Anmeldelse: Legendale, Fredericia Teater

Af Mette Herschend

 

”En gamer-musical”. Synes du også, det lyder lidt specielt? Det er i hvert fald to verdener, jeg ikke lige havde forestillet mig kunne harmonere. Men jeg må stikke piben ind, for med Fredericia Teaters digitale scenografi er alting muligt i musicalen ‘Legendale’.

001-Photo-Soren_Malmose

29 årige Andy Kaniff er kørt godt og grundigt fast i sit liv: Som en falleret spilprogrammør er han endt i et dødssygt job med en forfærdelig chef, som kun har sig selv og sine egne interesser for øje.

I den virkelige verden er der derfor ikke meget at stå op til, men i fantasyspillet Legendale er Andy både udadvendt og har gode venner.

En dag annoncerer skaberen af spillet en turnering, hvor den første gamer, der opnår 1000 point vinder 1 million dollars. Alle skal vælge en ny avatar til turneringen, men Andy kommer for sent i ræset om de bedste avatars, og der er derfor kun den udadtil uduelige Cowmaiden tilbage til ham.

Hvordan skal Andy nogensinde vinde turneringen med sin avatar?

Åbningsnummeret ”I mit spil” blæser mig helt omkuld med 4 store herrestemmer – fortællingens 4 gamers, som brager ud over scenekanten. De fanger mig med det samme ind i Lagendales fantasifulde univers og “nurser” om min indre nørd.

007-Photo-Soren_Malmose

Første akt står meget stærkt: Det er energifyldt og rigtig god historiefortælling. I 2. akt taber jeg dog lidt pusten, og vejen fra start til turneringens slutning føles pludselig lang – helt præcist 2 timer og 20 minutter lang (inkl. pause). Der er nogle passager, som i min bog kunne koges lidt ned for at holde intensiteten i forestillingen i top.

Forestillingen skifter ofte mellem virkelighed og Legendale, og her er scenografien en stor medspiller i at fastholde illusionen om både den ene og den anden verden.

Og behøver jeg at nævne, at Fredericia Teater igen har gjort et stort stykke arbejde i at skabe en formfuldendt digital scenografi?

Lige denne gang gør jeg, for her oplevede jeg for første gang skrøbeligheden i det, jeg før havde set som et ufejlbarligt element i Fredericia Teaters produktioner: Teknikken gik simpelthen i kludder, og der gik ’sort skærm’ i en del af kulissen. Rigtig ærgerligt, men den slags kan jo ske for selv de bedste, og efter en kort pause var det nogenlunde under kontrol igen.

009-Photo-Soren_Malmose

Men uden den digitale scenografi ville ‘Legendale’ nok aldrig have fungeret så godt, som den nu en gang gør.

Det er betagende at se et gamer-univers udspille sig for ens øjne, og i samspil med de flotte kostumer bliver der skabt en helstøbt fantasyverden.

Derudover er det stærkt cast: Lars Mølsted som Andy fortjener en blodsdråbe i sig selv. Han indkapsler essensen i den indadvendte computerspilsnørd rigtig godt, og i storladne numre som ”Død igen” får man et indtryk af, hvor meget Lars kan med sin stemme.

I nummeret ”Lord of Legendale” optræder Lars og de 3 andre gamer-karakterer: Mads Æbeløe, Thomas Jensen og Sebastian Harris samt Søren Bech-Madsen (som spilproducenten Poul Jansen) sammen i et kraftfuldt, flerstemmigt, gåsehudsfremprovokerende arrangement, som jeg faktisk har genspillet i mit hoved flere gange i dag. Der er dømt store herrestemmer og stor musicalstil for alle pengene.

015-Photo-Soren_Malmose

Forestillingen er fyldt med humor og fine pointer om at tro på sig selv og at være sig selv – man skal nok finde sin plads i livet før eller senere; dejligt opløftende og fint for de yngste, som Fredericia Teater anbefaler skal være rundet 7 år.

Tag din nevø/niece, fætter/kusine eller ven under armen, hvis en eller flere af jer er barn i sjælen. ‘Legendale’ er let, moderne, velkomponeret, sjov og guf for både øjne og ører.

 

Fredericia Teater, Prinsessegade 29, 7000 Fredericia

Spilleperiode: 24. marts-12. april 2017

Set den 1. april 2017

Fotos: Søren Malmose

Lyst til at købe en billet? Læs nærmere her:

http://fredericiateater.poweredbyintegra.dk/oversigt.aspx?filmid=88&

 

Følg os på Facebook:
https://www.facebook.com/ungtteaterblod

Følg os på Instagram:

@ungt_teaterblod

Tags:

  • Show Comments (0)

Your email address will not be published. Required fields are marked *

comment *

  • name *

  • email *

  • website *

Ads

You May Also Like

Anmeldelse: Passageren, Musikhuset Aarhus (Den Jyske Opera)

Af Christian Skovgaard Hansen   Den Jyske Operas nye operachef Philipp Kochheim lægger ud ...

Anmeldelse: Menneskebyrden, Det Kongelige Teater (Stages of Science)

Af Line Rolighed I et sort hul. Alene. Fastfrossen. Fastlåst. Umuligt at trække vejret. ...

Anmeldelse: Don’t Touch Nefertiti, Crazy Christmas Cabaret, London Toast Theatre

Af Jonas Gudmand   Kærligheden strømmer nedover publikum, da Vivienne McKee byder publikum velkommen ...

Anmeldelse: Macbeth, Odense Teater

Af Nikoline Bræmhøj Grinsted   ”Falsk maske dækker hjertets falskhed til”, er ordene, der ...