrad, som beskrives malende igennem manuskriptet. Over den ødelagte verden hænger nu to måner – som et overnaturligt element, der peger imod at de naturlige grænser for hvad der kan lade sige gøre nu er opløste.

Forestillingen Luna Seconda udspringer direkte af en litterær tekst, og det element er også tydeligt at mærke i opsætningen til den levende scene; f.eks. beskrivelser som ”døde æselføl i pigtrådshegn” og ”jeg har fanget et hus” understreger den bizarre verden, som er det mørke stemningsbaggrundstæppe. I Luna Secondas verden er vand kulsort, pindsvine spises til aftensmad og sneglehuse knækker tørt under tunge støvler.

I rollerne som henholdsvis Sabina og Anker spiller Iza Mortag Freund og Siff Vintersol de to hovedkarakterer: I den omvendte verden, hvor alt synes muligt og grænser er udflydende, giver det derfor også fint mening, at bryde med en kønsopdelt decideret skildring af en specifik mand og kvinde foran kameraet. Mortag og Vintersol fortolker parrets destruktive relation med sammenbidte ansigter, eyeliner-udtværede ansigter, og filtret hår til god effekt igennem ubehageligt grænseoverskridende close-ups af deres mimik.

I rollen som fortæller stjæler Maria Carmen Lindegaard dog en anelse af spotlightet med sin dragende stemmeføring, der kan få de mere ækle beskrivelser af sårskorpe og deforme babyer til at lyde decideret tiltalende og næsten forførende.

Instruktion og tekstbearbejdelse af Mille Maria Dalsgaard har fokuseret på at underbygge Scavenius’ mørke univers, hvor isolation og deforme forhold i krop og sind er byggesten, mens scenografi af Carl Johan Sennels, bistået af Cæcilie Tørnsø, som også har stået for kostumer, er råt og nøgent med f.eks. en enkelt seng med jerngavl, som eneste fornødne møbel, og dunkel belysning, mens karaktererne optræder iført beklædning, der er tilpassede den apokalyptiske verden.

Immersionsdesign og streaming af Jakob la Cour bærer den tekniske del af forestillingen, mens komponist og lysdesign af Brian Larsen skaber teaterstykkets levende puls i publikums høretelefoner. Lydeffekter kommer derfor også til fronten, når f.eks. den taktfaste lyd af grøntsager, som skæres i stykker, skaber en sanselig og korporlig lyd, der også peger imod en fornemmelse af fare. Det videre fokus på at inkorporere spejlinger af Sabina og Anker og dobbelteksponeringer igennem teaterstykket understreger titlens fordoblede måner, som et indlemmet kreativt greb, der løber som en rød tråd i Luna Seconda

Legen med det digitale format udforskes også igennem syrede video-intermezzos, såsom techno-dans med stroboskoplys, horror-lignende skrift af ordene Sabinas røde tårer, der flasher på skærmen i ledtog med en mærkværdig fotosession, samt et live-telefonopkald, som næsten skal opleves selv – og derfor ikke vil blive uddybet nærmere i denne ombæring, da det er en opfordring til selv at købe en billet – skaber forfriskende pust imellem fortællingens litterære beskrivelser.

Forestillingen Luna Seconda er et blik på hvad der kan ske, når mennesket og naturen er i opbryd med hinanden med ren ødelæggelse og fordærv som resultat; på mange måder er det derfor også en tidsmæssig relevant observation omkring hvilken retning, vi som samfund ønsker at bevæge os hen imod, når isolation og sygdom ikke skiller vandene mere – så at sige. I sin skildring af det absurde univers, formår forestillingen dog alligevel ikke at være fuldkommen sortseende, men også at skabe et kreativt, legende output, som kan ruske op i den hærdede teatergænger.

Luna Seconda spiller frem til den 27. marts på Sydhavn Teatrets online webportal.

Sydhavn Teater (streaming)

Spilleperiode: 2.-27. marts 2021

Set den 19. marts 2021

Fotos: Søren Meisner

Lyst til at købe en billet? Læs nærmere her:

Medvirkende: Iza Mortag Freund, Siff Vintersol og Maria Carmen Lindegaard

Forfatter: Ursula Scavenius

Instruktion og tekstbearbejdelse: Mille Maria Dalsgaard

Fotograf og Performer: Malik Grosos

Immersionsdesign og Streaming: Jakob la Cour

Forestillingsleder: Jacob Weitze Mylund

Scenografi:  Carl Johan Sennels

Scenografi og Kostume: Cæcilie Tørnsø

Komponist og Lysdesign: Brian Larsen

Forhus og bagscene:  Nicole Johansen

Varighed: Ca. 70 minutter uden pause

Følg os på Facebook:
https://www.facebook.com/ungtteaterblod

Følg os på Instagram:

@ungt_teaterblod

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *