Anmeldelse: FRIHED.SEX.LÆNGSEL, Teater Grob

Af Daniel Lassen

Hvordan beskriver man bedst FRIHED.SEX.LÆNGSEL på Teater Grob? Måske gøres det egentlig lettest ved at citere dem selv: ”En collage af scener hos verdens lykkeligste folk.” En beskrivelse, der faktisk passer yderst godt på denne forestilling.

Men hvad forestillingen egentlig handler om, kan på en måde være lidt svært at svare på, da den centrerer sig i mange forskellige retninger. Den tager både fat i temaer som sociale medier, transkønnethed samt hverdagslivet som dansker. Og samtidig forsøger forestillingen at svare på spørgsmål som: ”Er danskere virkelig så lykkelige, som vi går og bilder os selv ind?” Og: ”Er vi mennesker i virkeligheden bare robotter, der gør hvad vi får besked på?” Spørgsmålet er, hvad lykke egentlig er, og hvor grænsen mellem lykke og ulykke er.

Idéerne i de forskellige scener, som er skrevet af Kari Vidø, Henrik Szklany, Jesper Pedersen og Per Scheel-Krüger er faktisk rigtig gode, og har tilmed en moderne tilgang. Desværre er det som om de vil for meget med forestillingen og ikke rigtig ender nogen steder. Når man, som denne forestilling gør, tager fat på så store spørgsmål, er det min personlige mening, at man også er nødt til at have en form på svar på dem, så stykket ikke ”bare” ender med at være kritik på kritik. De svar mangles i høj grad her. De forskellige scener skyder i alle former for retninger, og som publikum er det svært at finde en rød tråd.

Iscenesætter Per Scheel-Krüger forstår til gengæld at få de 4 skuespillere Lars Bom, Lise Lauenblad, Morten Kjær og Camilla Lua til at yde det optimale. Især virker Lars Bom utrolig veloplagt denne aften, og han får os virkelig med på løjerne. Her er det kun en enkelt scene, hvor han står og kigger på en muldvarp, som simpelthen bliver for langtrukken og indviklet til, at man kan følge med. Lise Lauenblad er fantastisk til at lave figurer, og får især en monolog om en pige, der er blevet transkønnet, helt op at ringe. Her hjælper det selvfølgelig også meget at teksten er utrolig velskrevet. De to yngre skuespillere Morten Kjær og Camilla Lua står desværre efterladt lidt rent tekstmæssigt, men de har til gengæld en stor energi og troværdighed i det, de nu engang har at arbejde med.

Scenografen Marianne Nilsson fortjener stor anerkendelse for den ellers meget enkle scenografi, der passer perfekt ind i forestillingen. For på trods af det enkle look sørger scenografien for, at der hele tiden er noget at kigge på og forholde sig til. Det forstiller alt og intet på en og samme tid, og på grund af den hvide farve, som er brugt, virker det nærmest som en stor skærm, vi kigger på, hvilket passer perfekt ind i forestillingens kritik af sociale medier.

FRIHED.SEX.LÆNGSEL prøver at tage nogle meget satiriske og samfundskritiske ting op, men det ender desværre uforløst. Selvom forestillingen ”kun” varer 1 time og 20 minutter, føles tiden længere end det. Jeg er vild med idéen med forestillingen, og havde man gået lidt mere i dybden rent tekstmæssigt og fundet lidt flere svar i den kritik, der tages op, kunne det være blevet rigtig godt. Det skyldes måske særligt formen. Vi bliver præsenteret for en masse forskellige brudstykker, som sættes sammen til en collage; problemet her er, at collagen aldrig rigtig bliver et samlet hele, men en masse små fragmenter. Sådan er livet måske også nok, hvor vi bliver den, som vi er, på baggrund af alle livets brudstykker, men der er – oftest – en mere eller mindre – bevidst retning. Forestillingen sætter da nogle tanker i gang, men tankestrømmen ender desværre ligesom forestillingen, alt for flagrende. Potentialet er der, men de forløses aldrig rigtigt. Men pointe for forsøg!

Teater Grob, Nørrebrogade 37, 2200 København N

Spilleperiode: 15. marts-11. april 2019

Set den 19. marts 2019

Fotos: Christian Geisnæs  

Lyst til at købe en billet? Læs nærmere her:

Medvirkende: Lars Bom, Lise Lauenblad, Morten Kjær og Camilla Lua

Dramatikere og Forfattere: Kari Vidø, Henrik Szklany, Jesper Pedersen og Per Scheel-Krüger            

Iscenesætter: Per Scheel-Krüger

Scenograf: Marianne Nilsson 

Lysdesigner: Edward Lloyd Pierce

Lyddesigner: Anja Tietze

Kostumier: Hanne Mørup

Arrangør og Producent: Teater Grob

Varighed: Ca. 1 time og 20 minutter uden pause

Følg os på Facebook:
https://www.facebook.com/ungtteaterblod

Følg os på Instagram:

@ungt_teaterblod

Tags:

  • Show Comments (0)

Your email address will not be published. Required fields are marked *

comment *

  • name *

  • email *

  • website *

Ads

You May Also Like

Anmeldelse: Hjælp!, Republique (i samarbejde med Flyvende grise)

Af Jonas Gudmand Denne forestilling er for dig, hvis du ønsker at blive klogere ...

Anmeldelse: Et glimt af i går i dag, Tivoli (Tivoli Ballet Teater)

Af Henriette Devantier På denne smukke sommeraften havde Tivolis balletkompagni Tivoli Ballet Teater, som ...

Anmeldelse: Clara, Bådteatret (AGJ Theatre)

Af Mia Søndergaard   Forestillingen ’Clara’ er for dem, der vil forsøge sig med ...

Anmeldelse: Min Odyssé, Teaterøen (Asterions Hus)

Af Julius Gotthardt Møller   ’Min Odyssé’ er en nostalgisk, navlepillende energiudladning af usete ...