Anmeldelse: For enden af kærligheden, Odense Teater

Anmeldelse: For enden af kærligheden, Odense Teater

Af Mette Herschend, gæsteanmelder

 

Nøgent, koldt og ærligt. Vægge, gulv og døre er malet kridhvide, og da de to skuespillere gør deres entré, tændes det skarpe lys fra lysstofrørslamperne i loftet. Krigen kan begynde. Ordet er i centrum.

Hvad er der tilbage af et ægteskab, når den, man engang elskede, er en helt anden? Når hylsteret godt nok er det samme, men det indeni er anderledes, end det var engang? Hvor er kærligheden så henne?

For enden af kærligheden PR03

Ægteparret, Lars og Sarah, stiller sig diagonalt overfor hinanden i det hvide rum, og her starter den ene af de to lange monologer i forestillingen. Spørgsmål som: ”Var det hele var fiktion?” og ”Hvor det hele er blevet af?” stilles. 20 års ægteskab har skubbet parret væk fra hinanden, og Lars er klar over, at det er slut nu, for i én lang talestrøm skælder han ud på Sarah og deres forhold, så det hele dirrer på ham. Sarah står tavst i den anden ende af rummet som en skydeskive for Lars’ had og ondskabsfulde ord – skiftevis med tårer og foragt i blikket. I forestillingens anden monolog bytter parret plads, og det er nu Sarahs tur til at svare på tiltale i en blanding af sorg, raseri og afmagt.

Monologerne er skarpe og fremsiges som ondskabsfuld poesi. I en forestilling, hvor de eneste rekvisitter i rummet, skuespillerne har, er deres ord, tænker man i første omgang, at det måske kan blive lidt vanskeligt at holde koncentrationen som publikum. Men det er ikke tilfældet i ’For enden af kærligheden’ (Clôture de l’Amour).

Manuskriptet er for det første fængende – hvert ord skiller sig ud og med finurlige greb som metakommunikation, metaforer og filosofiske betragtninger, kan man ikke andet end give sig hen til ordets magt.

For enden af kærligheden PR06

For det andet er Sarah Boberg og Lars Simonsen formidable til at formidle denne specielle poesi, som Pascal Rambert har turneret verden tynd med. Deres præstationer er først og fremmest så menneskelige og ægte, at det næsten er uhyggeligt at være vidne til. For i hvilken diskussion ville én taletur vare 55 minutter? Mig bekendt ikke mange. Men alligevel formår Sarah Boberg og Lars Simonsen at fastholde publikums opmærksomhed i en sådan grad, at man næsten må holde vejret for at følge med og bare fascineres af deres talent.

At scenografien var så nøgen, gav netop plads til skuespillerne og deres ord. Det var let at forestille sig de smukkeste minder og mest makabre metaforer, for ”tingene får udelukkende liv, når de bliver sagt”, og med denne scenografi kunne skuespillerne vække næsten alt til live.

Hvis du er til store produktioner med flotte kostumer, scenografi, musik og dans, er dette nok ikke noget for dig. Men er du derimod til ærlighed og enkelthed og sætter pris på sand teaterKUNST, så er ’For enden af kærligheden’ et teaterbesøg værd.

 

Produceret i samarbejde med Aarhus Teater

Odense Teater, Sukkerkogeriet, Raffinaderiet, Roersvej 33, 5000 Odense

 

Spiller indtil 3. oktober og igen 20.-21. oktober 2015

Spiller i perioden 5.-10. oktober 2015 på Aarhus Teater, Stiklingen

 

Spilledato: 28. september 2015

Fotos: Odense Teater

 

Har du lyst til at købe en billet? Se nærmere på forestillingens officielle side: http://www.odenseteater.dk/forestillinger/for-enden-af-kaerligheden og

http://www.aarhusteater.dk/forestillinger/forestillinger/saeson-1516-paa-studio-og-stiklingen/for-enden-af-kaerligheden/

 

 

 

Følg os på Facebook:
https://www.facebook.com/ungtteaterblod

Følg os på Instagram:

@ungt_teaterblod

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *