Anmeldelse: Halfdans Hokus Pokus, Det Kongelige Teater

Halfdan Rasmussen (1915-2002) er en af Danmarks mest populære digtere, og særligt hans børnerim og -remser er kendte. Generationer af børn og voksne er vokset op med hans muntre, men også tænksomme sproglige kunnen.

Mens børnene morer sig over de skøre og finurlige figurer, kan de voksne gruble over livets underfundigheder og skæbner. Halfdan Rasmussens rim og remser er derfor ikke kun for børn og barnlige sjæle, men også for deres voksne. Mange af dem er i lige så høj grad om børn – og mennesket – som de er for børn. Ofte handler de om at undre sig, om at stoppe op og tænke, om at være – og ikke mindst at forstå at være til.

Det Kongelige Teater har i denne forestilling taget udgangspunkt i hans bog ”Hokus Pokus”. Iscenesætter Anders Lundorph lægger vægt på netop det finurlige og visuelle i Rasmussens rim og remser. Og det er i høj grad her, at forestillingens store force er: Julian Toldam Nielsen har fået lov at lege med farver og former, så det er en fest. Det visuelle passer perfekt til Rasmussens finurlige og fabulerende sprog. En række af Halfdans Rasmussens bøger blev illustreret af forfatteren og tegneren Ib Spang Olsen, så mange har måske dannet sig et visuelt billede af rimene og remserne, men – uden sammenligning i øvrigt – er denne nye scenografi lige så velfungerende.

Vi oplever en kæmpe babusjkadukke, og ligesom dukken har teksterne flere lag med noget mere og andet end det umiddelbare ord indeni. Vi oplever en kæmpe, men kær snegl, en grøn havfrue, som måske ikke helt bliver på sin sten, og et kært og gakket rød- og hvidstribet bolchedyr. Og vi oplever en kæmpetoast, som hænger ned fra loftet, som seng, og som dyne et næsten ligeså stort spejlæg, hvor blommen er nattens måne, alt i mens vi hører om, hvor lillebitte man bliver, når man sover og drømmer; når man forsvinder ind i en anden verden, som ikke nødvendigvis lige er til at forstå, når man igen vågner om morgenen.

De fire skuespillere Merete Mærkedahl, Karen-Lise Mynster, Rasmus Fruergaard og Laus Høybye levendegør teksterne, og de er alle både velspillende og velsyngende – uanset om det er som snegl, en grøn halvfrue, bolchedyr, balletbalarina, æggepige eller som den rå Tyggegummikonge for blot at nævne et par af de figurer, som vi møder. De giver liv til Rasmussens univers, og skuespillerne er tilpas gakkede og komiske, men uden at de overdriver, så de bliver karikerede.

Det hele bindes fint sammen af musiker Sune Skuldbøl Vraa Nielsen, der leverer diskrete, men alligevel allestedsnærværende musik og lydeffekter.

Der, hvor forestillingen står svagest, er i Anders Lundorphs iscenesættelse og valg af rim og remser. Vi får heldigvis både de muntre og gakkede, og de mere underfundige og dybe. Men der mangler lidt en rød tråd, så vi ikke ”bare” får fremført de forskellige rim og remser, som perler på en snor, hvor det ene afløser det andet. Det bliver lidt som om, at de forskellige rim og remser kun bliver små stykker i sig selv, men uden en større sammenhæng.

Forestillingen varer kun lige godt 50 minutter. I princippet er det en fin varighed til at holde børnene fanget. Og så alligevel – da forestillingen sluttede, kunne jeg høre den lille gut ved siden af mig spørge sin far: ”Er det allerede slut?” Når man nu – frivilligt! – har fanget en så stor flok unger (og deres voksne), måtte man godt have turdet noget mere. Man sidder en smule uforløst tilbage, selvom man er betaget i den tid, som det nu varer.

Halfdan Rasmussens rim og remser er fantastiske, Julian Toldam Nielsens scenografi og kostumer er er både legesyge og fantasifulde, og alle fire skuespillere og musikeren er velspillende. Det ér det, der holder sammen på Halfdans Hokus Pokus, som på den måde bringer nyt liv til Halfdans Rasmussens rim og remser, der stadig holder mange år efter, at de er skrevet (bogen udkom i 1969!).

Det Kongelige Teater, Skuespilhuset, Store Scene, Sankt Annæ Plads 36, 1250 København K

Spilleperiode: 9. februar-16. marts 2019

Set den 9. februar 2019