Anmeldelse: Folkeskolereformen, Teater V (gæstespil af Mungo Park Kolding)

Af Christian Skovgaard Hansen

’Folkeskolereformen’ præsenteres på teatrets hjemmeside som ”[e]n humoristisk monolog om den omstridte folkeskolereform.” Dette holder stik. Se forestillingen, hvis du vil se en på samme tid humoristisk, lettere ironisk og samtidig sober fremstilling af og debatstykke om folkeskolereformen, hvor der både sættes fokus på tilblivelsen, vedtagelsen og implementeringen, og der gives et bud på, hvad det hele mon egentlig (kan) ende(r) med. Forestillingen er både for dig, der gerne vil have en god teateroplevelse og for dig, der er politisk interesseret. Under alle omstændigheder bliver du formentlig klogere på folkeskolereformen, der gælder fra skoleåret 2014/15.

Ved ankomsten i salen bliver vi budt velkommen skuespilleren Nanna Cecilie Bang i rollen som skolelæreren ”Nanna Bang” – og navnet kan klappes ”Nan-na Bang”. Scenen består af et klassisk klasselokalemøblement med tavle, bord og stol, og vi skal de næste ca. 75 minutter med på en guided tur gennem skoleårene. Først bydes der velkommen til forældrene, inden deres små poder skal til første skoledag – så dagen efter er det elevernes tur.

1

”Men folkeskolen er god, ja faktisk rigtig god, men nu bliver den målbar og endnu bedre” synger og spiller Nanna Bang, inden folkeskolereformens tre hovedformål præsenteres. Nanna Bang illustrerer gennem forestillingen de hensyn, som lå bag reformen, og vi får en kort gennem den politiske vej til reformen, hvor vi er vidne til både de tænkte hensyn bag, til forhandlingerne og Lov 409 og hele den uskønne proces med strejker og lockout.

Nanna Bangs slogan er ”Hvad man ikke kan forstå med ord tale, det kan man synge og male.” Som sagt, så gjort!

Forestillingen starter med, at vi byder velkommen til Cecilie, Malik, Hjørdis (med det stumme h) og Bastian. Det er første skoledag i 0.A., som vi skal følge de næste 10 (skole)år sammen med Nanna Bang. Som skolelæreren vil Nanna Bang være ”soundtracket i elevernes liv, en rollemodel, men hun vil måske ikke være et hit.” Herefter følger vi klassen gennem skoleårene hele vejen til sidste skoledag i 9.A.

Nu kan man kun gisne om fremtiden, men spørgsmålet er, om ikke forestillingens fremstilling af skoleårene i 3.A., hvor man skal høres, og der skal evaluereres, 4.A., hvor der skrives diktat bygget over folkeskolereformen, 7.A., hvor begejstringen og gejsten er aftagende, 8.A., hvor fokus er på resultater og farven grå, da vi alle skal være ens, og endelig 9.A. med sidste skoledag, er ramt nogenlunde plet. Vi er også vidne til den panik, der opstår, når der mangler en lærer, så der skal findes en vikar til 7.B.

”Krop og sundhed og tysk?”. Nårh ja, hvorfor ikke? – hvilket så ender med seksualundervisning på tysk! Vi er vidne til lærernes problemer med plads til forberedelse, hvornår de egentlig må være på skolen, og til alle de øvrige problemer. Denne anmelder er bange for, at det billede som ’Folkereformen’ tegner, kan blive – og måske allerede er – skræmmende sandhed.

Et andet statement i forestillingen er, at ”rummeligheden vistnok er skrumpet ind til skoleagurkstørrelse!” Tekstforfattere (Tomas Lagermand Lundme, Anna Schulin-Zeuthen, Nanna Cecilie Bang og Lasse Bo Handberg) og instruktørerne (Heinrich Christensen og Anna Schulin-Zeuthen) har fået sammensat en monolog, som på en og samme tid er sober og fremstiller fakta korrekt, mens den samtidig med humor og (selv)ironi viser de udfordringer og konsekvenser, der er.

Nanna Cecilie Bang mestrer alle rollerne i forestillingen, og med små virkemidler og rekvisitter skifter hun fra, at være Nanna Bang til at være alt fra den objektive nyhedsformidler, den utilpassede teenageelev, skolelederen og til daværende undervisningsminister Christine Antorini. Nanna Cecilie Bang mestrer alle rollerne med perfektion, og hun guider os gennem forestillingen med præcision. Hendes præstation er imponerende, og det er fantastisk, at hendes gejst holdes oppe igennem hele folkeskolereformen…

”To school or not to school” – that is the question. Det bliver spændende at se, om Mungo Park Kolding og ’Folkeskolereformen’ får ret i deres forudsigelser eller ej.

Mungo Park Kolding

Teater V i Prøvehallen, Porcelænstorvet 4, 2500 Valby

Spiller 24.-26. september og 10.- 12. november 2015 samt 12.-15. april 2016 i Kolding

Spillede d. 11.-12. juni 2015 under CPH STAGE


Spilledato: d. 12. juni 2015

Fotos: Palle Peter Skov


Se nærmere på forestillingens officielle side:
 

http://www.limfjordsteatret.dk/slemmer-dreng/

 


Følg os på Facebook:

https://www.facebook.com/ungtteaterblod


Følg os på Instagram:

@ungt_teaterblod

Tags:

  • Show Comments (0)

Your email address will not be published. Required fields are marked *

comment *

  • name *

  • email *

  • website *

Ads

You May Also Like

Anmeldelse: Perplex, Bellevue Teatret

Af Nikolaj Bomberg Simonsen, gæsteanmelder Forestillingen sætter lattermusklerne i gang, den giver stof til ...

Anmeldelse: Love Loop, Sydhavn Teater

Af Jacobe Orry   Forestillingen ’Love Loop’ henvender sig til dig, som ved, hvordan ...

Anmeldelse: Aftryk, Aarhus Teater

Af Sofie Amalie Dammeyer Johansen JA! De har gjort det igen! Og de har ...

Anmeldelse: Lampedusa, Husets Teater

Af Rose Himmelstrup Hansen   På en lille ø i Middelhavet, Lampedusa, har en ...