Anmeldelse: Et juleeventyr, Aalborg Teater

Af Christian Skovgaard Hansen

 

”Et Juleeventyr” (1843) er nok den engelske forfatter Charles Dickens’ (1812-1870) mest kendte julefortælling, og det er historien om at finde og få juleglæden hos alle – uanset samfundsklasse og pengepung. Dickens’ menneskesyn og forfatterskab var præget af troen på det gode i mennesket, så han skildrer på en medmenneskelig måde mennesket uanset dets samfundsklasse. Denne julefortælling er årets juleforestilling på Aalborg Teater.

De fleste kender formentlig handlingen, som er en klassiker i julelitteraturen. Den er der heldigvis ikke ændret meget på i Irina Malochevskaja og Kjersti Haugens dramatisering, som kun nænsomt har tilpasset historien til scenen.

Omdrejningspunktet er forretningsmanden – og gnieren – Ebenezer Scrooge, som kun tænker på at tjene penge og anser julen for noget pjat. ”Bah! Humbug!,” som han siger! Men han får besøg af et spøgelse, sin døde kompagnon Marley, som fortæller, at han natten til den 25. december vil få besøg af tre ånder: Fortidens, nutidens og fremtidens ånd.

Åndernes besøg og det, som de viser Scrooge, giver ham en lærestreg, der bliver et vendepunkt i hans liv. Så ligesom et rigtigt juleeventyr har denne fortælling naturligvis også en lykkelig slutning, hvor Scrooge indser, at hans ulykkelige ensomhed skyldes, at han hele sit liv har fokusereret på penge og ikke på mennesker, og det får ham til at ændre sig, så julen alligevel bliver god.

Hele handlingen foregår i Leiko Fuseyas isblå scenografi. Alle flader er dækket, så man virkelig får følelsen af, at ikke bare kontoret, men hele Scrooges verden er ”så koldt som hans hjerte!” Samtidig er det en imponerende brug af hele salens dybde. Som modstykke til alt det kolde, er der til gengæld knald på kostumerne. Både de to første ånder og de to mænd, som kommer til Scrooge og beder om et julebidrag har fået et tvist, som samtidig bryder med den noget mere dystre stemning, som vi ser ved den tredje ånd og ikke mindst ved Scrooges afdøde kompagnon Marleys spøgelse. Samlet set er forestillingen en fryd for øjet! Sammen med den levende musik er det den perfekte ramme for fortællingen.

 

Ikke kun indpakningen fungerer godt – det gør indholdet heldigvis også. Aalborg Teaters version af Et juleeventyr har en tilpas balancegang mellem uhyggen og det dystre og hyggen og en tilpas mængde lethed og pjank. Handlingen er holdt stringent, og vi møder de fem juleånder – ikke at forveksle med de tre ånder, som Scrooge møder! – som hjælper til at skabe rammerne og den nødvendige fremdrift i fortællingen. Det fungerer godt, og giver nogle lettere ”mellemspil” imellem al det dystre og sørgelige.

Det meste af skuespilholdet tilhører den yngre ende aldersmæssigt. De fortjener alle en kæmpe cadeau, og det er dejligt at se, at Aalborg Teater også tør satse på de yngre, mere ukendte navne. Niels Anders Manley er tilpas intens, vred og ond, men samtidig nærværende som Scrooge, som han fornemt giver krop til. Eneste minus er, at han kostumemæssigt godt måtte have været endnu mere skræmmende – og hvor er hans høje hat? Derudover må Kathrine Høj Andersen som fortidens juleånd, Stanley Bakar som nutidens juleånd, Ferdinand Falsen Hiis som den unge Scrooge, som har mere travlt med at arbejde og med at tale om ”rigtig vigtige ting” end med sin elskede, og Jacob Moth-Poulsen som Scrooges nevø Fred, som er Scrooges diametrale modsætning, også fremhæves. Men i det hele taget har de alle et meget højt niveau.

Sidst er – den lidt ældre – Jørgen W. Larsen både skræmmende og grusom som Marleys spøgelse, som dukker op med den lange lænke, som han har smedet på al den tid, som han har levet på jorden og været en gnier. Endeligt er det også dejligt, at det faktisk er børn, der spiller rollerne som børn. Det giver en helt speciel og ægte stemning – og man kan kun sidde med en lille klump i halsen, når vi ser lille Tim.

Aalborg Teaters Et juleeventyr er et fuldblods eventyr, som vil give juleglæde til både små og store, og den rummer alt det, som en rigtig familieforestilling skal, hvor forestillingen tryllebinder, glæder og skræmmer børnene, mens det mere voksne publikum også får lidt at tænke over. Vi kan – ligesom Scrooge – lære lidt af fortællingen, hvor livet og menneskekærlighed er i højsædet. Lev livet, mens du har det, og tænk over, hvad der egentlig er de rigtig vigtige ting.

Der er meget få billetter tilbage, men tag chancen og smut på Aalborg Teater og kom i julestemning!

 

Aalborg Teater, Store Scene, Jernbanegade 11, 9000 Aalborg

Spilleperiode: 14. november-22. december 2018 

Set den 18. december 2018

Fotos: Allan Toft

Lyst til at købe en billet? Læs nærmere her:

https://aalborgteater.dk/event/et-juleeventyr/

Medvirkende: Niels Anders Manley, Christian Gade Bjerrum, Ferdinand Falsen Hiis, Jacob Moth-Poulsen, Jørgen W. Larsen, Kathrine Høj Andersen, Lars Topp Thomsen, Laura Kold, Stanley Bakar, Steffen Berenthz Eriksen, Anne Mette Roest og Evrim Benli samt Børneskuespillere (5 medvirkende pr. forestilling): Astrid Bach Lindgaard, Josephine Overgaard, Rita Winther Nørremark, Vera Marie Wammen, Alma Petrine Olsen, Nanna Kristence Chræmmer, Birk Asbjørn Vesterlund, Oskar Duvier Mehlbye, Julius Jørgensen og Sofus Krone

Forfatter (romanforlæg): Charles Dickens

Oversættelse: Jens Christian Lauenstein Led

Komponist: Trygve Brøske

Dramatisering: Irina Malochevskaja og Kjersti Haugen

Instruktør: Kjersti Haugen

Scenograf: Leiko Fuseya

Koreograf: Rebekka Lund

Kapelmester: Gunhild Kjær

Lysdesigner: Ingrid Skanke Høsøien

Lyddesigner: Jonas Hvid

Musikere: Thomas Hamilton, Lasse B. Sandkamm og Henriette Hansen

Varighed: Ca. 1 time og 55 minutter inkl. pause

 

Følg os på Facebook:
https://www.facebook.com/ungtteaterblod

Følg os på Instagram:

@ungt_teaterblod

Tags:

  • Show Comments (0)

Your email address will not be published. Required fields are marked *

comment *

  • name *

  • email *

  • website *

Ads

You May Also Like

Anmeldelse: Teater til salg (gæstespil af Teater Momentum)

Af Christian Skovgaard Hansen Se ’Teater til salg’, hvis du vil opleve en forestilling, ...

Anmeldelse: FÆDRE, Aarhus Teater

Af Sofie Amalie Dammeyer Johansen, gæsteanmelder Det er nu, det er ærligt, og det ...

Anmeldelse: Den store Gatsby, Odense Teater

Odense Teater har sat sig for at omsætte F. Scott Fitzgeralds klassiske korte roman ...

Anmeldelse: Hvis dette er et menneske, Husets Teater

Af Emil Møller Christensen Jens Albinus står alene på scenen i monologen Hvis dette ...