Anmeldelse: Doktor Zhivago, NørregadeTeatret

Af Kathrine Fremming

I Hylddalen i Maribo åbner egnsteatret NørregadeTeatret, under kunstnerisk ledelse af Frank Rubæk, hvert andet år sin friluftscene op for publikum. I år med Danmarkspremiere på Doktor Zhivago, som skildrer den unge doktor og poet Yurii Zhivago. Fortællingen udspiller sig under den russiske revolution og den senere borgerkrig og har derved et tidsforløb over 16 år fra. Musicalen er baseret på Boris Pasternaks roman, som også blev til en Oscarvindende filmatisering. Hovedkræfterne i musicalen består af professionelle skuespillere og ensemblet/koret i en forening af ildsjæle fra lokalområdet.

Til premieren på forestillingen sad jeg klar, men efter en halv time udspillede de første lyn sig i det fjerne og skabte et fantastisk lysshow ud over forestillingens egen. Og da man i forestillingen ser den dramatiske krig, åbner himlen sig, og himmel og jord står i ét. Et skybrud af voldsom kaliber samt lyn og torden, gjorde det uforsvarligt for premieren at fortsætte, og teaterdirektøren måtte beklage og stoppe premieren. Jeg kom tilbage dagen efter til en revanche.

Doktor Zhivago er fortællingen om en mand og hans skæbne, hans kærlighedsliv og nederlag i den mest bevægende periode i moderne russisk historie – den russiske revolution fra 1900-30. Vi møder først 10 årige, nu forældreløse, Yurii Zhivago ved sin mors begravelse, som efterfølgende bliver sendt til Moskva og opvokser i det bedre borgerskab. Herefter skildres hans liv og skæbne ved hjælp af musik komponeret af Lucy Simon.

Iscenesættelsen er udført af skuespiller Michael Lindvad, som nok i virkeligheden har taget en naturalistisk og klassisk musicalvinkling, som man kender den. Koreografien var veludført af Hayley Franks Høier, som klædte ensemblet og fangede det russiske miljø under den tid.

Hovedrollen Yuriis Zhivago spilles af Sebastian Harris, uddannet fra Musicalakademiet i 2015. En yderst professionel og opløftende præstation. Han formår at løfte niveauet i hans samspil med amatørensemblet, som desværre ikke altid kan skjule, at de er frivillige ildsjæle. Men det giver en charme og en kant, som man ikke finder mange andre steder.

Vi møder kvinden Lara, spillet af Christina Mørkøre, og igennem forestillingen udspilles der en affære mellem hende og Zhivago, selvom de begge er gift. God kemi og ekstrem professionalisme i musicalsang i sin fulde pragt mellem de to bærer forestillingen sikkert hjem. En duet mellem Zhivagos kone og elskerinde, spillet af henholdsvis Anne-Mette Roest og Christina Mørkøre, får hårene til at rejse sig i den kolde aften, som blev lidt lunere i deres selskab.

DoktorZhivago-37811293_1965576786812810_7387404260914233344_n

Værd at fremhæve er også Anders Gjesing, som spiller Laras mand, og som går igennem en voldsom karakterudvikling igennem forestillingen. Gjesing er en lokal, autodidakt skuespiller og har i de seneste år vist sig på de store musicalscener i København. Nu er han så vendt tilbage til hjemstavnen, og han brillerer fuldstændig og aldeles i selskabet med uddannede musicalspillere. Hans vilde sangstemme har den kant, som ligger sig så godt til sin karakters udvikling, og når han synger – så høres ingen andre.

NørregadeTeatrets kor levede desværre ikke op til de eminente solistpræsentationer. I de flerstemmige arrangementer lød det enkelte gange en anelse falsk og forsinket i forhold til hinanden, hvilket kan skyldes, at der ikke var helt styr på lyden, da enkelte stemmer blev noget fremtrædne. Lyden i Hylddalen er desuden heller ikke helt optimalt, da det jo er en friluftscene, og lyden forsvinder ud i skoven, som resulterer i lidt knas, men dog føler jeg, at det er den præmis, man kommer ind med.

Scenografien dannede ramme for det russiske univers og efter at have oplevet ”Miss Saigon” i Hylddalen forrige år og forestillingens ekstravagante scenografi og univers, havde jeg større forventninger til denne scenografi af samme scenograf Søren Glad. Jeg følte dog desværre, at scenografien i år var en anelse enkelt til det ellers store set-up forestillingen er. Desuden kunne man i år hele tiden følge med i tidsforløbet på en skærm, hvilket var positivt i den relativt lange og komplicerede kronologi, men dog man kunne godt have gjort mere for fokus og æstetik på den front.

Jeg beundrer teaterdirektørens evne og mod til at sætte en Danmarkspremiere op. Han har tidligere år bl.a. sat ”Miss Saigon”, ”The Sound of Music”, ”Cyrano” og ”Les Miserables” op. Forestillinger, der både appellerer til et bredere og smallere publikum. Og fordi teaterudbuddet på Lolland-Falster er beskedent, er jeg som teaterstuderende – og anmelder – vild med at både klassikere og nyskrevne forestillinger kommer til egnen. Publikummet fra hele Lolland-Falster er trofast og loyalt, når det kommer til sommermusikteater i Hylddalen.

NørregadeTeatret

Friluftsscenen, Hylddalen i Bangs Have, 4930 Maribo

Spilleperiode: 9.-18. august 2018

Set den 10. august 2018

Medvirkende: Sebastian Harris (Yurii Zhivago) Christina Mørkøre (Lara) Anne Mette Roest (Tonia) Anders Gjesing (Pasha/Strelnikov) Peter Oliver Hansen (Komarovski) Mikkel Vadsholt (Liberius) Nicoline Siff Møller (Anna Gromeko) Frank Rubæk (Alexander Gromeko) samt NørregadeTeatrets kor og ensemble og Bjørn Hyrups store orkester

Musik: Lucy Simon

Dialog: Michael Weller

Sangtekster: Michael Korie & Amy Powers