Anmeldelse: Dukkelise, Det Kongelige Teater

Af Amalie Sloth de Fine Licht

 

Tænk dig aldrig at blive voksen. At forblive i den periode af dit liv, hvor tilværelsen var allermest tryg, og hvor du var elsket betingelsesløst.

Det lyder dejligt. Men når tiden alligevel går, og rynkerne sætter sig i huden, står man tilbage med et noget grotesk resultat.

Barnestjernen Dukkelise og hendes fallerede storesøster og C-skuespillerinde Lila Lash bor i en faldefærdig villa i Sydhavnen. Her drømmer de om et comeback, men måske allermest om at kunne skrue tiden tilbage.

2

En mørk og stormfuld nat banker frk. Jakobsen, journalist på avisen Vaudeville, på døren. Men vi opdager snart, at journalisten i farlig grad ligner Lila Lash i forklædning.

”Journalisten” interviewer Dukkelise, og bilder hende ind, at tiden for de to søstres comeback er kommet. Nu begynder en makaber og grotesk kamp om rampelyset og publikums anerkendelse.

Lila Lash skærmer Dukkelise mod virkelighedens grusomheder og gemmer alle husets spejle, så Dukkelise ikke opdager, at hun ikke længere er ung.

De to søstre lever i konstant fornægtelse, men virkelighedens realiteter ligger truende på lur. F.eks. kommer Dukkelises undertrykte følelser til udtryk igennem dukken Lillelise, som vulgært spreder sit had til den verden, som Dukkelise så betingelsesløst søger kærlighed fra.

Sammen indhyller de to søstre sig i illusionen om, at intet er forandret siden deres tid på toppen, imens de langsomt går i fordærv. I den desperate søgen efter kærlighed finder de to dog sidst hinanden.

1

De to søstre viser på skræmmende vis, hvor galt det kan gå, hvis man sidder fast i fortiden og betingelsesløst søger omverdenens kærlighed. Samtidig er forestillingen måske en kommentar til samfundets glorificering af ungdommen som værende en værdi i sig selv.

Jeg havde ikke læst om forestillingen i forvejen, og det gjorde desværre, at jeg i første halvdel af forestillingen forvirret prøvede at forstå, hvordan historien hang sammen.

Historiens opbygning gør det svært at følge med som publikum. Selvom det sikkert er meningen, at historien skal blotlægges lidt efter lidt, gør det, at mange af pointerne og de lettere poetiske tekstsekvenser i begyndelsen ikke har grobund hos publikum; i hvert fald ikke hos mig.

Først langt inde i forestillingen gik stykkets groteske udgangspunkt op for mig, men derefter blev jeg til gengæld hurtigt suget ind i det sjove og uhyrlige univers, som instruktør Elisa Kragerup har skabt med skuespillerne Tina Gylling Mortensen og Kirsten Olesen.

For at bidrage til uhyggen sad musiker Kristian Jørgensen og spillede klassiske gysermelodier i hjørnet. Forestillingen spiller nemlig på de kendte gyserklichéer, og det er super sjovt, at der er skruet helt op for melodramaet.

Alligevel var det som om, at det først var da skuespillerne enten tog toppen af deres spil, eller kørte vanviddet helt ud, at jeg rigtig blev nærværende.

Som når Dukkelise voldtager en af sine dukker med en hårbørste – her mærker man fortvivlelsen, der ligger under galskaben, og det var først her, det blev rigtigt ulækkert på den lækre måde.

3

‘Dukkelise’ er en rigtig krimi, hvor historien langsomt folder sig ud og tingenes egentlige tilstand kommer op til overfladen, og det kan være lidt svært at følge dramatiker Jokum Rohdes tankerække nogen gange.

Man kunne med fordel have taget lidt flere chancer og gået lidt længere ind i sårene i arbejdet med ‘Dukkelise’. De to skuespillerinder klarer det fremragende som de to søstre, men jeg ville gerne have grint lidt mindre og krummet lidt mere tæer.

Det er lidt for sikkert og lækkert, til det helt sætter sig i maven. Men en sjov, stilsikker og anbefalelsesværdig forestilling, det er ‘Dukkelise’ med garanti! Og den kan i disse dage ses på Skuespilhusets lille scene, så det er bare om at komme af sted!

 

Det Kongelige Teater, Skuespilhuset, Lille scene, Sankt Annæ Plads 36, 1250 København K

Spilleperiode: 31. marts-27. maj 2017

Set den 31. marts 2017

Foto: Natascha Thiara Rydvald

Lyst til at købe en billet? Læs nærmere her:
https://kglteater.dk/det-sker/sason-20162017/skuespil/dukkelise/

 

Følg os på Facebook:
https://www.facebook.com/ungtteaterblod

Følg os på Instagram:

@ungt_teaterblod

Tags:

  • Show Comments (0)

Your email address will not be published. Required fields are marked *

comment *

  • name *

  • email *

  • website *

Ads

You May Also Like

Anmeldelse: Dekalog, Betty Nansen Teatret

Af Christian Skovgaard Hansen   Betty Nansens Teatret starter sæsonen med ’Dekalog’. Forestillingen er ...

Anmeldelse: Et dukkehjem, Vendsyssel Teater

Af Sofie Trige Der var højt humør, og stemningen var god blandt publikum efter ...

Anmeldelse: Det er så det nye, Teatret ved Sorte Hest

Af Mathias Sauer   Line Knutzons absurde drama falder nok ikke i alles smag, ...

Anmeldelse: The Woman Who Wished To Die (gæstespil af Marcello Bosschar)

Af Jacobe Orry Denne forestilling henvender sig til publikummet, der forstår engelsk, til publikummet, ...