Anmeldelse: Den utrolige historie om den kæmpestore pære, Det Kongelige Teater

Af Barbara Østerberg Nielsen

Den utrolige historie om den kæmpestore pære er en skøn og eventyrlig fortælling. Man elsker fra start til slut det fine univers, som oprindeligt stammer fra Jakob Martin Strids bog af samme titel. Det er en dejlig forestilling, hvor man med det samme bliver i godt humør. Det skyldes de flotte kostumer, de spøjse karakterer og opløftende sange.

De to hovedkarakterer, vennerne Mitcho og Sebastian spilles af Sara Viktoria Bjerregaard og Sigurd Holmen Le Dous, og dette gøres med bravur. Hele vejen igennem er der en skøn timing og ping pong, som gør forestillingen både sjov og levende. Det er en stor scene de har at fylde ud, men det gør ikke spor, da der er god krop på hos alle figurerne, det er et præcist og tydeligt kropssprog som rammer alle i salen. Astrid Lynge Ottosens flotte scenografi, har også en del af æren med levende trapper og en kæmpestor pære, som kan flyde rundt på scenen. Det samme gælder for de fine kostumer herunder Mitcho og Sebastian som i bogen optræder som dyr, hvilket man tydeligt fornemmer på scenen, dog uden at være overdrevet.

Fra start er man inviteret ind i deres fjollede univers, som var det en cirkusforestilling. Den rare borgmester Jeronimus Bjergstrøm Severin Olsen (Mads Rømer Brolin-Tani), som også går under navnet JB, kommer frem foran tæppet og byder velkommen og præsenterer sig selv og alle de andre beboer i Solby. Han søger sågar for at engagere det spændte publikum ved at stille spørgsmål.

Cirkusreferencen holder ved, det er i måden de er klædt ud på, sminket på og i de mange sjove fald-på-halen seancer. Eksempelvis i en scene hvor Sebastian, hver gang han åbner en avis får en høj skinger råbe-stemme. Eller når Mitcho går rundt og rundt om den store pære, for så at vende sig om og opdage, at den hun leder efter, er lige bag hende. Der er masser af gentagelser og tingene bliver virkelig skåret ud i pap på den der meget klovnede måde. Det er skønt, og det virker hos børnene, som kvitterer prompte med hjertelige grin.

Det Kongelige Teater beskriver selv forestillingen som ”Ægte familiehygge for både børn og forældre”. Det er også sandt, for det er den mægtig hyggelig forestilling. Der er dog ingen tvivl om, at den primært henvender sig til børnene. Der falder en enkelt joke af i starten til forældrene, hvor den magtsyge viceborgmester Kvist (Alvin Olid Bursøe) har en tydelig reference til en tidligere amerikansk præsident, da han mener, at der bestemt må være snydt med valget, eftersom det ikke falder ud til hans fordel. Det kunne der ellers godt have været plads til mere af for at give forestillingen flere lag.

Det er et eventyr helt klassisk bygget op, hjem-ude-hjem. De to venner starter i det idylliske Solby, et problem opstår og de må ud for at løse det. Det gør de ved at skulle igennem tre opgaver. Deres opgaver kommer de dog temmelig let henover, og får nærmest foræret alt, hvad de skal bruge. Det ser aldrig rigtig sort ud for dem, det virker til tider som om de har glemt, hvad der er på spil. De slipper dog alligevel afsted med det på charmerende vis, ved at have fokusset på deres sjove, finurlige og meget velspillede karakterer.

Forestillingen indeholder en dejlig diversitet, det er både i måden de er klædt ud på i alle tykkelser, størrelser og former. Det er dejligt, at der er mænd klædt ud i kvindetøj og kvinder klædt ud som kaptajn og sørøver. Den utrolige historie om den kæmpestore pære fortæller en historie om en by, hvor der skal være plads til alle, også de pærer der ikke er helt almindelige, men derimod KÆMPEstore.

Det Kongelige Teater, Skuespilhuset, Store Scene, Sankt Annæ Plads 36 1017 København K

Spilleperiode: 28. november 2020-17. januar 2021

Set den 6. december 2020