Anmeldelse: Farlige forbindelser, Det Kongelige Teater

Af Christian Skovgaard Hansen og Amalie Sloth de Fine Licht

’Farlige forbindelser’ er oprindeligt en fransk brevroman af Pierre Choderlos de Laclos, som udkom anonymt, fra 1782, men de fleste i nyere tid forbinder formentlig titlen med filmen fra 1988.

Det er svært at give et kort indblik i handlingen, og i forestillingens program fylder den også to hele sider. Men kort fortalt følger vi grev de Valmont og markise de Merteuil, som begge er to libertinere, som tidligere har haft et forhold til hinanden, men som nu er hinandens fortrolige i deres jagt på erotik og kærlighed. Der udvikler sig et kompliceret mønster af intriger. Andre mennesker blander sig på forskellige måder i sagen, de to hovedpersoner vikles ind i historien på forskellig vis, og de to skiftevis støtter og modarbejder hinanden. Kan de styre legen? Her skal slutningen ikke afsløres – se forestillingen og bedøm selv!

CR_20170520_0458 [1600x1200]

Forestillingen er ikke alene en ballet. Man har ladet de to skuespillere Mads Rømer Brolin-Tani og Marie Dalsgaard spille henholdsvis Valmont og Merteuil, og de to fungerer som den ballettens overordnede ramme, hvor de er forestillingens fortællere, som ser tilbage på handlingens forløb. Hertil danser Den Kongelige Ballet selve balletten. Vi følger derfor skuespillernes fortælling og dansen parallelt.

De to skuespillere hjælper med at holde styr på handlingen og rollefordelingen ved at præsentere danserne på scenen for publikum, og selvom det er en stor hjælp for forståelsen af handlingen, løfter det næppe forestillingen op på et højere kunstnerisk niveau. Det bliver simpelthen en smule anstrengt for de to skuespillere at holde samme intensitet og dramatik, som ligger til balletten naturligt.

CR_20170520_0155 [1600x1200]

Hverken Mads Rømer Brolin-Tani eller Marie Dalsgaard får den rette elegance og sensualitet ind i deres spil. Marie Dalsgaard portrætterer markise de Merteuil lettere maskulint og usexet, hvilken står i stor kontrast til hendes balletpersona, der af den ekstraordinært dygtige danserinde Kizzy Matiakis danses sensuelt, feminint og sexet – den ultimative forfører. Mads Rømer Brolin-Tani er lidt for mild, og vi savner derfor, at han ville have mere kant, så hans karakters beregnende og lettere kyniske jeg kommer til sin ret.

I anden akt flettes de to kunstformer dog bedre sammen, og vi ser bl.a. en koreografi hvor skuespillerne danser sammen med balletdanserne. I anden akt får skuespillet også mere end en forklarende rolle, og de to fremragende skuespillere mere frie tøjler, og så fungerer symbiosen imellem skuespil og ballet meget bedre, men helt i må kommer vi desværre ikke.

CR_20170520_2711 [1600x1200]

Koreograf Cathy Marston får flettet flere trin ind i balletten, som effektfuldt fortæller om karakterernes personlighed og deres relationer indbyrdes. F.eks. kysser den unge Chevalier Danceny markise de Merteuil på tåspidsskoen, som hilsen, i stedet for et håndkys, hvilket elegant understrejer de Merteuils dominans og magt over Danceny.

Steffen Aarfing har stået for forestillingens knivskarpe scenografi, som på en gang er enkel og virkningsfuld. Forestillingen udspiller sig nærmest i edderkoppespind. I dette spind kan de forskellige forbindelser – farlige eller ej – dannes, og man kan let risikere at blive fanget i dette spind. Spørgsmålet er, om man kan slippe ud af spindet med livet i behold.

CR_20170520_2133 [1600x1200]

Musikken af Jesper Mechlenburg bidrager fornemt til den dystre stemning. Det eneste, som vi savner i den henseende, er orkestret siddende i orkestergraven, så vi er helt med i musikken. Fordelen er dog, at vi kommer noget tættere på danserne.

For at få det fulde udbytte af forestillingen er det værd at læse kort om handlingen inden, så man ikke er helt hægtet af igennem handlingen. Når det er sagt, er det en fantastisk flot danset ballet, hvor særligt scenografien, musikken og ikke mindst dansen forfører dig.

Det Kongelige Teater, Skuespilhuset, Store Scene

Spilleperiode: 27. maj-3. juni 2017

Set den 27. maj 2017