Anmeldelse: Hübberiet 1 (2020), Det Kongelige Teater

Af Christian Skovgaard Hansen

”Hübberiet” er et koncept på Det Kongelige Teaters Gamle Scene bygget op omkring balletmester Nikolaj Hübbe, som også er aftenens vært, der leder os gennem aftenens indslag. Der er et overordnet tema, som aftenens indslag som en collage er bygget op omkring – tilsat balletbidrag fra Den Kongelige Ballet. Temaet på Hübberiet 1 er denne gang ”Danmark… mit fædreland”.

På forestillingens hjemmeside præsenteres forestillingen som, at man ikke kun sætter fokus på de positive historier, men også på de mere mørke sider ved ”denne aften [at kradse] lidt i lakken og hylder både det lyse og mørke Danmark.”

Vi får da også et kort uddrag af historiker Liv Thomsens nye tv-serie ”Danmark på vrangen”, hvori hun sætter fokus på den mørkere Danmarkshistorie i form af blandt andet kriminalitet, vold, slaveri, sygdom og fattigdom. Uddraget følges op af en kort samtale med Nikolaj Hübbe. Samtalen kommer dog aldrig rigtig i dybden, og uddraget og samtalen kommer meste af alt til at fremstå som en reklame for tv-serien. Vi får aldrig rigtig kradset i lakken, så vi mangler den dybere debat og refleksion over Danmark(shistiorien).

Samme problem er der med indslagene til indvandrings- og integrationsdebatten. Her får vi et kort uddrag af Marijana Jankovics kortfilm “Maja” om den 6 årige serbiske pige, som lige er flyttet til Danmark med sin far og mor. Hun kan ikke rigtig tale dansk endnu, og hun har svært ved at blive en del af fællesskabet i daginstitutionen. Men sammen med plakaten ”Foreigners, please don’t leave us alone with the Danes”, som indleder anden akt, kommer det også til at stå lidt alene. Begge dele står kun kort tid, og der knyttes ingen nærmere kommentarer eller debat til delene. Det kunne ellers f.eks. være her, at de nutidige ”mørkesider” kunne være interessante at italesætte og debattere.

Musikalsk får vi denne aften Carl Emil Petersen og Per Vers. Førstnævnte giver os et par af hans hit, men kun ”Frit land” – som i øvrigt netop er optaget i Højskolesangbogen, som jo netop er kendetegnet ved at indeholde de vigtigste sange fra den danske kulturarv, hvilket er meget passende emnet taget i betragtning – passer totalt ind i aftenens tema. Men selve fremførelsen og sangen er der ikke en finger at sætte på. Per Vers leverer ved hjælp af lidt publikumsinddragelse en freestylerap over ord, som vi forbinder med danskhed – det er da et meget sjovt påfund, men desværre ikke meget mere end det.

Balletmæssigt får et eksperiment, hvor man vil vise forskellen på den danske koreograf og balletmester August Bournonville og George Balanchine, som udviklede den klassiske ballet i USA ved New York City Ballet. Det er en interessant tanke, hvor vi både kunne få et indblik i de forskellig ballettraditioner og forskellene på dem – forskelle på os og dem, som også viser sig i andre sammenhænge. Det er bare synd, at iscenesættelsen ikke er helt skarp, så vi taber fokus, og projektet kuldsejler en smule.

De ”rigtige” balletindslagene er dog langt mere interessante. Vi får fine uddrag fra ”Et folkesagn”, som kan opleves på teatret senere på foråret, fra den flotte og roste ”Blixen”, og fra ”August 2.0”, som er et nykoreograferet værk for herrer af Dinna Bjørn og Nikolaj Hübbe. Alle tre uddrag giver os en lyst til at udforske de tre værker i endnu højere grad – og heldigvis kan alle tre værker opleves på Det Kongelige Teater i løbet af foråret.

Denne aftens Hübberiet 1 varer kun ca. 1 time og 45 minutter inkl. pause, og vi kunne sagtens have tålt bare lidt længere varighed, så der faktisk havde været tid til at gå i dybden og skabe en rød tråd i forhold til aftenens tema gennem indslagene. Det får vi ikke helt denne aften, så den – udover et par fine balletindslag – mest af alt bliver en omgang lettere kalorier. Konceptet bag ”Hübberiet” har et fint potentiale, hvis programmet blot sammensættes ”rigtigt”.

Det Kongelige Teater, Gamle Scene, Kongens Nytorv, København K

Spilleperiode: 16. januar og 29. februar 2020

Set den 16. januar 2020

Foto: Christian Skovgaard Hansen

Lyst til at købe en billet? Læs nærmere her:

https://kglteater.dk/det-sker/sason-20192020/ballet/hubberiet-1/

Medvirkende: Nikolaj Hübbe, Musiker Carl Emil Petersen, Historiker Liv Thomsen, Freestyler Per Vers og balletdansere Ida Praetorius, Holly Dorger, Kizzy Matiakis, Jón Axel Fransson, Gregory Dean, Jonathan Chmelensky m.fl. 

Varighed: Ca. 1 time og 45 minutter inkl. pause

Følg os på Facebook:
https://www.facebook.com/ungtteaterblod

Følg os på Instagram:

@ungt_teaterblod

  • Show Comments (0)

Your email address will not be published. Required fields are marked *

comment *

  • name *

  • email *

  • website *

Ads

You May Also Like

Anmeldelse: En giftig mand, EZHNO

Af Jonathan Stahlschmidt   Der ligger en mand på en madras midt i salen. ...

Anmeldelse: Barberen i Sevilla, Det Kongelige Teater

Af Henriette Devantier   Om du er hyppig gæst i Operaen eller novice inden ...

Anmeldelse: Den vægelsindede, Odense Teater

Af Carina Blangsbøll   Denne forestilling skal ses, hvis du er til Holberg-klassikere, Ditte ...

Anmeldelse: Et Vintereventyr, Republique

Af Julius Gotthardt Møller   Trods den fabelagtige scenografi og nogle gode skuespillerpræstationer, så ...