Anmeldelse: Den Store Gatsby, Det Kongelige Teater

Anmeldelse: Den Store Gatsby, Det Kongelige Teater

Af Ida Spedtsberg

På 100-året for F. Scott Fitzgeralds episke fortælling om den gådefulde rigmand Gatsbys hæsblæsende liv og lyst er Den Kongelige Ballet aktuel med verdenspremiere på netop Den store Gatsby. Koreograferet af den portugisiske koreograf Arthur Pita til den medrivende, jazzede toner af den legendariske amerikanske komponist George Gershwin er Store scene i Operaen klar med glitter, glamour og gemt kærlighed.

”Den store Gatsby er en betagende beretning om en tid, hvor ødselhed og forfald gik hånd i hånd.” Sådan skriver teatret selv på hjemmesiden. Og selvom det på overfladen kan ligne en fortælling om Gatsbys stodladende fester, uendelige kærlighed til ungdomskæresten Daisy, som han forsøger at genvinde, eller hengivenhed for vennen Nick, så er det også en historie med flere kærlighedsforvekslinger end ”Bachelorette”. Om den klassiske saying ”penge kan ikke købe dig alt”. Og selvfølgelig med tragiske resultater til følge.

Så hvad kan du forvente? Du kan forvente et festfyrværkeri af pailletter, smooth jazzmusik, elegant og storslået scenografi. Du kan forvente fortryllende show-piger, der can-can-kaster deres ben til langt over skulder-højde. Luksuriøse og lyst-drevne kærlighedsscener mellem star-crossed lovers Daisy og Gatsby. Og mellem Daisys mand Tom og hans elskerinde Myrtle. Og så knap så meget kærlighed mellem arbejderparret Myrtle (ja, den samme) og hendes mand George. Og selvfølgelig også mellem ægteparret Daisy og Tom. Og så også Daisys fætter, Nick, som tilfældigvis også er Gatsby nabo, og den kølige diva Jordan. Forvirret? Jeg vil anbefale at læse handlingen i programmet, inden tæppet løfter sig. Eller du kan give dig i kast med bogen.

For der er nok at holde styre på, men det er det værd. Genremæssigt befinder vi os i en skøn kombination af traditionelle charleston og show-trin, kontemporær ballet, klassisk ballet og en snert af moderne dans. Det bidrager til den over-the-top-følelse, jeg sidder tilbage med. Jeg kunne have ønsket lidt flere klassiske ballettrin og lidt mindre moderne dans, men ellers er jeg helt med på præmissen. More is more, synes at være temaet, der løber oven på triste livsbeslutninger. Trist er til gengæld ikke castet. Jeg så 2. castet, hvilket traditionelt set er stedet, hvor yngre upcomming dansere får chancen. Og jeg blev ikke skuffet.

Den britiske danser Oscar Aincough brillerer i den humørsvingende rolle som Gatsby – med flotte spring og enorm elegance balancerer han den kølige overflade som over-menneske og det dybere begær for Daisy. Daisy danses denne aften af Victoria Bell. Også hun shiner med kokette blikke, og især i soveværelsesscenen ser vi hendes flotte tekniske kvalitet. De er helt generelt et virkelig godt match, og jeg håber på at se dem sammen igen i et mere klassisk værk.

Kæk er også Stephanie Chen Gundorph som opportunistiske Myrtle, der prøver at undslippe arbejderklassens sod og hårde arbejde via dansen. Og fortvivlet er George, der ikke vil lave hende slippe. Denne aften spillet af Oliver Starpov, som har sin force i den moderne dans, og som derfor får lov til at folde sig ud i denne rolle. Mathieu Rouaux leverer en solid men lidt sagte Nick, Jonathan Chmelensky modsat en relativt aggressiv Tom, mens Lania Atkins stilfærdigt understreger sit skuespilstalent som fremadskuende Jordan.

Der er ekstremt mange nuancer at gå på opdagelse i: Scenografien af Gary McCann er skøn, brugen af spejle til swimming pool-scenerne geniale, de underliggende toner af frigjort seksualitet og et mystisk, men underholdende, ekstra-person-galleri med blandt andet M. Mouse, tangodanserinden, manden med hummer-hænder, to sømænd og en flapper-pige. Igen, more is more.

Så for mig får Arthur Pita leveret en hæsblæsende paillet-regn med et snert af 1920’er samfundsrealisme i en dansabel, lettilgængelig forestilling. Og det er en 100 års-fejring værd.

Det Kongelige Teater, Operaen, Store Scene, Kongens Nytorv 9, 1050 København K

Spilleperiode: 3.-31. maj 2025

Set den 4. maj 2025

Fotos: Camilla Winther

Lyst til at købe en billet? Læs nærmere her:

https://kglteater.dk/det-sker/sason-20242025/ballet/den-store-gatsby

Medvirkende:

Dansere denne aften: Oscar Ainscough, Victoria Bell, Mathieu Rouaux, Jonathan Chmelensky, Stephanie Chen Gundorph, Oliver Starpov, Lania Atkins m.fl.

Andre aftener: Ryan Tomash, Andreas Kaas, Caroline Baldwin, Alexander Stæger, Isabella Carroll, Schonan Greve, Isabella Walsh m.fl.

Koreograf: Arthur Pita

Scenografi og kostumedesign: Gary McCann

Komponist: George Gershwin

Arrangør og komponist: Frank Moon

Videodesign: Adam Ryde Ankarfeldt

Videodesign: Magnus Pind

Lysdesign: Jonas Bøgh

Dirigent: Chanmin Chung

Varighed: Ca. 2 timer og 30 minutter inkl. en pause

Anbefalet fra 15 år

Følg os på Facebook:
https://www.facebook.com/ungtteaterblod

Følg os på Instagram:

@ungt_teaterblod

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *