Anmeldelse: Grounded, Teatret Svalegangen
Af Caroline Schrøder
På den skæve, kvadratiske scene sidder kvinden. Publikum kan ikke se den, men hun kigger på en skærm, hvor et gråt ørkenlandskab breder sig ud. Hun har lige afløst den anden gud. Nu er det hende og hendes teams tur til at bestemme, hvilke af de små prikker i det grå, der skal leve. Og hvem, der skal dø.
’Grounded’ er en monologisk fortælling om en kvinde, der lever for adrenalinen, friheden og farten som jagerpilot i den amerikanske hær. Men på sin orlov møder hun Eric, og en graviditet senere er hun grounded i en trailer uden for Las Vegas. Herfra styrer hun dronefly over fjerne ørkener og bestemmer skæbner med 1,2 sekunders forsinkelse.
Fortællingen om kvinden og hendes kamp for at genvinde sin identitet som soldat og samtidig være mor, spilles af Kaja Kamuk. Kajas kvindekarakter er fra start tilpas drenget, hårdhudet og rapkæftet til, at vi som publikum intet problem har med at se hende passe perfekt ind i det ellers mandsdominerede soldatermiljø. Samtidig får Kaja Kamuk også spillet kvindes kriser og ømme sider nuanceret og autentisk.
En lille detalje, som man med fryd kan hænge sig i, er hvordan ordet ”rosenrødt” gennem forestillingen skifter tonefald. I starten slynger Kaja det nærmest arrogant og undskyldende ud, da starten af forholdet med Eric skal beskrives. Senere siges det dog med varme, og sågar et forsigtigt smil.
’Grounded’ vil dog mere end bare at fortælle sit publikum om identitetskriser. Stykket er i høj grad også en stemme i flere aktuelle debatter: Hvordan skal de fremtidige krige føres? Er overvågningen ved at tage overhånd? Kan man etisk forsvare at slå ihjel, uden selv at være i livsfare? Emnerne om krig og krigsetik har en god alsidighed og nerve. Selvom kvinden bliver ved med at omtale sig selv som Gud, kan jeg i hvert fald ikke lade med at væmmes, når hun sammen med hendes team jubler over at have ramt de små, grå prikker på skærmen. Små, grå prikker, der flere tusinde kilometer væk er lemlæstede, sønderbombede kroppe.
Men når stykket begynder at beskæftige sig med temaet overvågning, bliver det desværre tyndt. ”Big Brother is watching you” har man i teateret, og gennem andre former kunst, set fortolket så mange gange, at det desværre er blevet en smule kliché. Og da ’Grounded’ har så mange andre emner, der også skal gennemarbejdes på ca. 90 minutter, får stykket desværre ikke bragt nogen nye refleksioner ind i debatten, der for mig kan gøre det interessant.
Teateret Svalegangen, Rosenkrantz gade 21, 8000 Aarhus C
Spilleperiode: 22. april-13. maj 2017
Set den 26. april 2017
Forestillingen spiller også 8.-9. juni på Teater Grob under CPH STAGE
Foto: Montgomery
Lyst til at købe billet? Læs nærmere her:
http://www.svalegangen.dk/forestillinger/egne-forestillinger/grounded/
Følg os på Facebook:
https://www.facebook.com/ungtteaterblod
Følg os på Instagram:
@ungt_teaterblod