Anmeldelse: Kabaret Liva Weel og de andre, Teater Malstrøm

Af Sanne Halkjær Hebsgaard

Mange danskere kender måske til sangerinde og skuespillerinde Liva Weel. Hvis ikke navnet får en klokke til at ringe, så gør nogle af de kendte sange, som hun har sunget, som ”Gå med i lunden” eller ”Man binder os på mund og hånd” måske. Liva Weel var en elsket og populær kvinde i starten af 1900-tallet, og i år ville hun kunne have fyldt 120 år, hvilket er en god anledning til at hylde denne kvinde i Teater Malstrøms kabaret Kabaret Liva Weel og de andre.

Kabareten, som Teater Malstrøm sætter op denne gang, foregår på to små scener. På scenen til venstre bliver publikum præsenteret for en lejlighed, der tilhører søstrene Mikkelsen. Her ser publikum, hvordan søstrenes liv udvikler sig i takt med tiden og deres bekendtskab med Hr. Mortensen. Søstrene Mikkelsen hører altid Liva Weel på deres grammofon, hvilket er en god overgang til at præsentere publikum for Liva Weels musikunivers på varietéscenen til højre. Her bliver der i løbet af aftenen fremført flere af Liva Weel hits og velkendte numre fra andre musikere, som alle har være med til at bidrage til et smuk musikunivers gennem tiden.

Det, der sker i lejligheden hos søstrene Mikkelsen, bliver gennem kabareten understøttet af de sange, der bliver fremført på scenen ved siden af, da sangene passer, til de situationer søstrene er i. Dette kan dog til tider gøre det svært at vurdere, hvor man skal have sit fokus henne. Ofte fordi de sange der bliver fremført, bliver fremført så fint og til tider utroligt humoristisk. Blandt andet synes jeg, at Peter Beierholm fremfører sine humoristiske sange helt formidabelt. Det er tydeligt, at publikum elsker, de sange han synger. Og der bliver på intet tidspunkt holdt igen med at synge med og grine af de morsomme øjeblikke.

Det musikunivers publikum bliver præsenteret for i løbet af aftenen, er helt igennem fantastisk. Der er et væld af musiknumre, som alle bliver præsenteret af nogle stærke sangere. Alle sangerne har hver deres styrker, og sammen fungerer de super godt. Slutnummeret ”Barndommens gade” sidder lige i skabet og giver mig gåsehud lige fra start af. Maja Hørlykke, som spiller en af søstrene Mikkelsen, starter ud med at synge de første linjer fra sangen, og allerede der bliver jeg rørt. Hun har en så fin og indtrængende stemme, som bare forenes så smukt med denne sang. Efterfølgende følger resten af de medvirkende trop, og sammen fylder de hele rummet med denne vidunderlige og forenende sang. Det er helt klart mit yndlingsmoment i hele kabareten. Især fordi de medvirkende undervejs i denne sang går ned blandt publikum, og giver dem et forsigtigt og velmenende klem på skulderne. I dette øjeblik bliver publikum og skuespillerne et med hinanden, og det er simpelthen så fint!

I denne kabaret er det i den grad værd at nævne de smukke kostumer. For hold da op, hvor er der mange og smukke kostumer! Det er tydeligt at se, at der er gjort noget ekstra ud af disse kostumer. Alle kostumer passer perfekt ind i tiden og situationen, og de er med til at skabe en tidslomme, som bliver mere og mere realistisk i løbet af aftenen. Samtidigt er alle kostumer utroligt detaljerige og så forskellige. Og det står klart, at der er blevet gjort et superfint og beundringsværdigt stykke arbejde med disse kostumer.

I mine øjne byder denne kabaret til et univers som er helt fantastisk. I de timer kabareten står på, bliver publikum omsluttet af fantastiske sange og stemninger, som bliver fremført super flot. Alt spiller simpelthen, og de velkendte sange ligger i den grad op til fællessang. Dette er også med til, at de medvirkende i den grad når ud til alle i salen. Det er min opfattelse, at alle i salen på et eller andet tidspunkt i løbet af aftenen er i en eller anden form for kantakt med alle skuespillerne. Det er med til at give en intim stemning, og det klæder denne kabaret utroligt godt.

Teater Malstrøm

Det Bruunske Pakhus, Kirkestræde 3, 7000 Fredericia

Spilleperiode: 12. september 2019 – 19. oktober 2019

Set den 13. september 2019

Foto: Tina Liv og Thomas Jensen

Lyst til at købe en billet? Læs nærmere her:

Medvirkende: Vibeke Holm Hansen, Pia Holst Jeberg, Melanie Holm Ranch Hansen, Sidsel Nygaard, Alexander Bryld Obaze, Poul Erik Petersen, Peter Beierholm, Emil Faaborg Mikkelsen, Michael Sirach, Sophie Stjerne Lauritzen og Maja Hørlykke

Instruktør og idé: Michael Hansen

Kapelmester og voicecoach: Sofie Karoline

Scenograf: Jesper Wodstrup Jørgensen

Kostumier: Karina Thranholm Lyk

Varighed: Ca. 2 timer inkl. pause

Følg os på Facebook:
https://www.facebook.com/ungtteaterblod

Følg os på Instagram:

@ungt_teaterblod

  • Show Comments (0)

Your email address will not be published. Required fields are marked *

comment *

  • name *

  • email *

  • website *

Ads

You May Also Like

Anmeldelse: Blodbadets Gud, Aalborg Teater

Af Lærke Holst Thomsen Aalborg Teater var velbesøgt af alle aldre onsdag aften, da ...

Anmeldelse: Iliaden, Teaterøen (Asterions Hus)

Af Eva Gudmand   Titlen ’Iliaden’ er skræmmende i sig selv, da den vækker ...

Anmeldelse: Bellevue Badehotel, Bellevue Teatret

Af Christian Skovgaard Hansen   Chok-nyt! Bellevue Teatret skal omdannes til et badehotel! Tja, ...

Anmeldelse: Peters jul, Odense Teater

Af Mette Herschend   Odense Teater åbner dørene for dette års juleforestilling ’Peters jul’ ...

Anmeldelse: OW Bunker, Teater Nordkraft

Af Sofie Trige Vi skal snart til stemmeboksen, og jeg kan bestemt anbefale at ...