Anmeldelse: Godt vi har Allan, Teater V

Anmeldelse: Godt vi har Allan, Teater V

Af Eva Gudmand

 

Ledninger og atter ledninger. Et mørkt lokale med smilende mennesker. Det er en imponerende scenografi, man først møder, når man træder ind i Teater V. Peder Frederik Jensen er årets vinder af ”Dramatisk debut 2016” og er dramatikeren bag denne opstilling.

 

Godt-vi-har-Allan-Foto-Daniel-Buchwald-9-mini

 

Når man træder ind til stykket ’Godt vi har Allan’, mødes man af en mand og en kvinde siddende på scenekanten kun iført undertøj. De smiler og vinker til alle, der træder ind. Stykket er et narrativ, som langsomt åbner sig op for tilskueren. Man bliver sat ind i junkiernes fortid og nutid. Historierne er et billede på det gentrificerede Vesterbro, hvor afstanden mellem rig og fattig udviskes.

 

Der foregår flere narrativer samtidig, som krydser hinanden. Personligt blev jeg tabt af de mange historier, da dette gjorde indholdet langt og til tider forvirrende. Der foregår mange ting på samme tid og indholdet fører i mange retninger. Det er 1½ times forestilling, hvor man skal holde tungen lige i munden.

 

Godt-vi-har-Allan-Foto-Daniel-Buchwald-3-mini

 

Scenografien gjorde anderledes et stort indtryk på mig. Midt på scenen står en garage, hvorpå musikeren Anders Birk står med en elguitar. Garagen er omkranset af sorte ledninger, som ligger i bunkevis. Som stykket skrider frem åbnes garagen, denne består af et hvidt og sterilt rum. Brugen af scenerummet bliver udnyttet utrolig flot. Ledningerne får bl.a. funktion som: injektion, ledning til mikrofon, fallos og mørke.

 

Lyden får en central plads i stykket. Musikken er flot og passer godt overens med stykket og tematikken. Musikeren har til tider nogle replikker og interagerer med skuespillerne. Der er dog ofte lange sekvenser, hvor han står og kigger på skuespillet sammen med publikum. Placeringen og brugen af Anders Birk, kan derfor godt undre mig, da han lidt for ofte er passiv. Lyset giver desuden stykket en ekstra dimension, hvor lys og mørke bliver tydelige kontraster og skyggerne udnyttes som handlingssekvenser.

 

Godt-vi-har-Allan-Foto-Daniel-Buchwald-4-mini

 

Budskabet i ’Godt vi har Allan’ er ligeledes vigtigt at få belyst, og det gør stykket yderst aktuelt. Gentrificeringen gør netop, at der ikke er langt mellem de velstående og junkierne og vejen derimellem er ikke særlig lang. Junkierne bliver ofte overset og ignoreret, men alle mennesker har en historie og dette bør der være fokus på. Teksten er dyster og en øjenåbner for os alle, da vi alle bliver konfronteret med virkeligheden i de københavnske gader.

 

De mange historier forvirrede mig undervejs og fortolkningsarbejdet er stort for tilskueren i sammensætningen af historierne og rekvisitterne. Jeg synes, at forestillingen mangler en klarhed, hvormed min interesse bliver tabt. Stykket henvender sig formentlig til et andet publikum, som formår at sammensætte historierne og forstå humoren i stykket. Jeg blev desværre ikke revet med, men salen var da ofte dækket af grin og iagttagende tilskuere. Peder Frederik Jensen kan godt være stolt af denne opsætning.

 

 

 

Teater V, Prøvehallen, Porcelænstorvet 4, 2500 Valby

 

Spiller indtil den 12. marts 2016

 

Spilledato: 21. februar 2016

Foto: Daniel Buchwald

 

 

 

Lyst til at købe billet? Læs nærmere her:

http://www.teater-v.dk/forestilling/vinderen-af-dramatisk-debut-2016/

 

 

 

Følg os på Facebook:

https://www.facebook.com/ungtteaterblod

 

Følg os på Instagram:

@ungt_teaterblod

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *