Anmeldelse: Sønderborg Sommerrevy 2019, Hotel Sønderborg Strand (Sønderborg Sommerrevy)

Af Daniel Lassen

Hvis man har et godt hold af skuespillere, et yderst velspillende orkester og en overdådig flot scenografi, hvad kan der så gå galt? Jo, det kan teksterne, hvis de ikke lever op til revyens gode navn og rygte. Helt så galt går det dog ikke i Sønderborg Sommerrevy 2019, men i år kunne den ellers så kvalitetsbevidste sommerrevy med fordel have luget ud i nogle af numrene.

Jeanne Boel, som snart er direktør for hele revyen, står selv som instruktør, koreograf samt skuespiller på scenen. Det er mange hatte at have på samtidig, men hun har flere gange vist, at hun er opgaven værdig. Hun forstår nemlig at lave en tempofyldt, dynamisk, musikalsk og dansende revy. Men desværre hører Sønderborg Sommerrevy 2019 ikke til blandt de bedste revyer, hun har lavet. Simpelthen fordi, at mange af teksterne ikke lever op til de ellers meget høje standarder, de plejer at have i Sønderborg Sommerrevy.

Revyen lægger ellers rigtig flot ud med et lækkert åbningsnummer, der rent musikalsk har et klædeligt og ungdommeligt snit. Revyen fortsætter den gode stil med et af revyens topnumre, nemlig et nummer omkring alle de ting, de ikke fik plads til i revyen. Alt lige fra Brexit, pensionsalderen, Jeanne Boels 40 års skuespiljubilæum og Rasmus Paludan bliver nævnt her. Herefter bliver der længere mellem snapsene, og kun få numre som ”Mig og min mentor” skiller sig ud fra mængden, et nummer om to udlændinge, der skal lære at synge dansktop. John Batz gør desuden en dejlig figur i en sketch, hvor han spiller en rengøringskvinde, der bare gerne vil kunne sige #metoo.

Revyen prøver at holde en rød tråd med seks Breaking News indslag fordelt over hele revyen, hvilket er en fed måde at holde revyen up to date på, især her midt i valgperioden. Ideen fungerer overordnet set, men revyen taber desværre en del tempo på det, og man kunne med fordel have skåret et par af dem væk.

Andet akt begynder med revyens mest originale tekst, nemlig ”Britta polka”, forfattet af revyens, næsten nu, tidligere direktør Leif Maibom. Her går dans, musik og tekst virkelig op i en højere enhed. Et par enkelte gode numre i andet akt bliver det da også til. Blandt andet en velsyngende hyldest til Kim Larsen, som faktisk er det bedste – men visuelt værste – Kim Larsen potpourri, vi endnu har set. John Batz kæmper bravt med teksten ”I løvens gab”, hvor en maskine giver ham stød, hver gang han siger noget krænkende, også kommer han bagefter med forslag til, hvad man kan sige i stedet for. Et sjovt udtænkt nummer, hvor det tydeligt ses, at John føler sig hjemme i rollen.

Det er desværre mere eller mindre, hvad Sønderborg giver i år. De fem skuespillere, der ellers kæmper bragt med deres materiale, får det desværre aldrig op at ringe. I min optik er der for mange vittighedsbaserede numre, hvor de tydeligvis kun er med for at fortælle jokes og gå efter de lette point. Leif Maibom har førhen kunnet slippe af sted med denne slags numre, blot fordi hans timing er så eminent, som den er.

Flere af årets numre er simpelthen bare ikke sjove, tag fx Tom Jensen som fakir. Det fungerer ganske enkelt bare ikke, og man sidder næsten og får helt ondt af ham. Jeanne Boels ”Find dig selv” er noget, man har set masser af gange før, og selv vittighederne er hørt før. Humørbomben Lone Rødbroe, er som altid en fest at se på scenen i Sønderborg. Desværre står hun, ligesom de andre, uden noget rigtig godt at gøre med. Bjarne Antonisen, der var med i revyen for første gang sidste år, får lidt lokaldialekt sparket ind i revyen, men god tekst bliver det aldrig.

Når alt det negative så er sagt, skal det til gengæld også nævnes, at scenografien er utrolig smuk at se på. Faktisk noget af det pæneste scenografi, jeg endnu har set i Sønderborg. Thomas Pakula, der har skrevet de fleste melodier i revyen, har virkelig også formået at få komponeret noget skønt musik, og med hans to musikere kommer revyen virkelig op at ringe musisk. Kostumerne er der heller ikke en finger at sætte på. Henrik Børgesen, der tidligere har stået for kostumer i Cirkusrevyen, forstår sig virkelig på at lave nogle pæne kostumer, der bare fungerer.

Sønderborg Sommerrevy 2019 kommer altså desværre ikke i mål i år, men smukt at kigge og høre på, det er den helt bestemt.

Sønderborg Sommerrevy 2019

Hotel Sønderborg Strand, Strandvej 1, 6400 Sønderborg