Anmeldelse: Teater til salg (gæstespil af Teater Momentum)
Af Christian Skovgaard Hansen
Se ’Teater til salg’, hvis du vil opleve en forestilling, der sætter fokus på kulturpolitik, kunst og teatret – både nu og i fremtiden. Forestillingen afdækker kunstnerisk, hvad der egentlig vil ske, hvis kulturen er til for højeste bud og udenlandske kræfter købte sig ind, og hvis der ingen kulturpolitik er.
Forestillingen er bygget op om ejendomsmæglerfirmaet Bruun Nørgaard Findsen og deres salg af Hofteatret. Når man ankommer, bliver man modtaget af en de tre mæglere fra ejendomsmæglertrioen. Alle tre er ulasteligt klædt og vimser rundt med tandpastasmil, mens de sørger for at tilskuerne, som potentielle købere, har det godt og føler sig tilpas. Vi skulle jo gerne ende med at købe… Hele setup’et er samtidig gennemført – programmet ligner en professionel brochure eller salgsmateriale fra en ejendomsmægler, og der er visitkort og kuglepenne med firmaets logo.
Ejendomsmæglerfirmaet Bruun Nørgaard Findsen består af de tre mæglere Bruun, Nørgaard og Findsen. Bruun (spillet af Magnus Bruun) er trioens kendismægler, og han driver modebloggen ”Show it if you have it”. Nørgaard (spillet af Marie Nørgaard) er trioens boligstylist, som også er kendt fra boligmagasiner, og hun er den dragende og selvbeviste kvinde, som er glad for singlemænd og kransekage. Findsen (spillet af Troels Hagen Findsen) er trioens underdog og den nye mand; han er samtidig familiefar, dyreven og ikke mindst med en fortid inden for teaterverdenen. Alle tre er kække, og karaktererne er skræmmende tæt på virkeligheden.
Omdrejningspunktet er salget af Hofteatret, som er sat til den nette udbudspris af 160.000.000,00 kr. Igennem forestillingen følger vi de tres salgsbestræbelser på godt og på ondt. Skuespillerne bruger hele salen, og vi som publikum bliver inddraget som statister i forestillingen. Hofteatret er til salg, da ”teatret har lukket sig selv”, ”kulturarv er sooo last year” og ”ingen gider gå i teatret mere”, som trioen kækt udtrykker det. Bum – så er det tid første budrunde – alt imens Bruun ivrigt forhandler med en ukendt køber fra Shanghai, Kina.
Første budrunde mislykkedes, hvorefter Bruun går i vrede og afmagt. Alt imens genfinder Findsen teatret, da han i Hofteatrets gemmer finder en kasse med rekvisitter. Findsen viser os, hvilke utallige muligheder teatret har og kan, og vi ser eksempler på, hvad teatret kan. Spørgsmålet er, om teatret vitterligt har lukket sig selv. Fokus bliver nu på oplevelsesøkonomi.
Vinklen bliver nu at sælge teatret på sin egen måde – som teater. Men er det muligt? Tja! Se forestillingen og døm selv. I forestillingen ender vi med, at teatret sælges til køberen fra Shanghai, Kina. SOLGT! ”Hvad er årsagen til, at teatret er på retur?” og ”Kina? Får vi så teater med mundkurv?” er nogen af de spørgsmål, som nu trænger sig på.
Dramatikeren Tomas Lagermand Lundme og instruktøren Erik Pold har fikst blandet fiktion og virkelighed. Stykket er på samme tid virkelighedsnært, kritisk, aktuelt og underholdende.
Bruun Nørgaard Findsen kunne sælge sand i Sahara. Men det er godt, at de ikke i virkeligheden lykkedes med at sælge hverken Hofteatret, scenekunsten eller kulturen til højestbydende! ’Teater til salg’ er en friskt og kækt pust i kulturdebatten – og samtidig en lille stikpille til boligdebatten.
Gæstespil fra Teater Momentum
Teatermuseet i Hofteatret, Christiansborg, København K
Spiller pt. ikke mere.
Spillede d. 10.-13. juni 2015 under CPH STAGE
Spilledato: d. 12. juni 2015
Fotos: Daniel Buchwald
Se nærmere på forestillingens officielle side:
http://www.teatermomentum.dk/teater-til-salg-i-kbh/
Følg os på Facebook:
https://www.facebook.com/ungtteaterblod
Følg os på Instagram:
@ungt_teaterblod