Anmeldelse: De 3 Musketerer, Østre Gasværk Teater

Alexander Dumas’ klassiker ”De tre musketerer” er i Østre Gasværks opsætning omsat til en rockmusical med 80’er hits.  Spændende, sjovt og med fuld knald på. På trods af nogle små knaster er der alt i alt tale om en fed, flot og tempofyldt forestilling, som vækker Dumas’ ”De tre musketerer” til live! Forestillingen er på den måde for alle, og den er også nærværende for unge og yngre.
Den grundlæggende historie om de tre musketerer og deres prøvelser er stadig til stede. Peter Oliver Hansen, Jens Andersen og Tom Jensen fantastiske som de lidt for tunge og lidt for gamle musikerdrenge. Disse tre musketerer suppleret med Rasmus Fruergaards version af d’Artagnan.  Synge og charmere kan de alle 4, og det er i høj grad de fires fortjeneste, at forestillingen holdes oppe.

Energien er høj hele forestillingen igennem, og forestillingen krydres med en række sjove og absurde måder at fortælle historien og de tre musketerer på. Showet og opsætningen er forførende og fantastisk, og det hele præges af kitchkostumer, læder, parykker, glitter og lys og lyd. Forestillingen er besat med gode skuespillere, som er med til at løfte forestillingen. De tre musketerer og d’Artagnan er sammen med Jon Langes lyserøde og lettere naive Kong Ludvig XIII, Trine Pallesens mørke Mylady og Kristian Holm Joensens dumme hertug af Rochefort med en dårlig fransk accent alle forfriskende, imponerende og fantastiske.

Opsætningen kommer dog ikke helt op at ringe. Gassen går til tider lidt af ballonen i handlingsscenerne mellem musikken, og nogle af historierne er blevet lidt underlige, malplacerede og overspillede. De er i sig selv meget sjove, men de hører ikke med i konteksten, og man kunne sagtens have kortet lidt i disse. Hvorfor skal Mylady udstyres med en pik, og hvorfor skal vi høre på parskænderierne mellem Caroline og hendes antihelt i form af den småbøvede mand Boris? Musicalen bliver her lidt langtrukken, men disse små pletter trækker kun lidt ned, og forestillingen er i det hele sjov og bestemt seværdig.

Østre Gasværk Teater, Nyborggade 17, 2100 København Ø
Spiller på Østre Gasværk Teater indtil 31. januar 2015, herefter på turne rundt i Danmark i februar 2015
Spilledato: 21. januar 2015