Anmeldelse: Dekalog, Teater Nordkraft
Af Christian Skovgaard Hansen
”Dekalog” er en samling religiøse og moralske regler som Israels gud gav til Moses på Sinai Bjerget – altså De ti bud. Men det er også fællestitlen for Krzysztof Kieslowskis ti tv-film af ca. en times varighed, og som er baseret på netop De ti bud. Disse tv-film om ti almindelige menneskers svære valg, om hvad kærligheden er, og hvad den må koste dem, har Thomas Hwan omsat til scenen – og nu kan den endeligt spilles.
Thomas Hwan har også skrevet manuskriptet, så fortællingerne her præsenteres i en kompakt udgave på godt 2½ times varighed inkl. pause. Vi når fornemt alle ti fortællinger fortalt, og smerten og tankerne kryber ind under huden på. Han har formået at sammenskrive de ti forskellige som én fortløbende, men alligevel fragmenteret fortælling om menneskets væsen, som fungerer ganske glimrende.
Hwan har sat fokus på kærligheden i de tid bud. Der er både den verdslige og den religiøse kærlighed, der er den umulige kærlighed, kærligheden til og ikke mindst mellem familien, kærligheden til ens næste og kærligheden til det ufødte barn. Hvilken pris har kærligheden? Og er den prisen og kvalerne værd? Spørgsmålet er, om vi kan overholde De ti bud. Og skal vi overhovedet det?
De fem skuespillere Jakob Hannibal, Thomas Nielsen, Lærke Schjærff Engelbrecht, Tobias Leander og Christine Gjerluff spiller hele forestillingens persongalleri i alle ti fortællinger. Der kræves meget af alle fem skuespillere, men det hele lykkedes for dem, og de spiller alle sammen både grumt og fortryllende på samme tid. Alle fem spiller overbevisende og bemærkelsesværdigt, og de skifter problemfrit og troværdigt ind og ud mellem de mange forskellige roller.
Efterhånden som forestillingen skrider frem, er det nærmeste som om, at de ti bud, fortællingen og de mange mennesker i persongalleriet nærmest smelter sammen i Hwans tekst og iscenesættelse. Man aner genkendelsen i mennesket, og spørgsmålet er, om ikke alle mennesker besidder sider af alle de ti bud. Det er ”et kød” i ”et liv”. Menneskenes valg har også fået en tilpas mængde humor, så det ikke er helt sort og grumt. Der er intet, der er sort eller hvidt – livet findes derimod i en række gråtoner, som ikke nødvendigvis har nogen lyspunkter.
Peter Schultz har skabt en forunderlig scenografi med et stillads og sø i midten af scenen. Man kan lure fra begge sider, alt imens begæret og mordet udspiller sig nedenfor og midtimellem, og imens kan man spekulere på, om ”isen” på søen kan holde. Det hele rummer mange omskiftelige muligheder, og den bliver nærmest en sjette, aktiv medspiller, som skuespillerne både spiller sammen med og op i mod. Hele scenerummet bringes i spil. Sammen med lysdesignet af Mads Eckert Hermansen og lyddesignet af Jonas Hvid bliver det en uafbrudt sansestrøm, hvor hjernen nærmest kommer på overarbejde.
Lad det være sagt med det samme – de er ikke den nemmeste forestilling at holde hoved og hale i. Det kan derfor anbefales, at man genlæser de ti bud inden forestillingen. Har man gjort det, synes menneskenes væsen ikke så fremmed endda, og det er pludseligt ikke så svært at forstå forestillingen. Om det også gælder det at træffe de svære beslutninger, er en anden sag.
Thomas Hwan og Teater Nordkrafts version af Dekalog bliver en komprimeret og tankevækkende forestilling, som bestemt er seværdig. Det er totalteater med et sansebombardement af følelser og kærlighed, hvor publikum hele tiden pirres, og alle fem skuespillere yder formidable præstationer. Man overvejer, om det er galt eller genialt, indtil man overgiver sig og lader sig følge med. På vej ud fra teatersalen kan man så spekulere på, hvilken type menneske vi egentlig er – og om vi egentlig efterlever de ti bud.
Teater Nordkraft, Volt, Teglgårds Plads 1, 9000 Aalborg
Spilleperiode: 8.-21. juni 2022
Set den 20. juni 2022
Fotos: Martin Høyer Poulsen
Lyst til at købe en billet? Læs nærmere her:
Medvirkende: Jakob Hannibal, Thomas Nielsen, Lærke Schjærff Engelbrecht, Tobias Leander og Christine Gjerluff
Instruktør: Thomas Hwan
Instruktørassistent: Serena De Rosa
Scenograf: Peter Schultz
Manus: Thomas Hwan
Oversætter: Gerd Sørby
Lyddesigner: Jonas Hvid
Afvikler, Lysdesigner: Mads Eckert Hermansen
Scenemester og scenografibygger: Mikkel Munk Iversen
Baseret på filmene ”Dekalog” af: Krzysztof Kieslowski
Varighed: Ca. 2 timer og 30 minutter inkl. pause
Følg os på Facebook:
https://www.facebook.com/ungtteaterblod
Følg os på Instagram:
@ungt_teaterblod