Anmeldelse: En lykkelig slutning, Aarhus Teater

Af Lea Hjort Thalund

”Vil du hjælpe mig engang? Og er det okay, at du tager dine sko og sokker af?” Christian Hetlands rolige stemme henvender sig gentagne gange til publikum med den samme sætning. Han fører vedkommende op på scenen, henviser personen til stålbordet og folder til sidst det hvide ligklæde over vedkommende, så kun fødderne er synlige.

En lykkelig slutning er baseret på Maren Uthaugs fiktive slægtsroman af samme navn, og den er iscenesat af huskunsterne instruktør Sigrid Johannesen og scenograf Laura Løwe. Den er således første del af deres kunstneriske trilogi på Aarhus Teaters Studio-scene.

En lykkelig slutning kredser om familien Christiansen, som i otte generationer har været bedemænd. Familiens fortælling, såvel som hans egen, bliver gennem en monolog, fortalt af den sidste bedemand i slægten. Nicholas, spillet af Christian Hetland, var ikke navngivet Christian, modsat alle andre mænd i hans familie. Christian Hetland bære os igennem den 80 minutter lange monolog med en refleksiv distance til sin karakter. Han tager publikum igennem en rejse af begravelsesritualer gennem tiden, såvel som Nicholas indre dæmoner.

I takt med, at Nicholas ikke længere kan tilbageholde sin hemmelighed, intensiveres stemningen såvel som Hetlands skuespil. Hetlands kontrol over sit skuespil, sine greb og fornemmelsen for rummet efterlod mig dybt imponeret. Her har hans evner for alvor fået lov til at komme til sin ret.

En stor del af forestillingens grundlag er baseret på publikumsinddragelse. En herre bliver anrettet som død, en ung mand bliver gjort klar til kisten og flere kvinde agerede lig på det kolde stålbord. Hver gang blev det gjort med en respekt til publikum og den frivilliges grænser. Ved aktiv at anvende publikum følte man sig som en del af Nicholas fortællingen. Publikum var således delvist belyst gennem hele forestillingen og afstanden fra os til Nicholas føltes minimal. De mørke erindringer i fortællinger blev omkranset af et mørkere blåligt lys, som gradvist blev mere dominerende jo længere ind i fortællingen man nåede.

En forestilling om en nekrofil bedemand kan, udover at få det til at løbe koldt ned af ryggen, hurtigt skabe en forventning om mangel på respekt overfor bedemandsfaget såvel som til døden. Her har Sigrid Johannesen formået at bevare netop denne respekt.

Inden døren til salen går op, bliver man her mødt af en bedemandsudstilling komplet med prisskilt på urner og kiste. Scenografien af Laura Løwe er steril. Forestillingen udspiller sig i kølerummet. På bagvæggen ses tre lag af kølelåger, som flere gange bliver brugt til opbevaring. En kiste med hvid bårebuket pryder den højre side af scenen. Et klargøringsbord såvel som to mindre redskabsborde er placeret i scenens venstre side. Scenografien er således minimal, men veltilpasset til fortællingen. Den sætter rammen og stemningen til forestillingen.

Nicholas bliver fremført som en sympatisk mand, der holder meget af sit fag og besidder en faglig stolthed. Blandet med Nicholas evne til at reflektere over sig selv og sine handlinger, føler jeg ikke, at forestillingen fremstår respektløs. Netop denne respekt og evne til refleksion gør det svært at afskrive den effekt som forestillingen har på en også efter man har forladt teatret. Jeg må desværre også indrømme, at jeg følte empati med mennesket Nicholas, hvor absurd det end må lyde.

Sigrid Johannesen og Laura Løwe har på Aarhus Teater formået at skabe en forestilling, der kryber helt ind under huden. Den er kunstnerisk flot, og den bliver leveret til perfektion af Christian Hetland. Den sætter tanker i gang og er svær at ryste af sig igen. Søger man de skæve fortællinger, der sætter tanker i gang, er den et must i denne teatersæson.

OBS! Grundet dens emne og indhold anbefales den fra 15 år af Aarhus Teater.

Aarhus Teater, Studio, Teatergaden, 8000 Aarhus C

Spilleperiode: 21. september-27. oktober 2023