Anmeldelse: Erhard mod monopolet, Mungo Park (i Gladsaxe)

Af Daniel Lassen

”Det har jeg aldrig sagt!” er sandsynligvis den afdøde politiker Erhard Jacobsens mest kendte bemærkning. Nu tager Mungo Park historien om hans kamp mod monopolet og i særlig grad kampen mod DR’s børne- og ungdomsafdelingschef Mogens Vemmer op. Dette sker i Gladsaxe, hvor kampen netop foregik, da DR lå her i ”TV-Byen, 2860 Søborg” fra 1963-2006 samtidig med, at Erhard Jacobsen var borgmester her i årene 1958-1972. Alene af denne grund, er der en helt speciel atmosfære i forestillingen. 

Erhard mod monopolet handler om politikeren Erhard Jacobsen, der startede sit liv med halvfattige kår hos sin bedstemor i Jylland, inden han rejste hen til sin mor i København. Erhards mål var klare, han ville have velstand og gode kår til alle mennesker. Af den grund vælger han i en meget ung alder at melde sig ind i DSU (Danmarks Socialdemokratiske Ungdom), og her lyder startskuddet for Erhards karriere, som hurtigt bliver til mere end blot ungdomspolitik.

Historien er bygget op over en ordduel mellem Mogens Vemmer og den genopståede Erhard, hvor institutionen DR, som personificeres gennem Malin Rømer Brolin-Tani, er vært. Medens debatten udfolder sig, får vi historien om Erhards kamp for at nå til tops indenfor politik samt DR’s kamp for at lave godt fjernsyn bid for bid. Erhard betragter dog DR, som havde monopol indenfor TV i Danmark på daværende tidspunkt, som propaganda. Som han opnår status indenfor politik, får han et horn i siden på dem.

Instruktør Peter Langdal og dramatiker Lasse Bo Handberg har i den grad formået at få en dynamisk, historisk og humoristisk forestilling ud af Erhards kamp mod DR. Forstilingen er faktisk meget humoristisk, men humoren bliver brugt med sådan en substans, at det hjælper forstilingen på vej i stedet for at gøre det fjollet. Forestillingen springer hele tiden mellem tid og sted. Dette er en svær måde at lave teater på, da der skal sørges for balance mellem tiderne. Publikum skal have en klar forståelse af, hvor i stykket vi befinder os på ethvert givet tidspunkt. Det lykkes næsten hele vejen, og kun i ganske få scener bliver det en smule forvirrende.

Henrik Prip, der spiller rollen som Erhard Jacobsen, har virkelig forstået at finde frem til Erhard både fysisk og psykisk. Han får alle nuancer med, og hans betoning og indlevelse i rollen er helt eminent, og minder på mange måder om den virkelige Erhard Jacobsen. Anders Budde Christensen står næsten ligeså skarp i rollen som Mogens Vemmer, og de to kamphaner forstår at supplere hinanden godt. De får skabt et bånd mellem Erhard og Mogens på godt og ondt, som kan mærkes helt ned på bagerste række. Det kan mærkes, selvom man måske ikke har så meget styr på historien, inden man ser forstilingen. Du vil lynhurtigt få forståelses for historien, og du behøver faktisk ikke at have styr på politik for, at du forstår forstilingen; det kommer helt af sig selv. 

De to andre skuespillere Malin Rømer Brolin-Tani og Jonas Munch-Hansen springer mellem forestillingens øvrige roller med lethed og elegance. De spiller alt lige fra DR, Poul Schlüter, Anker Jørgensen, Erhards kone Kate til Kaj og Andrea.

Selvom forestillingen bliver en anelse for lang, især hen mod slutningen, hvor den rent dramaturgisk falder lidt, og forstilingen ender med en lidt for tam forsoning mellem de to hovedpersoner, kan Mungo Park bestemt være stolte af deres produkt. Der er blevet lavet en utrolig flot forestilling med lidt hjælp fra Karin Betz’ flotte DR-logo-scenografi.

Jeg må indrømme, at jeg ikke viste så meget om Erhard, og hans kamp mod monopolet, inden jeg så forstilingen, men derfor har historien stadig relevans for nytidens unge, især i en tid hvor DR bliver skåret ned, og hvor der bliver snakket så meget om politik i hele verden. Hvis de involverede har været bekymrede for, hvordan det skulle gå, kan de i den grad ånde lettet op nu og være glade over forestillingen. Det er der i hvert fald ingen tvivl om, at publikum vil blive.

Mungo Park i Gladsaxe, Festsalen på Grønnemose Skole, Høje Gladsaxe Torv 4, 2860 Søborg

Spilleperiode: 22. marts-15. april 2019

Spiller herefter i perioden 26. april- 6. maj 2019 på Aveny-T på Frederiksberg C

Set den 25. marts 2019

Fotos: Bjarke MacCarthy

Lyst til at købe en billet? Læs nærmere her:

Medvirkende: Henrik Prip, Malin Rømer Brolin-Tani, Jonas Munch-Hansen og Anders Budde Christensen         

Iscenesætter: Peter Langdal  

Dramatiker og koncept: Lasse Bo Handberg

Scenograf: Karin Betz

Lysdesigner: Mikkel Givskov Hansen   

Lyddesigner: Emil Bøll

Kostumier: Anna Lad

Varighed: Ca. 2 time og 10 minutter inkl. pause

Følg os på Facebook:
https://www.facebook.com/ungtteaterblod

Følg os på Instagram:

@ungt_teaterblod

Tags:

  • Show Comments (0)

Your email address will not be published. Required fields are marked *

comment *

  • name *

  • email *

  • website *

Ads

You May Also Like

Anmeldelse: Blinkende Lygter, Black Box Theatre

Af Sidsel Stoustrup   Forestillingen ligger sig tæt op af filmen Blinkende Lygter. Jeg ...

Anmeldelse: Askepot, Tivoli

Af Christian Skovgaard Hansen   Mange, også unge, vil måske mene, at ballet er ...

Anmeldelse: Harlekin Kok, Tivoli (Tivoli Ballet Teater)

Af Henriette Devantier Når du træder ind ad Tivolis hovedindgang, skal du ikke gå ...

Anmeldelse: Askepot, Det Kongelige Teater

Af Henriette Devantier Mine forventninger var høje til aftenens premiere på balletten Askepot, da ...

Anmeldelse: Monty Pythons SPAMALOT, Odense Teater

Af Mette Herschend   Salen var godt underholdt, da Odense Teater fredag aften havde ...

Anmeldelse (re-anmeldelse): Teaterkoncerten CARL, Bramstrup

Af Mette Herschend   Denne forestilling er en repremiere. Vi anmeldte også Teaterkoncerten CARL, ...