Anmeldelse: Harmoniens Revyperler 2022, Harmonien (Revyperler)
Af Christian Skovgaard Hansen
Harmoniens Revyperler – nu anno 2022 – er nu igen den eneste revy i Rødvig. I tråd med konceptet har man igen i år taget en række revynumre – ”revyperler” – af varierende alder, men som stadig har visse kvaliteter, og opdateret og/eller tilpasset dem nænsomt til nutiden. Hertil har enkelte nye numre fundet vej til scenen.
Årets hold består af Susanne Breuning, Marie Mondrup, Flemming Jensen og Max Hansen, som overordnet er velspillende. Holdet er fornemt musikalsk akkompagneret af Morten Wedendahl, som er kastet lettere hovedkulds ind i det ganske kort tid før premieren pga. en sygemelding fra Mathias Grove. Trods den korte forberedelsestid fungerer musikken ganske godt.
Sidste års revy gav et comeback til Lone Hertz, som med en vis indlevelse og ynde førte os tilbage til ”Frk. Nitouche”. Helt så yndig kan Flemming Jensen ikke bære kostumet i revyens åbningsnummer… Han er eminent i hans egen opdatering af Johannes Møllehaves “Det er nok bare synet”, hvor nutidens politiske system sættes i perspektiv. Synet er ikke, hvad det har været, og mon ikke, at nutidens syn trænger til et eftersyn! Morsomt og absurd er også hans egen ”Tyrolsk ynglepleje”, hvor han ender som en type donor, som han ikke forventede.
Marie Mondrup leder os dekorativt gennem DF’s problemer, hvor Morten Messerschmidt kan ende med at være alene tilbage, alt imens medlemsflugten illustrativt vises på skærmen. Hun giver også en af de bedre versioner af Svarre og Fuglsangs ”Bip, bap og bøp”, som her leveres med det rette tvist uden at blive plat. Bedst er hun dog i visen om ”Den sidste analoge person” – en tekst, som hun selv har oversat fra norsk – som hun synger med rette varme og eftertænksomhed.
Max Hansen er morsom i sin brandert, hvor nytårsaften efterhånden ligger noget langt væk – og har han mon kransekagen med hjem? ”Månemanden” med tekst af Børge Müller og musik af Aage Stentoft giver han fornemt en nænsomhed, dybde og aktualitet om vores i flere henseender noget medtagne Jord. Munter er han også sammen med Flemming Jensen som de to nu tidligere minkbønder.
Der er gang i Susanne Breuning, som imponerer med humør, og som viser os, at alderen bestemt ikke tynger hende! ”Den jazzende husmor” er måske nok lidt for langt i dag, men Breunings overskud og energi imponerer og holder vores fokus. Mere indhold og tænksomhed er der i ”Noget farligt indeni”, og hun viser os også, at hun med stor charme – næsten – kan trylle. Man kunne dog have ønsket sig, at hun havde fået nogle flere numre med mere substans.
Årets Harmoniens Revyperler 2022 rummer også et par ensemblenumre, hvor nogen af dem lykkedes bedre end andre. ”Foreningen F.F.F.F.” om de fjollerede fobier er morsomt og tilpasset aktuelt. Værre er et i Flemming Jensens ”Troen kan flytte bjerge” om de fire store trosretning. Nummeret rummer nogle fine pointer, men de drukner desværre lidt her, da de fire skuespillere – og dermed deres trosretninger – stikker lidt for meget til de forskellige sider, så vi får aldrig et samlet, spidst nummer.
Ikke alle (revy)perlerne skinner lige meget. Enkelte numre er ikke helt veludførte eller velvalgte, men generelt er årets revyperler godt udvalgt af Max Hansen. Denne premiereaften sidder det hele dog ikke helt lige i skabet. Nogle numre bliver lidt for lange (hvilket ikke kun skyldes teksten), og i visse numre er det som om, at skuespillerne trækker lidt i hver sin retning. Det giver en lidt ujævn revy. Det skyldes nok særligt, at Max Hansen assisteret af Martin Miehe-Renard ikke helt har fået skabt den fornødne ro og harmoni – endnu. Man fornemmer, at det nok skal komme, men det havde naturligvis været at foretrække, at man var topklar til premieren.
Dette til trods er Harmoniens Revyperler 2022 en charmerende og stemningsfyldt revy. Læg hertil en fin og rost revyplatte – som jeg desværre ikke nåede – så er opskriften for en hyggelig aften i Rødvig lagt. Og husk, at ” Verden er vild! Alting er skørt!”, så det stadig er vigtigt at kysse og elske hinanden – i flere henseender!
Harmoniens Revyperler
Harmonien, Rødvig Hovedgade 2, 4673 Rødvig Stevns
Spilleperiode: 21. juni-30. juli 2022
Set den 22. juni 2022
Foto: Harmoniens Revyperler
Lyst til at købe en billet? Læs nærmere her:
Medvirkende: Susanne Breuning, Marie Mondrup, Flemming Jensen og Max Hansen
Kapelmester og musikalsk arrangement: Morten Wedendahl
Tekst og musik: Morten Wedendahl, Anders Probst, Leif Maibom, Mathias Grove, Kevin Bovin, Hege Schøven, Trond Hansen, Jan Niklas Rønning, James Price, Henrik Studsgaard, Flemming Jensen, Lars Fjeldmose, Per Lekang, Peter Düring, Max Hansen, Alan Menken, Teatro, Thomas Pakula, Johannes Møllehave, Bent Fabricius-Bjerre, Børge Müller, Aage Stentoft, Kristian jensen, Preben Kaas, Poul Godske, Randy Newman, Epe, og P. Sørensen og Amdi Ris m.fl.
Instruktion: Max Hansen (assisteret af Martin Miehe-Renard)
Scenografi: Morten Jørgensen
Koreografi: Susanne Breuning
Varighed: Ca. 2 timer og 30 minutter inkl. pause
Følg os på Facebook:
https://www.facebook.com/ungtteaterblod
Følg os på Instagram:
@ungt_teaterblod