Anmeldelse: Hübberiet 2, Det Kongelige Teater

Anmeldelse: Hübberiet 2, Det Kongelige Teater

Af Henriette Devantier

For anden gang i år lukker balletmester Nikolaj Hübbe det danske balletpublikum ind på Gamle Scene. Han åbner dørene op for det årligt tilbagevendende koncept Hübberiet, hvor alt kan ske. Hübberiet er som en eksperimenterende legeplads, hvor alle muligheder er åbne. Nikolaj Hübbe sammensætter selv programmet til disse aftener. Temaet til det forrige Hübberiet denne sæson var ”Frankrig”, og denne gang var det temaet ”natur”, som Nikolaj Hübbe havde taget under luppen.

Hübberiet 2 er ikke den typiske balletforestilling, for aftenen består nemlig ikke kun udelukkende af ballet. På programmet er der både talere, musik, video og selvfølgelig også dans og ballet.

Nikolaj Hübbe
Foto: Christian Als

Denne aftens program var mere uprøvet, men også mere eksperimenterende og legende, end jeg har oplevet til de tidligere ”Hübberi’er”. Forestillingen levede op til sin uformelle og lette undertone, og det beviser endnu engang, hvordan Den Kongelige Ballet formår at favne bredt.

På programmet var blandt andet den nye pas de deux ”Sange uden ord” af Nathan Compiano, forsker Rasmus Ejrnæs, uddrag fra ”Sylfiden”, musik af komponist Anders Koppel og cellist Henrik Dam Thomsen, ”The Rest of the Best” af Sebastian Kloborg, folketingsmedlem Christian Poll, ”Duo” af Oliver Starpov og den hvide pas de deux fra ”Kameliadamen”. Et rigt og alsidigt program, der stak ud i alverdens retninger, men som vi denne aften beskuede med ”naturbrillerne” på. Det er en sjov og spændende oplevelse at se nogle af de stykker, man kender så godt, med dette naturperspektiv.

Aftenen var grøn, klimavenlig og næsten økologisk. Selvfølgelig var klimakrisen, der raser omkring os, i fokus. Særligt folketingsmedlem fra Alternativet Christian Poll tog dette op som emne. Han forklarede, om hvordan vi er så heldige at kende alle løsningerne på krisen. Det handler ”bare” om at få dem implementeret i vores hverdag, og det skal ske 100 %. Desværre var han ikke helt klar i spyttet, og til tider virkede det som om, han modsagde sig selv.

Aftenens balletprogram var også meget alsidigt. Forestillingen begyndte med Nathan Compianos nyskabte pas de deux ”Sange uden ord”. Den blev for flyvsk for mig. Compiano har tydeligvis mange ambitioner, men som desværre stikker i for mange retninger. Der er var alligevel flere gode elementer i den! Desværre var danserne Emma Riis-Kofoed og Mattia Santini heller ikke nok prøvede i den – der var for stor usikkerhed. ”Sange uden ord” kan opleves på Den Kongelige Ballets sommerturné rundt omkring i landet. Jeg håber, pas de deuxen bliver bedre finpudset, for den havde bestemt potentiale.

Nåede, der overraskede mig denne aften, var uddraget fra Bournonville-klassikeren ”Sylfiden”, som jeg har oplevet mange gange. Det overraskede mig, dels fordi Nikolaj Hübbe selv sprang ind i hovedrollen som James overfor Ida Praetorius som Sylfiden, og gjorde det med den største portion lune humor – for det er jo længe siden, man har set ham på scenen som danser. Men det, der overraskede mig allermest, var naturperspektivet, aftenens tema gav Sylfiden. Det overnaturlige væsen Sylfiden er jo i den grad et stykke natur, og hun er i den grad i symbiose med naturen, som James får ødelagt ved at binde hende ind i det forbandede tørklæde, som bliver symbol for den materialistiske kultur. ”Sylfiden”er den reneste natur, som var idealet under begyndelsen af romantikken i litteratur-, kunst- og kulturhistorien.

Fra “The Rest of the Best”
Foto: Simon Læssøe

Derudover havde vi fornøjelsen af danser og koreograf Sebastian Kloborgs ”The Rest of the Best”, som også var på programmet til Hübberiet 1. Det er et udfordrende, originalt, skævt og skægt værk, der fortjener en topkarakter.

Også den unge kometkoreograf Oliver Starpov fik scenetid denne aften. Med sit nye værk ”Duo”, danset af Astrid Elbo og Ryan Tomash, beviser Starpov endnu engang, at han har fat i den lange ende. ”Duo”er også en del af Den Kongelige Ballets program på deres sommerturné.

Afslutningsvis fik publikum lov at opleve den hvide pas de deux fra John Neumeiers ”Kameliadamen”, som i disse dage fremføres på Gamle Scene. Historien om det forelskede par, Marguerite og Armand, der, først når de kommer ud i naturen, slår sig løs, og kærligheden blomstrer.

Det var tydeligt at Nikolaj Hübbe havde noget på hjerte denne aften. ”Naturen er fascinerende. Den er vild, utæmmet og uforudsigelig. Bedst som vi tror, vi har kontrollen, overrumpler den, og måske derfor gennemsyrer naturen hele vores liv og verden. Vi er omgivet af den, lever i den og er en del af den. Vi bruger den, dyrker den og elsker den. Men har kærligheden taget overhånd? Har vi misbrugt de naturlige ressourcer eller vil naturen i sidste ende overleve og overmande mennesket?”. Sådan skriver Nikolaj Hübbe på Det Kongelige Teaters hjemmeside. Både disse ord og Hübberiet 2 giver stof til eftertanke.

Det Kongelige Teater, Gamle Scene, Kongens Nytorv 9, 1050 København K

Spilleperiode: 31. maj og 8. juni 2019

Set den 31. maj 2019

Foto: Simon Læssøe og Christian Als

Lyst til at købe en billet? Læs nærmere her:

https://kglteater.dk/det-sker/sason-20182019/ballet/hubberiet-2/?section=top

Medvirkende: Nikolaj Hübbe, dansere fra Den Kongelige Ballet, Rasmus Ejrnæs, Anders Koppel, Henrik Dam Thomsen, Christian Poll og Alison Smith

Varighed: 2 timer og 15 minutter inkl. en pause

Følg os på Facebook:
https://www.facebook.com/ungtteaterblod

Følg os på Instagram:

@ungt_teaterblod

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *