Anmeldelse: Elsker dig for evigt,

Anmeldelse: Elsker dig for evigt,

”Kan man elske for evigt?” det er det første, der møder mig i programmet til Elsker dig for evigt. Som instruktør og forfatter Marco Goth Thorsens besvarer dette spørgsmål med, så er det næsten umuligt at svare på. Han håber derfor, at denne forestilling vil være med til at svare på spørgsmålet: ”Hvad er at elske?” Det næste spørgsmål er så bare, om man får svar på dette spørgsmål i løbet af forestillingen.

Elsker dig for evigt handler om Leif, der lige har mistet sin kone Kirsten. Hans datter Mathilde har derfor tilmeldt ham til et terapiforløb, nemlig kærlighedsterapi. Her skal han finde ind til kernen, og finde ud af hvad kærlighed er for ham. Publikum får derfor et indblik i Leifs rejse, samtidigt med at man følger de andre i terapigruppen og deres rejse på vej mod kærligheden.

Selve handlingen er rigtig fin, og den har en masse små historier, dog trækker den lidt i langdrag. Hvis der derfor var skåret en halv time af, havde det faktisk klædt forestillingen. I første akt sker der langt mere, end der gør i anden akt, og det giver en form for uligevægt i forstilingen. Havde man taget nogle af de små historier ud, og i stedet gået mere i dybden med nogle af de andre, så tror jeg, at der ville være mere ligevægt, og en følelse af at man kommer endnu tættere på karaktererne.

Selve karakterarbejdet synes jeg til gengæld, sidder lige i skabet. Alle karakterer har hver deres ting, som de kæmper med, det er tydeligt, at der er tænkt længe over, hvor i livet de hver især er. Blandt andet Thomas Johannes Larsen og Diana Bramsen, der spiller henholdsvis Leif og Kirsten, spiller utroligt godt op ad hinanden, og de får deres karakterer til at komme helt frem i lyset. I den første scene skal jeg lige overbevises, men derfra er jeg helt forelsket i de to karakterer. Den kærlighed, de har til hinanden igennem forestillingen, er helt ren, og som publikum tror man fuldt og fast på, at de har haft et lykkeligt og langt ægteskab, der desværre blev taget fra dem, førend de regnede med.

Selve scenografien, af Natascha Arenze, er minimalistisk, og det giver forestillingen en masse muligheder. Scenografien består at af flere niveauer, som blandt andet danner rammen for Leifs hjem og terapiforløbets samlingspunkt. Sidst men ikke mindst er der gjort plads til, at en lille del af bandet kan sidde på scenen. Det er fedt, at i hvert fald to fra bandet har mulighed for at sidde på scenen. Det giver lidt liv til alle de numre, der er med i forestillingen.

Elsker dig for evigt tager udgangspunkt i en masse numre fra 2000 til 2020 med få undtagelser. Marco Goth Thorsen har taget fat i en masse numre, som normalvis ikke ville komme med i en musical. Og man må sige, at man kommer på noget af en rejse, for numrene strækker sig helt fra Lars Lilholt til Suspekt. Et nummer jeg især bidder mærke i, er Annika Aakjærs ”Gå selv”. I forestillingen er det Isabelle Sandahl Ryser, som spiller Andrea, der synger denne. Og hold da op hun tager kegler! Jeg sidder med gåsehud, når hun leverer sangen så dybtfølt og sårbart. Sangen sidder simpelthen lige i skabet.

Eftersom der er så mange sange med i forestillingen, er der tre korpiger med, som er en fast del af scenebilledet. Og de tre korpiger passer super godt ind i forestillingen. Ud over at de synger helt fantastisk, så bliver de en naturlig del af scenen. De fungerer nemlig også som ensemble, og de danser med i de forskellige numre. Det giver et eller andet fedt til de forskellige numre, at korpigerne bliver så stor en del af levereingen af de forskellige numre.

Selve spørgsmålet ”Hvad er at elske?”, bliver besvaret, dog på en lidt overfladisk måde. Som publikum bliver man præsenteret for forskellige kærlighedshistorier, som alle har hver deres agenda. Men jeg vil ikke mene, at man kommer helt dybt ned i spørgsmålet ”Hvad er at elske?” Når det er sagt, så er Elsker dig for evigt en dybtfølt men også humoristisk forestilling, som stiller skarpt på det at miste, og derefter at skulle finde kærligheden igen. Samtidigt er forestillingen krydret med en masse numre, som helt klart vil give dig lyst til at synge med.

Dronning Dorothea Teatret, Zahnsgade 53, 6000 Kolding

Spilleperiode: 20. maj-18. juni 2021

Set den 20. maj 2021

Fotos: Thomas Sørensen

Lyst til at købe en billet? Læs nærmere her:

https://dorothea.dk/edfe-2021/

Medvirkende: Thomas Johannes Larsen, Thea Adolph Jensen, Mathias Jensen, Isabella Sandahl Ryser, Diana Bramsen, Laura Henriette Andersen Bager, Kamma Juul Holm, Mynte Winterskov og Sofie Nørgaard Thomasen

Instruktør og forfatter: Marco Goth Thorsen

Kapelmester: Frederik Studsgaard

Voicecoach: Sørine Bager

Scenografi: Natascha Arenze

Varighed: Ca. 2 timer og 45 minutter inkl. pause

Følg os på Facebook:
https://www.facebook.com/ungtteaterblod

Følg os på Instagram:

@ungt_teaterblod

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *