Anmeldelse: Regnbuefar, Det Kongelige Teater

Af Xenia Winther

Regnbuefar er en monologforestilling med intet andet end Mikkel Arndt på scenen i rollen som Mikkel, der er homoseksuel – og han vil rigtig gerne være far. Mikkel har en vild fantasi, og den kan godt stikke lidt af en gang imellem. Faktisk er forestillingen en blanding af, hvordan Mikkel forestiller sig, det kunne blive at være far, og den virkelighed han lever i, hvor han endnu ikke har fundet moren til sit barn.

Man følger Mikkel på akavede baby dates og vilde byture i Berlin, der hele tiden bliver brudt af hans drømme om, hvordan det ville være at være far. Nogle gange kan jeg komme helt i tvivl, om Mikkel gerne vil have et barn, eller om han blot vil være far. For når han fortæller sine forestillinger om farlivet, handler det mere om, hvor fantastisk han er som far end om barnet.

Mikkel er en spektakulær karakter. Han er noget af en mundfuld – han er ret kikset, men også virkelig sjov og relaterbar. Arndt spiller karakteren til perfektion. Forestillingen havde også været ret kedelig, hvis ikke det var en så stor en mundfuld af en karakterer – han forestiller sig farlivet, som om det næsten var en (tegne)film.

Selv om at Arndt er helt alene på scenen uden rekvisitter og scenografi, er det ikke kedeligt, for der er drøn på lys og lyd, der hjælper til at skabe stemninger og overraskelser, når det skifter brat og er i perfekt timing med Arndt. Arndt er også spændende at kigge på, for hans krop er hele tiden i gang, og man kan levende forestille sig situationerne, som han fortæller om – blot ud fra hans krop.

Selv om, at Arndt er meget dygtig, og at forestillingen er virkelig godt skrevet, falder forestillingen lidt ned i det, som mange monologforestillinger gør – der er rigtig meget snak, og ikke så meget aktion. Man kom tit til at zone lidt ud, især fordi tempoet var meget højt hele forestillingen igennem. Det er ikke kedeligt, men det kan være svært at følge med.

Det er et spændende emne, som jeg gerne ville vide mere om, men det er som om, at forestillingen handler mere om at portrættere en karakter end at belyse emnet. Måske er det fordi, jeg ikke er en homoseksuel mand, der gerne vil være far. Hvem ved? Måske sad der netop en mand i salen, som kunne spejle sig i Mikkel. Men personligt kunne jeg godt have tænkt mig, at den handlede lidt mere om emnet end om Mikkel. Teksten af Mikkel Trier Rygård godt skrevet og sjov, men kan indimellem blive lidt ligegyldig, og nogle detaljer fylder for meget.

Det var en meget imponerende forestilling, men da jeg var færdig med at være imponeret over Arndt præstation, glemte jeg forestillingen igen, og derfor skal man tage ind og se Regnbuefar og blive helt vildt imponeret af Arndt – men så skal man heller ikke forvente mere.

Det Kongelige Teater, Skuespilhuset, Lille Scene, Sankt Annæ Plads 36, 1250 København K

Spilleperiode: 4.-19. december 2020

Set den 4. december 2020