Anmeldelse: De asylsøgende kvinder, Betty Nansen Teatret (Betty Nansen Teatret, Aalborg Teater og Malmö Stadsteater)

Af Line Weien Hoffmann

De asylsøgende kvinder er en helt utrolig smuk, rørende og intens forestilling, der forfriskende nuanceret behandler et af verdens ældste, men fortsat mest aktuelle dilemmaer: Flygtningeproblematikken.

Forestillingen er et 2.500 år gammelt græsk drama af tragediedigteren Aischylos, men den er tankevækkende relevant i dag. Historien handler om en gruppe unge kvinder, der har krydset Middelhavet på flugt fra den vold, tvang og underkuelse mændene i deres hjemland underlagde dem, og som nu søger om asyl i den græske by Argos.

Publikum bliver vidne til kongen af Argos’ etiske grubler og tvunget til selv at tage stilling til dilemmaet: Skal Argos give de flygtende kvinder asyl, som landets love påbyder det, eller skal de afvise kvinderne af frygt for den uro og vold, der kunne følge i kvindernes kølvand.

Forestillingens hovedrolle spilles af det 19 personer store kvindekor. Et kor bestående af frivillige, lokale og vidt forskellige kvinder, men som, i den halvanden time stykket varer, formår at smelte sammen til én organisme med én meget kraftfuld stemme.

Koret veksler mellem at råbe, hviske og synge, mens de argumenterer, truer og bønfalder kongen af Argos om asyl. Koret akkompagneres live af tre musikere, og de dynamiske skift i både vokal og akkompagnement, samt korets vekslen mellem smukke harmonier og intense råb skaber skøn musik.

Hver enkel pause eller skift i dynamik og rytme er ladet med en intens energi. De 19 kvinder investerer alle utroligt meget af sig selv, og det er overvældende og dybt rørende at mærke passionen og intensiteten fra de stærke kvinder skylle ind over publikumsrækkerne. Man er som tilskuer ikke ét sekund i tvivl om, at disse kvinder mener hvad de siger, og når de taler med fælles kraft, står de utroligt stærkt.

De asylsøgende kvinder er en fryd for alle sanserne, men særligt øjet og øret forkæles. Ida Cæcilie Rasmussen åbner stykket med ”Afrodites tale”, og rundt om hende blafrer koret med et stort stykke skinnende guldstof, der reflekterer lampernes lys og skaber en illusionen af noget himmelsk. Denne guddommelige begyndelse blæste mig helt bagover. De farvestrålende mønstre på kvindernes skørter og tørklæder, fortsætter med at være utroligt stemningsskabende, når koret danser og bevæger sig mellem hinanden.

Min eneste kritik af denne meget smukke forestilling er, at halvanden time uden pause er lang tid, nok for lang tid, at skulle bombarderes med de intense indtryk. De første 40-50 minutter var fuldstændig fantastiske, og jeg var konstant på grådens rand, men til sidst bliver det for meget med de voldsomme følelser. Jeg kunne mærke, at de andre publikummere omkring mig, begyndte at sidde mere uroligt i løbet af de sidste 20-30 minutter. Der var simpelthen brug for en pause, til at fordøje de mange indtryk.

Forestillingen fokuserer ikke på at finde frem til løsningen på flygtningekrisen, men at nuancere debatten og anskue dilemmaet fra flest mulige sider. Så hvis man har lyst til at se en dyb, stærk, og utrolig musikalsk og intens forestilling, kan De asylsøgende kvinder stærkt anbefales.

Betty Nansen Teatret, Aalborg Teater og Malmö Stadsteater

Betty Nansen Teatret, Edisonscenen, Edisonvej 10, 1856 Frederiksberg C

Spilleperiode: 13.-25. september 2019 samt 1.-16. februar 2020

Spiller også på Malmö Stadsteater i perioden 26. oktober-9. november 2019 og på Aalborg Teater i perioden den 21. november-14. december 2019

Set den 13. september 2019

Fotos: Catrine Zorn

Lyst til at købe en billet? Læs nærmere her:

https://www.bettynansen.dk/da/forestillinger/de-asylsoegende-kvinder/

Medvirkende: Mikael Birkkjær, Jesper Hyldegaard, Ida Cæcilie Rasmussen og det 19 personers store kor der bl.a. udgøres af Silje, Reichert Aass, Frida Björkman Hansen, Laura Hegelund Myrfeld, Bella Liv Sietam m.fl.

Kapelmester: Bebe Risenfors

Musikere: Katerina Anagnostidou og Carolyn Goodwin

Instruktør: Simon Boberg

Af: Aischylos

I en ny bearbejdelse af: David Greig

Oversættelse: August Bovin Boberg og Simon K. Boberg

Komponist: John Browne

Scenograf: Edward Lloyd Pierce

Varighed: Ca. 1 time og 30 minutter uden pause

Følg os på Facebook:
https://www.facebook.com/ungtteaterblod

Følg os på Instagram:

@ungt_teaterblod

  • Show Comments (0)

Your email address will not be published. Required fields are marked *

comment *

  • name *

  • email *

  • website *

Ads

You May Also Like

Anmeldelse: Lyst, Østerbro Teater, Republique

Af Ea Melissa Christiansen   Det kvindelige kønsorgan har været et kæmpe tabubelagt, men ...

Anmeldelse: D’ARC, Dansehallerne (Teater Nordkraft og Sydhavn Teater)

Af Sidsel Stoustrup   ”Har du glemt mig?” spørger Jean D’arc os fortvivlet efter ...

Anmeldelse: A Midsummer Night’s STEAM, Fredericia Teater

Af Julie Vad B. Madsen   Fredericia Teater har nyfortolket Shakespeares ’En skærsommernats drøm’ ...

Anmeldelse: Til mine brødre, Aarhus Teater

Af Lea Damgaard   Med den nye husdramatiker Peter-Clement Woetmann ser det lovende ud ...

Anmeldelse: Mig og Tyson, Teater Grob

Af Eva Gudmand   Som barn født i 1990’erne kan jeg ikke undgå at ...