Anmeldelse: Ganløse Revyen 2025, Ganløse Kro (Ganløse Revyen)

Af Christian Skovgaard Hansen
Revyen i Ganløse er i hopla. Traditionen tro spiller Ganløse Revyen 2025 på Ganløse Kros lille scene. Man spiser – stadig – godt på Ganløse Kro, betjeningen er fantastisk, og priserne er bestemt rimelige. Og også i år har revyen sin egen charme, og der er med god energi både plads til det skarpe og det hyggelige.
Michel Castenholt har sikkert iscenesat, og de fire medvirkende, Lisbeth Knudsen, Michael Hasselflug, Le Münster-Swendsen og Martin Knudsen, er i hopla, og de passer godt sammen. Musikken leveres lige så sikkert og solidt af kapelmester Josef Aarskov og Stuart Goodstein.
Skuespilleren Ulla Jessen har spillet med i ganske mange revyer, og for et kvart århundrede siden var hun med til at starte Ganløse Revyen op. Her spillede hun i mange år, inden hun efter nogle års pause, kom tilbage igen. Hun gik desværre bort i november sidste år. Hun mindes med en smuk hyldest i ”Livsglæden selv” skrevet af Lukas Birch, med musik af Mickey Pless, som også har spillet i Ganløse Revyen og fremført af Martin Knudsen.
Martin Knudsen leverer klogt Lukas Birchs ”Revyens stille vise”, og han præsterer flot i ensemblenumrene. Sammen med Lisbeth Kjærulff i Jan Svarrers ”Det er så yndigt” dissekeres parforholdets dynamikker, og spørgsmålet er, om det er så yndigt endda! Alt kan i hvert fald tvistes i den retning, som man nu vælger at høre det.
Michael Hasselflug er herlig i hans egen ”Den værste dag i mit liv”, og han er mere alvorlig og eftertænksom i Jan Svarers ”Aftenlandet” om vores kontingent, og alt det som det – og vi – har været igennem. Vågner vi mon op, så Europa ser anderledes ud i fremtiden. Sammen med Le Münster-Swendsen parodierer han flot Keld og Hilda, der har annonceret deres afskedsturné, i Søren Anker-Madsens ”Ganløse Ganløse”, som også udrykker en kærlighed til Ganløse Kro. Allerbedst er han dog som korlederen og familiefaderen.
Første akt slutter nemlig af med et nyt besøg af Herbert Vangkilde med familie, der leverer endnu et fantastisk korarrangement i nummeret ”En hyldest til den danske sangskat … igen”. Her tages der fyrigt og – vil nogen måske mene – for – frækt, men ligesom tidligere år er det ganske enkelt formidabelt morsom! Uden at afsløre for meget, har du i hvert fald ikke hørt den danske sangskat sådan før.

Le Münster-Swendsen præsterer fantastisk i Søren Anker Madsens ”MAGA-medley”, hvor der skarpt sættes lup på Trump og hans politiske metoder. Hun er skøn som moderen til den Tinder-date, som den unge knægt tror dukker op, i Lukas Birchs ”Tinderdaten”. Hun er jo nødt til at ”kvalitetssikre” fyren, inden han får lov at møde datteren i virkeligheden. Sammen med Lisbeth Kjærulff sætter hun i fokus på vores præstationssamfund, når de to bedstemødre prøver at imponere hinanden med, hvad lige netop deres børnebørn kan. Teksten er af Lone Birgitte Ladekarl, Anne-Marie Jacobsen og holdet.
Lisbeth Kjærulff er morsom i Rasmus Krogsgaards ”Så dygtig en bilist”. Som titlen antyder, så er spørgsmålet, om hun nu engang egentlig er så dygtig en bilist, som hun selv synes. Hun starter pæn og stille ud, men snart eksploderer det hele. Både hidsighed og temperament og ikke mindst undskyldningen og erkendelsen pareres. Og mon ikke mange bilister kender en række af følelserne? For at blive hos bilisterne forløser hun Lukas Birchs tekst ”Samtykkets vej”, hvor samtykket forklares ved hjælp af vejskilte.
I Benjamin Ram Christiansens ”Skavito” viser holdet sin store skarphed og samspil. Teksten i sig selv er til den platte side, men nummeret holdes oppe af holdets præcision, når vi møder de tre lettere stereotype østeuropæiske kvinder, der kommer til Danmark for at søge job.
Ingen revy i år uden et jubilæumsnummer til revykunsten, der i år fylder 175 år. I Ganløse Revyen 2025 sker det gennem perlerække af tidligere revyklassikere. Udvalget viser revyens store spændvidde, hvor revyen både morer os og sætter nogle tanker i gang. Samtidig viser det holdets fine evner i at parodiere de gamle revystjerner.
Der er således al mulig grund til at tage til Ganløse Kro og opleve årets revy i år. Der er plads til både det eftertænksomme og stille og det mere alvorlige og samfundsaktuelle, og i modsætningen til verdenssituationen i dag, er dette års revy i perfekt balance.
Ganløse Revyen
Ganløse Kro, Bygaden 30, 3660 Stenløse
Spilleperiode: 15. juni-30. august 2025
Set den 15. juni 2025
Foto: Ganløse Revyen
Lyst til at købe en billet? Læs nærmere her:
https://ganlosekro.dk/ganlose-revyen
Medvirkende: Lisbeth Knudsen, Michael Hasselflug, Le Münster-Swendsen og Martin Knudsen
Kapelmester: Josef Aarskov
Musiker: Stuart Goodstein
Tekst og musik: Lukas Birch, Josef Aarskov, Michael Hasselflug, Lone Birgitte Ladekarl, Anne-Marie Jacobsen, Jan Svarer, Søren Anker Madsen, Benjamin Ram Christiansen, Mickey Pless, Staffan Bjerstedt, Pernille Schrøder, Rasmus Krogsgaard, Hø, Bø og Jensen, Peter Clausen, Jette og Jørgen Jensen, Keld Heick, Martin Ahlehus, Kenneth Sichlau og trad.
Instruktør: Michel Castenholt
Instruktørassistent og meget mere: Daniella Bosholdt
Kostumer og systue: Christina Christensen og Lissy Larsen
Koreografi: Peter Friis
Scenografi: Martin Knudsen og Michel Castenholt
Lysdesign og afvikling: Jonas Krogager
Lyddesign og afvikling: Rasmus Ebbesen
Varighed: Ca. 2 timer og 10 minutter inkl. pause
Følg os på Facebook:
https://www.facebook.com/ungtteaterblod
Følg os på Instagram:
@ungt_teaterblod