Anmeldelse: Hjørring Revyen 2022, Vendsyssel Teater

Anmeldelse: Hjørring Revyen 2022, Vendsyssel Teater

Af Christian Skovgaard Hansen

Sommerrevyerne kommer i en lind strøm i denne tid, og nu er turen kommet til den nordligste: Hjørring Revyen 2022.

Revydirekør Henrik Baloo Andersen er igen også kapelmester, og han står her i spidsen for et absolut velspillende seks personers-orkester, hvor især blæserne gør lykke. Musikalsk er det en helt gennemført revy, hvilket vi mærker allerede fra første tone. De fem medvirkende – Trine Gadeberg, Rikke Buch Bendtsen, Kasper Le Fevre, Preben Kristensen og debuttanten Tomas Ambt Kofod – er lige så musikalsk stærke, og sangmæssigt er det en fryd for ørene. Det gælder lige fra det hvidklædte åbningsnummer og til afslutningspotpourriet, hvor vi ser kønnenes forskelligheder gennem, hvordan kvinder og mænd forskelligt tackler det forliste forhold og den bristede kærlighed – og alt derimellem.

Et emne, som har fyldt meget i de øvrige revyer, fylder mindre her: Krigen i Ukraine. Men det går ikke upåtalt hen. Trine Gadebergs ”Pelle” på ”5 og en ½ år” ser på (blandt andet) krigen gennem et barns øjne. Pelle ser i øvrigt på både de sociale medier, klimaet og diverse adfærdsdiagnoser. Men ellers omtales krigen mere indirekte, hvor der lægges vægt på nogle af de ting, som vi måske nok tager for givet, men som bliver udfordret af krigen.

Dansk Folkeparti undgår heller ikke en kommentar i form af ”Dansk Folkedanserparti” skrevet af Trine Gadeberg. Her er en noget skarp tante i form af Trine Gadeberg – som giver associationer til Pia Kjærsgaard i folkedansertøj! – i spidset. Folkedanserpartiet danser hele deres politiske program og historie. Vi oplever en holdånd, der aftager med tiden, et mere eller mest mindre godt arbejdsmiljø og både de forbudte trin og de mange fejltrin. Vi oplever tiden fra de glade dage til nedsmeltningen, hvor Morten Messerschmidt nærmest efterlades alene på bagperronen. Det er anderledes og ganske morsomt – og så er det ligesom resten af revyen gennemmusikalsk.

Kasper Le Fevre hylder demokratiet i hans egen tekst ”Demokratiets festdag”, og han mestrer både sproget og ikke mindst de mange accenter i Europa, alt imens han leder os gennem demokratiets historie – og fortæller os, hvorfor det er så vigtigt! Morsom og samtidig irriterende, nærmest provokerende er han også som Anders Agger, der ”Indefra” får afmonteret en banal butikssketch.

Med ”Vores Jord” af Leif Fabricius sætter Thomas Ambt Kofod fokus på, hvordan Jorden egentlig blev skabt, og om hvor lille en brik vi er i universet – og ikke mindst at vi i indtil flere henseender skal passe på vores lille Jord!

Preben Kristensen viser os, at der stadig er gang i ham. Selvom han måske nok er en ældre herre, er han bestemt ”I live” i Leif Maiboms livsbekræftende tekst, og han viser os, at han ikke tilhører ældrebyrden, og at ikke er moden til pension. Han viser os, at affaldssorteringen er alt andet end logisk, og sammen med Tomas Ambt Kofod ordleges der over problemerne med MitID – hvis id(é) var det mon!

Rikke Buch Bendtsen har måske nok fået det svageste solonummer om livet på Christiansborg, men hun er spidder fornemt mødet med det offentlige – her i form af Arbejdsskadestyrelsen.

VM i fodbold får i ”MaveQatar” også en kommentar, hvor de rød-hvide fans ikke kun har klaphatte på, men mere eller mindre bevidst også har skyklapper på – i hvert fald når det kommer til at se på, hvordan VM i Qatar og ikke mindst sportsfaciliteterne er blevet til.

Hele holdet er samtidig fænomenale i Leif Maiboms morsomme tekst ”Hyldest til os”, hvor hyldesten til kongehuset er vendt noget på hovedet. Rikke Buch Bendtsen er vidunderlig som Margrethe I, der sammen med andre af fortidens regenter er ved at planlægge en surprisefejring for Margrethe II.

Årets version af Hjørring Revyen har et lidt divergerende tekstmateriale. Overordnet er kvaliteten høj, men der er noget, der er bedre end andet, og den er måske ikke helst så gakket som normalt. Instruktør Michael Moritzen har dog alligevel formået at sammensætte en samlet revy med et fint tempo.

”Indpakningen” fejler heller ikke noget. Scenografi og kostumer af Kirsten Brink er farverig og storladen, som passer godt til Vendsyssel Teaters store scene, og lys og lyd er også ganske glimrende. Sangmæssig er hun – og Trine Gadeberg – fantastiske i nummeret ”Herregud”, hvor man sætter prikker til julefrokostens krænkelser.

Musikalsk er revyen i top, og de fem medvirkende er i hopla. Hjørring Revyen ender derfor med at være en helstøbt, fornøjelig og fejende flot og gennemmusikalsk revy. Og vil du sikre dig en billet, skal du være hurtig – der er næsten udsolgt!

Hjørring Revyen

Vendsyssel Teater, Banegårdspladsen 4, 9800 Hjørring

Spilleperiode: 11. juni-30. juli 2022

Set den 11. juni 2022

Fotos: Thomas Petri

Lyst til at købe en billet? Læs nærmere her:

http://www.hjoerring-revyen.dk/

Medvirkende: Rikke Buch Bendtsen, Trine Gadeberg, Preben Kristensen, Kasper Le Fevre og Tomas Ambt Kofod

Kapelmester: Henrik Baloo Andersen

Tekst og musik: Henrik Baloo Andersen, Lars Bisgaard & Rasmus Søndergaard, Vase & Fuglsang, Sven Gyldmark, Jacob Morild, Søren Anker Madsen, Kasper Le Fevre, P.E. Lange-Müller, Trine Gadeberg, Leif Maibom, Flemming Jensen/Lars Mikkelsen & Søs Egelind, Revyorkestret, Tomas Ambt Kofod, Jan Svarrer, Leif Fabricius, holdet og diverse

Instruktion: Michael Moritzen

Scenografi & Kostumer: Kirsten Brink

Koreografi: Peter Friis

Varighed: Ca. 2 timer og 30 minutter inkl. pause

Følg os på Facebook:
https://www.facebook.com/ungtteaterblod

Følg os på Instagram:

@ungt_teaterblod

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *