Anmedelse: Palle stadig alene i verden, Kolding Egnsteater (Teatret Møllen)

Anmedelse: Palle stadig alene i verden, Kolding Egnsteater (Teatret Møllen)

Af Sanne Halkjær Hebsgaard

Tilbage i 1942 udkom børnebogen ”Palle alene i verden”. I den ikoniske børnebog vågner Palle op en dag og opdager, at han er helt alene. I monologen Palle stadig alene i verden møder publikum den selvsamme Palle, som blev alene tilbage i 1942. I dag er han blevet en ældre mand, der har sin hverdag på et plejehjem. Og en dag vågner han op og er helt alene tilbage på plejehjemmet.

Monologen er bygget op på den måde, at Klaus Andersen både fungerer som fortæller og som hovedpersonen Palle. Selvom man som publikum sagtens kan se, at det er den selvsamme Klaus Andersen i de forskellige roller, er man ikke i tvivl om, hvornår han skifter rolle. Samtidigt er Klaus Andersen også virkeligt dygtig til at vise forskellen på de forskellige aldre, Palle har igennem monologen. Både på det fysiske plan, men også den måde han fremstiller hverdagens problemer på.

Selve scenografien er yderst sparsom, men det gør den ikke mindre velfungerende. For det fungerer super godt, at scenografien er så sparsom. Det område, Klaus Andersen spiller på, er forholdsvist lille, og derfor passer det fint ind, at selve scenografien er på et småt område. Egentligt er der blot en stol, en guitar, et bord med en pladeafspiller, grammofonplader og en masse øl. Men fokus er også på den historie, Klaus Andersen fortæller, og derfor bruges scenografien også blot som en hjælp til at skabe en hyggelig stemning på scenen.

Flere steder under monologen afspiller Klaus Andersen grammofonplader, som giver en hyggelig stemning. De giver en god effekt og et smil på læben. Samtidigt bliver grammofonpladerne også brugt til at udfylde den stilhed, som Palle oplever undervejs, som tiden skrider fremad. Hen imod slutningen bliver grammofonpladerne også fysisk brugt som besøgsvenner og som Palles familiemedlemmer. De bliver et klart billede, på den ensomhed, som Palle oplever, og som han ikke længere nyder.

Klaus Andersen leverer et virkelig godt stykke arbejde i Palle stadig alene i verden. Det er især hans kontakt med publikum, som jeg bider mærke i. Allerede fra start af skaber han en nær kontakt med publikum ved kort at byde velkommen og derefter fortælle historien om Palle. Ud over det bruger han også publikummer som medspillere. Når han som Palle for eksempel fører en samtale med sin store kærlighed Selma, fører han faktisk samtalen med en blandt publikum. Dette giver også Klaus Andersen mulighed for at improvisere en smule, alt efter det udfald han får fra publikum. Det skaber en samhørighed, og ligger snært af humor over den reelle samtale.

I starten af monologen bliver publikum præsenteret for Palle i sin ungdom. Man oplever mødet med Palles store krælighed Selma og deres udvikling sammen. Dette foregår sideløbende med, at publikum oplever den ældre Palle, der nyder sin alene tid på plejehjemmet. Som tiden skrider frem, ser man, at Palle ikke længere nyder sin alene tid på plejehjemmet. På samme tid ser publikum de hårde ting, Palle har været igennem i sit liv. Herunder sin mors dødsfald der efterfølgende udløste en alkoholisme hos Palle. Det er en hård udvikling i historien, men den giver helt klart stof til eftertanke.

Palle stadig alene i verden er en monolog, der skildrer de svære ting i livet. Et af de store emner, der nævnes, er ensomheden. Alle oplever en grad af ensomhed i løbet af deres liv, nogle hårdere end andre. Palle blev allerede præsenteret for ensomheden, da han flyttede ind på plejehjemmet. Pludseligt gik der længere tid imellem opkaldende fra sønnen, og besøgene blev også færre og færre. Da han en dag vågner op uden nogle mennesker omkring ham, bliver ensomheden pludselig konstant. Monologen er derfor med til at italesætte den problematik, der er hos mange ældre mennesker. Dem skal vi huske, og sørge for at deres livs vinter ikke bliver alt for ensomt.  

Gæstespil af Teatret Møllen

Kolding Egnsteater, Fredericiagade 1, 6000 Kolding

Spilleperiode: 7.-8. december 2020 på Kolding Egnsteater

Spiller også 28. december-31. december 2020 på Teatret Møllen

Set den 7. december 2020

Fotos: Søren Hasselgaard Skaaning

Lyst til at købe en billet? Læs nærmere her:

Medvirkende: Klaus Andersen

Dramatiker: Brian Wind-Hansen

Instruktør: Ole Sørensen

Scenograf: Ole Sørensen og Klaus Andersen

Varighed: Ca. 60 minutter uden pause

Følg os på Facebook:
https://www.facebook.com/ungtteaterblod

Følg os på Instagram:
@ungt_teaterblod

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *