Anmeldelse: Tivoli Varietéen 2022, Tivoli

Rasmus Botoft er tilbage i Tivolis Glassal med Tivoli Varietéen 2022. Rasmus Botoft prøver på bedste manér at give showet liv, men han virker lettere anspændt i rollen som vært og kommer aldrig for alvor ud til publikum, hvilket er synd, da intentionerne sådan set er gode nok.

Grundformen på de forskellige forestilling er ens, men hver aften bliver alligevel sin egen, da indslagene varierer. Så hver aften bliver alligevel på sin vis sin egen. Også i år kommer showet til at virke ufattelig langt, og tempoet og timingen ryger. Mange af showets enkeltnumre, fungerer dog heldigvis upåklageligt. Problemet med disse numre er blot, at de netop kommer til at fremstå som, ja, enkeltnumre, så savner varietéens elegante samlede mosaik.

Lars Knutzon og Claus Meyer gæster denne aften varietéen. Knutzon for at fortælle små anekdoter om tidligere tiders varietéer, og Meyer for at introducere og fortælle om en ny universel fødevare. Det er to forskelligartede indslag, men fælles for dem er, at de bliver for vrøvlede og gentagende. Begge indslag har anslag til noget, men det bliver aldrig til noget, og det bliver desværre i stedet til to gange ”en sludder for en sladder”, hvor vi ikke helt ved, hvor man vil hen med indslagene.

Rasmus Botoft er morsom, da han gæster scenen som karakteren Else fra Rytteriet. ”Hun” er nu spåkone og kan ”se” meget om en publikummer, som ”hun” trækker op som ”spåningsoffer”. Det er egentlig ganske sjovt, men det bliver noget for langt i spyttet, så det sjove lidt går af det til sidst.

Aftens gæster bestod derudover af tryllekunster og lysdesigner Mads Vegas, af musikduoen Hørslev/Mouritzen Projekt bestående af digter Lone Hørslev og sanger Mads Mouritz og af sanger Nikolaj Schiøtz Winding. Hverken Mads Vegas eller Nikolaj Schiøtz Winding gør noget større væsen af sig, og de finder aldrig rigtig formen i forestillingen. Bedre går det for Lone Hørslev og Mads Mouritz, som leverer nogle fine musikindslag, og Lone Hørslev viser sig som ganske god digter i digterudfordringen med Rasmus Botoft. Sabelsluger Lucky Hell giver os det farlige gys efterhånden som sablerne bliver større og større.

Det kan godt være, at Rasmus Botoft er i centrum som vært, men det er denne aften kvinderne, som er i centrum. Alice Carreri er en lille kvinde med en stor og fantastisk stemme, som vækker både glæde og samklang sammen med det velspillende varietéorkestret.

Danser Selene Muñoz og percussionist David Hildebrandt står for aftenens bedste nummer. Selene Muñoz leverer som altid et rytmisk og fyrigt flamenconummer. Til Hildebrandts hypnotiserende toner, forfører Muñoz os. Tempoet er højt, og hun er vild, lidenskabelig og – på den gode måde – insisterende! Flamencoen er også denne aften flyvende i en legende og omfavnende koreografi.

Tivoli Ballet Teater gæster også varietéen i år – denne gang med balletten ballet “Meet Cute” koreograferet af Robert Thomsen. Hvem gør man sig til for, og hvor længe skal man vente på hvilken kærlighed? Elsker mig, elsker mig ikke… Det er også et spørgsmål om, hvilken form for kærlighed, som vi søger. Dansetrioen bestod fornemt af Jennifer Wagstaffe, Vincent Vernal og Luis Fernando.

Musikken leveres også i år af et stort mands live orkester under ledelse af Peter Jensen. Orkestret er velspillende og veloplagte hele aftenen igennem. Musikalsk fejler varietéen ikke noget!

Det hjælper heller ikke på forestillingen, at den både på Tivolis hjemmeside og af Botoft selv annonceres til 120 minutter (inkl. pause). Men forestillingen bliver denne aften over en halv time længere. Det er både uprofessionelt og udtryk for disrespekt overfor publikum. Men det er også unødigt. Forestillingen kunne sagtens være holdt på de to timer, og det ville også have klædt forestillingen, at den var strammet noget op.

Får man styr på formatet, kan en genoplivning af varietéen i Tivolis Glassal bestemt noget. Det kræver ”bare” en strammere styring og en mere velvalgt udvælgelses af årets numre.

Tivoli, Glassalen, Vesterbrogade 3, 1630 København V

Spilleperiode: 9.-18. juni 2022

Set den 16. juni 2022

Konferencier: Rasmus Botoft

Øvrige medvirkende: Claus Meyer, Alice Carreri, Mads Vegas, Selene Muñoz og David Hildebrandt, Lucky Hell, Hørslev/Mouritzen Projekt, Lars Knutzon, Nikolaj Schiøtz Winding og Tivoli Ballet Teater (forskellige hold de forskellige dage)

Musik: Tivoli Varietéens eget band ved Peter Jensen

Varighed: Ca. 2 timer inkl. pause (annonceret)