Anmeldelse: Min geniale veninde, Del 1 og Del 2, Odense Teater

Af Christian Skovgaard Hansen og Thormod S. Kamban

6 timer og 10 minutter – dog inkl. tre pauser. Odense Teaters opsætning af Min geniale veninde som maratonforestilling, hvor man ser både Del 1 og Del 2 i forlængelse af hinanden ER lang. Men den er bestemt også ambitiøs, vellykket og fængende. Man kunne dog godt ønske sig nogle bedre sæder i Teatersalen i ODEON, når man nu skal sidde der så længe…!

Forestillingen bygger på Elena Ferrantes fire Napoli-romaner (”Min geniale veninde”, “Historien om et nyt navn”, “Dem der flygter og dem der bliver” og “Det forsvundne barn”). I April de Angelis’ fine bearbejdelse, bliver romanerne til fire akter af ca. 1 time og 10 minutter hver. Vi har ikke læst bøgerne – og det behøver man heller ikke; man kan sagtens følge med i fortællingen og lade sig overvælde alligevel.

Romanerne omhandler de to veninder Elena og Lila, som vi følger fra deres opvækst i 1950’ernes fattige og barske Napoli og op gennem voksenlivets udfordringer gennem de næste seks årtier. Livet formes ikke altid som planlagt, men selvom livet trækker de to veninder i hver sin retning, er deres skæbner alligevel uløseligt forbundet. Selvom deres liv tager vidt forskellige drejninger, har de en fælles historie. Det er en historie om kærlighed, køn, ambitioner, klasser, drømme, vold og (selv)destruktion.

Sarah Boberg og Malene Melsen er de to veninder Elena og Lila, hvor Elena er historiens egentlige fortæller. De to kvinder er vidt forskellige. Elena får succes, sker det alligevel med en vis portion usikker og skrøbelighed, mens Lila er sexet og rapkæftet, og selvom hun egentlig er klog, er det ikke altid de kloge valg, som hun træffer. De to er på stort hele tiden, og de leverer de to kvindeportrætter med stor træfsikkerhed – uanset om det er som små piger i 1950’erne, gennem livets udfordringer, eller i livets efterår, hvor man ser tilbage på et langt og til tider hårdt liv.

Heromkring er der et mindre ensemble, som udfylder de øvrige roller i fortællingen. Uanset hvilken rolle, de spiller, gøres det til perfektion, og de springer ind og ud af rollerne og fortællingen uden problemer.

“Min geniale veninde” Odense Teater 2019

Det visuelle er også en fryd at se på. Catia Hauberg Engels scenografi og tidstypiske kostumer fungerer fantastisk. Det er både enkel, men alligevel så virkningsfuld og foranderlig. Scenerummet gennemskæres af en lang scene midt i, og som via en trappe i begge ender er bundet sammen med balkonen rundt i hele rummet, mens publikum sidder på hver sin side af scenen. Hele scenerummet er i brug, og totalscenografien gør ofte, at man får en følelse af at være en del af miljøet og historien.

Både Peter Dupont Weiss’ oversættelse, April de Angelis’ bearbejdelse og ikke mindst Madeleine Røn Juuls iscenesættelse holder dampen oppe og giver os en realistisk følelse af at være i de hårdkogte kvarterer i Napoli. Det er derfor en både underholdende, spændende og nærværende forestilling, som de og Odense Teater har skabt.

Det er derfor ikke forestillingens skyld, hvis man hen mod slutningen skulle begynde at miste koncentrationen. Det er mere de mange indtryk, som rumsterer i en, og måske også de lettere ubekvemme stole, som kan påvirke en. Det kan måske derfor være en fordel at se de to dele hver for sig. For Min geniale veninde er nærværende historiefortælling og karakterskuespil, når det er bedst! Verden er – ligesom historien – både god og grusom på samme tid!

Odense Teater

ODEON, Teatersalen, Odeons Kvarter 1, 5000 Odense C

Spilleperiode: Som maratonforestilling: 17. maj-8. juni 2019

Set den 2. juni 2019

Fotos: Emilia Therese

Lyst til at købe en billet? Læs nærmere her:

https://www.odenseteater.dk/forestillinger/min-geniale-veninde-del-1-del-2

Medvirkende: Malene Melsen, Sarah Boberg, Thomas Bang, Hanne Hedelund Melina, Cecilie Gerberg, Githa Lehrmann, Mette K. Madsen, Lars Simonsen, Jacob Weble, Mads Nørby, Jeppe Ellegaard og Mikkel Bay Mortensen

Baseret på Elena Ferrantes romaner “Min geniale veninde” og “Historien om et nyt navn” samt “Dem der flygter og dem der bliver” og “Det forsvundne barn”

Bearbejdelse: April de Angelis

Iscenesættelse: Madeleine Røn Juul

Scenografi og kostumer: Catia Hauberg Engel

Oversættelse: Peter Dupont Weiss

Lysdesign: Simon Holmgreen

Lyddesign: Kim Malmose

Varighed: Ca. 6 timer og 10 minutter inkl. tre pauser, heraf en længere pause mellem Del 1 og Del 2

Følg os på Facebook:
https://www.facebook.com/ungtteaterblod

Følg os på Instagram:

@ungt_teaterblod

  • Show Comments (0)

Your email address will not be published. Required fields are marked *

comment *

  • name *

  • email *

  • website *

Ads

You May Also Like

Anmeldelse: Hamlet, Vendsyssel Teater

Af Sofie Trige   Vendsyssel Teater starter sæsonen ud med intet mindre end Shakespeares ...

Anmeldelse: Grounded, Teatret Svalegangen

Af Caroline Schrøder    På den skæve, kvadratiske scene sidder kvinden. Publikum kan ikke ...

Anmeldelse: Daemon, Aalborg Teater

Af Thomas Riddersholm, gæsteanmelder “Den, der kæmper mod uhyrer, skal passe på, at han ...

Anmeldelse: Requiem, Betty Nansen Teatret

Af Sofie Riis Endahl   Lad mig sige med det samme: når Betty Nansen ...

Anmeldelse: Vintersolhverv, Det Kongelige Teater

Af Christian Skovgaard Hansen   Det Kongelige Teaters opsætning af ’Vintersolhverv’ er på samme ...