Anmeldelse: Nykøbing F. Revyen 2019, Nykøbing F. Teater (Nykøbing F. Revyen)

Af Daniel Lassen

Nykøbing F. Revyen står i fornyelsens tegn. Flemming Krøll, som har været revyens leder gennem mange år, er hoppet af scenen. Nu står revyens kapelmester Mickey Pless, og skuespillerinden Pernille Schrøder så som direktører. Hvordan skal det dog gå? Jo, svaret er enkelt: Fremragende! Sjældent har jeg set Nykøbing F. Revyen så meget i topform som i år. Revyen var både skarp, morsom, musikalsk, opfindsom og nytænkende.

Allerede i åbningen ”På egne ben” får de konstateret, at de godt kan klare sig selv, selvom de godt er klar over, at det er store sko, de skal til at fylde ud. Skøn og ironisk distance omkring hele generationsskiftet, og godt fundet på af revyens ”unge mand” Rasmus Krogsgaard, som har forfattet teksten.

Herefter kommer det ene gode nummer efter det andet. Om det er Rikke Buch Bendtsen og Pernille Schrøder som vildsvin, der er skide træt af det forbande vildsvinehegn, Troels Malling som Britta Nielsen eller Pernille Schrøder, der synger om at blive bundet på mund og hånd til Poul Henningsens skønne sang ”Man binder os på Mund og Haand”, som vi nu får i en noget andet kontekst end normalt, så fungerer det bare.

Vase og Fuglsang står bag et af første akts mest finurlige numre, nemlig ”En seriemorder”. I dette nummer farer de medvirkende ind og ud af scenen som alle de kendte og elskede karakterer fra DR’s tv-serier. Alle parodier bliver ramt spot on, og ligesom man troede, at det ikke kunne blive bedre, slutter holdet første akt af som folkesangere/dansere, der skal synge ”Falstervisen”. I størsteparten af nummeret, synger de medvirkende bare ”Vi kommer fra Falster”, men med den fjollede dans, som bliver leveret med største engagement, bliver det ustyrlig morsomt.

Når man siger fornyelse, må man næsten også sige Rasmus Krogsgaard. Han forstår om nogen at blande de gamle revytraditioner med et moderne twist. Tag bare hans måde at håndtere hele Ghita Nørby-debatten på. Det gør han ved at synge en kærlighedssang til hende, hvor han lader hende afbryde med citater fra interviewet. Det er intet mindre end genialt.

Den altid stilsikre Henrik Koefoed får især vist sit talent i Vase og Fuglsangs tekst ”Ingen gebyr”. Her spiller han en mand, der gerne vil have et lån, men bare får gebyr i stedet for, som kommentar til bankernes hvidvaskningssager og høje gebyer. Teksten og skuespillet er så smukt leveret, at det bliver et af aftens højdepunkter. Anden akt byder på et skønt fællesnummer omkring Brexit, som er skrevet af Leif Maibom, Jan Svarre og Søren Anker Madsen. Her får skuespillerne hver især lov at parodiere nogle af Englands mest kendte personligheder.

Ingen dansk sommerrevy i 2019 uden pandaer – Nykøbing F. er ingen undtagelse. Her gør Pernille og Troels sig som et dejligt makkerpar i aftens eneste, men satiriske Carl-Erik Sørensen-tekst. Krænkelse er også et emne alle revyer omfavner i år, og i denne revy bliver det i skikkelse af revyens tre herrer, der er klædt ud som tre børn i en nyfortolkning af børnesangen ”Næ, næ, næ, det må vi ikke”. Heri synger de om alt det, vi ikke må i 2019. Kim Larsen får også en velfortjent hyldest til sidst i et af de mest velfungerende Larsen-potpourrier, vi endnu har set.

Instruktør Michel Castenholt har virkelig formået at få sammensat en revy, som emmer af god smag. Timingen, tempoet og rækkefølgen sidder lige i skabet, og de medvirkende får både lov til at brillere sammen og hver for sig. Mickey Pless får sammen med orkestret revyen til at svinge, og det lyder som en drøm. Flot scenografi, nydelige kostumer, fedt lysshow og en god koreografi får sammen med skuespillerene, orkesteret og tekstforfatterene revyen til at gå op i en højere enhed.

Nykøbing F. Revyen anno 2019 er altså en revy på toppen. Hvis man godt kan lide revy-genren, må man simpelthen ikke snyde sig selv for en tur til Nykøbing. Har man allerede har købt billet, så kan man roligt læne sig tilbage og glæde sig.

Nykøbing F. Revyen 2019

Nykøbing F. Teater, Østergågade 2, 4800 Nykøbing Falster

Spilleperiode: 13. juni-24. august 2019

Set den 13. juni 2019

Medvirkende: Pernille Schrøder, Rikke Buch Bendtsen, Henrik Koefoed, Rasmus Krogsgaard og Troels Malling

Instruktør: Michel Castenholt

Koreograf: Steffen Hulehøj Frederiksen

Kapelmester: Mickey Pless

Scenograf: Anders D Jensen

Kostumier: Henrik Børgesen

Producer: Flemming Krøll

Tekst og musik af: Rasmus Krogsgaard, Mickey Pless, Rasmus Søndergaard, Lars Bisgaard, Jantzen/Aagaard, Jan Svarrer, Søren Anker Madsen, Michel Castenholt, Flemming Krøll, Sune Gylling Æbelø, Vase og Fuglsang, Jacob Fauerby, Kai Normann Andersen, Adde Malmberg, Pernille Schrøder, Carl-Erik Sørensen, Rikke Buch Bendtsen, Leif Maibom, Ross Parker, Mads Keiser, Søren Kragh-Jacobsen og Kim Larsen

Varighed: Ca. 2 time og 10 minutter inkl. pause