Anmeldelse: Anslag mod hendes liv, Odense Teater (Den Danske Scenekunstskole – Skuespiluddannelsen Odense)

Af Emilie Elisabeth Bundgaard

Tredje årgang på Den Danske Scenekunstskole – Skuespiluddannelsen Odense, spiller i år Anslag mod hendes liv som deres afgangsforestilling. En forestilling, som jeg ikke kendte til, inden jeg satte mig i salen blandt resten af det spændte publikum.

Inden start lød lyden af flere forskellige telefonsvarebeskeder i højtalerne. Første indskydelse var, at det var flere beskeder uden indflydelse på hinanden, men som jeg fik lyttet efter, gik det op for mig, at beskederne henvendte sig til samme person – Anne. Dog gik beskederne fra den ene yderlighed til den anden – forældre, der ikke kunne låne hende flere penge, og en mand, der truede hende til at ringe tilbage til ham. Så blev klokken 19.30, og scenen blev lyst op.

En scenografi af Rune David Grue bestående af en scene i tre plateauer med omkring 12 stole fordelt. Stolene fungerer som alt, hvad der er brug for på scenen. Kun få andre rekvisitter bliver bragt indt, hvilket medvirker, at fokus bliver rettet mod de mange fremragende dialoger og monologer, der leveres. Én ting, der nogle gange forstyrrede mit øje, var bagtæppet. Det bestod af en masse små lys i et gitter, som kunne styres og danne mønstre, hvis nødvendigt. Så længe skuespillerne var i bevægelse, synes jeg, at det virkede ekstremt godt, men hvis der blev for meget stilstand på scenen, kunne det blive svært for øjet at holde fokus, og jeg følte til tider, at jeg sad og tæt og kiggede ind på et TV for at fange alle de små pixels.

Trods forestillingen kan være svær at finde hoved og hale i – for det kan den – er det nogle helt suveræne præstationer, der bliver leveret af de medvirkende. Ingen af skuespillerne har en reel karakter. Der er ingen kronologisk forstælling, eller noget der minder om at være almindeligt. Der er simpelthen ikke andet for, end at sætte sig til rette og prøve at suge alle ord, følelser og små fortællinger til sig og se, om man kan stykke det sammen.

Det hele drejer sig om denne kvinde, de ser for sig. De prøver at finde ud af, hvem hun er, men det kan være svært at nå til enighed, for idéer og meninger er der nok af. Jeg forestiller mig, at det svarer til at se et billede af en ukendt person, og så skulle prøve at fortælle om personens historie. Hvad gemmer sig egentlig bag de to øjne?

Et par gange i løbet af forestillingen beriges vi med musikalske indslag, hvor der både er plads til humor og seriøsitet. Her vil jeg gerne benytte lejligheden til at fremhæve Magnus Andersen Hald og Freja Klint Sandberg, der leverede to helt ekstraordinære præstationer. Det var intenst og så fuld af indlevelse, at jeg har lyst til at opleve de to indslag igen. Bare de to. De to musikalske scener virker som et break i forestillingen. Alle ordene, der lige har lydt, får lov til at bundfælde sig imens musik og sang opleves, hvorefter ordene igen får lov til at tage plads, og jeg er igen klar til at lade mig rive med.

Generelt vil jeg sige, at forestillingen er ramt spot on i forhold til at lade skuespillerne komme til deres ret på scenen. Alle bliver set, hørt og oplevet og man sidder på intet tidspunkt med følelsen af, at nogle mangler at levere eller blive set. De leverer hver især deres replikker med så meget passion, at jeg nogle gange blev helt skræmt. Jeg glæder mig meget til at opleve alle otte på scenen i fremtiden, for jeg er helt sikker på, at de har endnu mere at byde på.

Den Danske Scenekunstskole – Skuespiluddannelsen Odense

Odense Teater, Værkstedet, Jernbanegade 21, 5000 Odense C

Spilleperiode: 29. maj – 8. juni 2019

Forestillingen spiller også 12.-14. juni 2019 på Det Kongelige Teater, Skuespilhuset, Lille Scene.

Set den 29. maj 2019

Foto: Emilia Therese

Lyst til at købe en billet? Læs nærmere her:

https://www.odenseteater.dk/forestillinger/anslag-mod-hendes-liv

Medvirkende: Ellaha Lack, Haesam Jakir, Anton Sager, Line Vejgaard Kjær, Siff Vintersol, Magnus Andersen Hald, Freja Klint Sandberg og Simon Kongsted

Iscenesættelse, scenografi og kostumedesign: Rune David Grue

Kostumekonsulent: Karin Gille

Lysdesign: Frederik Hougs

Lyddesign: Louise Roed

Oversættelse: Emmet Feigenberg

Varighed: Ca. 1 timer og 40 min. uden pause

Følg os på Facebook:
https://www.facebook.com/ungtteaterblod

Følg os på Instagram:

@ungt_teaterblod

  • Show Comments (0)

Your email address will not be published. Required fields are marked *

comment *

  • name *

  • email *

  • website *

Ads

You May Also Like

Anmeldelse: Paquita, Det Kongelige Teater (gæstespil af PariserOperaens Ballet)

Af Sidsel Stoustrup, gæsteanmelder Forestillingen er for alle, der er interesserede i ballet eller ...

Anmeldelse: Fornuft og følelse, Aarhus Teater

Af Christian Skovgaard Hansen   Aftenens forestilling er en dramatisering af Jane Austens berømte ...

Anmeldelse: Til mine brødre, Aarhus Teater

Af Lea Damgaard   Med den nye husdramatiker Peter-Clement Woetmann ser det lovende ud ...

Anmeldelse: Færdig med Eddy, Betty Nansen Teatret, Edison

Af Christian Skovgaard Hansen   Édouard Louis blev født i 1992 som Eddy Bellegueule ...