Anmeldelse: Den fantastiske bus, Det Kongelige Teater
Af Christian Skovgaard Hansen
Den danske tegner, forfatter og illustrator Jakob Martin Strids bog ”Den fantastiske bus” udkom i efteråret 2023. Det er en indbundet moppedreng på 204 sider, 388 x 302 x 27 mm og en kampvægt på 2.545 g. Den blev revet væk fra hylderne ved udgivelsen, så ikke alle julegaveønsker blev opfyldt med det samme, og bogen er siden genoptrykt i mange oplag.
”Den fantastiske bus” er nok en billed- og børnebog, men den absolut også læses af voksent publikum, som også får nogen tanker med hjem. Strid er en fantastisk formidler som både historiefortæller og som tegner. Vi oplever alle – store som små – kreativitetens, kunstens og ikke mindst fantasiens frigørende og helende kraft.
Det går ikke godt i verden længere. Efter en atomulykke er verden blevet reduceret til en slidt klode, og folk og her dyrene klumper sig nu sammen i overbefolkede byer, som stadig er beboede. Vi starter derfor i barakbyen Ahnstarr City. Her hersker desperationen, da de faldefærdige huse nu rives ned et for et, og beboerne aner ikke, hvor de skal flytte hen. Det hele forværres af, at den lille Timo er meget syg, så der skal snart gøres noget.

Kan vi overleve i den ødelagt verden? Hvordan sikrer vi, måske, at verden igen bliver et bedre sted at være? Og hvordan hjælper vi mod opgivenheden for de tilbageblevne beboere i Ahnstarr City?
Katten Spir har hørt om det magiske land, Balanka, og at der her stadig skulle vokse den ellers uddøde safran-lilje, der kan helbrede alle sygdomme. Turen må gå hertil! Spir og vennerne finder resten af en kæmpestor gammel bus. De bygger bussen om, så alle indbyggerne i barakbyen kan komme med, og så kører ”Den fantastiske bus” ellers afsted på et fantastisk og ikke helt ufarligt eventyr, indtil de endelig ender i det magiske land, Balanka. Både turen og mødet med Balanka bringer udfordringer og overraskelser med sig, men både bussen og beboerne klarer den – naturligvis.

Denne historie har Det Kongelige Teater nu sikret sig teaterrettighederne til. Anastasia Holst Nørlund har både stået for manuskript, iscenesættelse, dramatisering og forestillingens nye sangtekster. Hun har holdt sig tæt til Strids fortælling, og en del af replikkerne er også taget fra bogen. Så langt, så godt.
Sangteksterne er lidt vel banale, og Julian Berntzens anonyme, nærmest kedelige musik løfter dem ikke, så vi kunne egentlig godt have undværet dem. Værre er det dog, at manuskriptet og iscenesættelsen ikke kommer helt i mål. Nørlund har valgt at fortælle hele bogens fortælling. Det gør, at forestillingen i alt kommer til at vare næsten 1 time og 50 minutter inkl. pause, hvilket ganske enkelt er for langt for kernepublikummet, børnene, når forestillingen ikke er helt skarp. De har derfor desværre svært ved at sidde stille og bevare koncentrationen hele vejen igennem. Samtidig mangler både vi og børnene lidt af Strids charmerende poesi, livsglæde og underliggende kløgtige tanker.

Bedre går det heldigvis for Astrid Lynge Ottosens scenografi og kostumer, som heldigvis løfter forestillingen, selvom vi ikke helt når Strids’ke højder. Hun har sans for Strids billedunivers og hans fantasiverden, og sammen med Morten Justs effektive og fantasifulde videodesign fungerer det visuelle udtryk flot. Til gengæld forløses rejsens mange fantasivæsener ikke helt perfekt. Det største problem her er måske nok Store scenes størrelse. Nok er bussen stor, så den kan fylde scenen ud, men scenerummet bliver alligevel for stort, så teatermagien ikke rigtig vil indvinde sig.

Skuespillerholdet kæmper, og de hjælper heldigvis til, at forestillingen alligevel kommer nogenlunde i mål. Karla Rosendahls Taku er kær i sin ungdommelige nysgerrighed og sorgløshed, og Jonathan Bergholdt Jørgensens Spir, har både en drenget charme, men også en eventyrlyst og modighed. Mads Rømer Brolin-Tanis gamle løve Tolstoj, der dengang for længe siden uden held prøvede at komme til Balanka, og som samtidig mistede kontakten med vennen Pierre, har en ro og kløgt over sig. Alvin Olid Bursøes næsehornsarbejdsmand er hård på overfladen, men vi aner en vis sårbarhed og ærlighed, når han hjælper bussen afsted. Kitt Maiken Mortensen, Morten Brovn, Carla Feigenberg og Sara Fanta Traore gør det også fint.

Vi bliver mindet om, at vi skal passe på både vores planet og på hinanden, og at fællesskab, diversitet og sammenhold er vigtigt, for mennesker – og spøjse pelsede dyr – har brug for hinanden. Bag eventyret og den fantastiske rejse gemmer sig også en klima- og miljødagsorden.
Strids bog ”Den fantastiske bus” er en fantastisk bog med nogle fantastiske budskaber. Helt så fantastisk er denne teaterversion af bogen desværre ikke blevet, selvom den absolut har sine gode øjeblikke, men den fanger ikke helt børnene, der også er småurolige denne premiereeftermiddag.
Det Kongelige Teater, Skuespilhuset, Store Scene, Sankt Annæ Plads 36, 1250 København K
Spilleperiode: 10. oktober-14. december 2025
Set den 10. oktober 2025
Fotos: Camilla Winther
Lyst til at købe en billet? Læs nærmere her:
https://kglteater.dk/det-sker/sason-20252026/skuespil/den-fantastiske-bus?section=top
Medvirkende: Karla Rosendahl, Jonathan Bergholdt Jørgensen, Carla Feigenberg, Kitt Maiken Mortensen, Sara Fanta Traore, Mads Rømer Brolin-Tani, Morten Brovn, Alvin Olid Bursøe og Camilla Bang
Forfatter: Jakob Martin Strid
Manuskript: Anastasia Holst Nørlund
Iscenesættelse, dramatisering og sangtekster: Anastasia Holst Nørlund
Scenografi og kostumedesign: Astrid Lynge Ottosen
Musik: Julian Berntzen
Underscore, musikalsk arrangement og musikproduktion: Kato Ådland
Lysdesign: Mathias Hersland
Lyddesign: Rasmus Kreiner
Videodesign: Morten Just
Koreografi: Sofie Akerø
Musikalsk ansvarlig: Mikkel Gomard
Varighed: Ca. 1 time og 55 minutter inkl. pause
Følg os på Facebook:
https://www.facebook.com/ungtteaterblod
Følg os på Instagram:
@ungt_teaterblod


