Anmeldelse: I et forhold, Betty Nansen Teatret (Sort Samvittighed)

Af Christian Skovgaard Hansen

Det kvindelige kunstnerkollektiv Sort Samvittighed fortolker med stor kærlighed markante kvindelige kunstnere. Tidligere har de fortolket værker af Anne Linnet (”Hvid magi” fra 2011) og Tove Ditlevsen (”Tove! Tove! Tove!” fra 2015 og genopsat flere gange siden). Denne gang er turen kommet til at fortolke parforholdet, som kvindelige danske forfattere har skildret det gennem de seneste 100 år. Disse tekstuddrag får nu sceneliv på Betty Nansen Teatret, hvor Sort Samvittighed nøje har udvalgt, fortolket og iscenesat teksterne.

Forestillingen er en hyldest til kærligheden og parforholdet. Det er en fortælling om hele kærlighedens og parforholdets spektrum – både nydelsen og smerten og ikke mindst det midt imellem. Vi får serveret alle de følelser, der trænger gennem huden.

Det er – heldigvis! – ikke bare et glansbillede af parfoldet. Vi får belyst parforholdet i stort alle dens former lige fra det flygtige møde over den stormende forelskelse og til det trætte forhold, som kan ende i det smertefulde brud. Vi dykker ned i alle parforholdets følelser. I I et forhold får vi både glæden, henrykkelsen, intimiteten, længslen, overstadigheden, sommerfuglene i maven og tilfredsstillelsen, men også vreden, kampene, udmattelsen og sammenbruddet.

Selvom teksterne er samlet ind fra de seneste 100 år, er genkendeligheden stor. Kærligheden og parforholdet er universelle emner, og selvom samfundets syn på dem er forandret gennem tiden, viser teksterne, at kærligheden nok skal overleve. Forvandlingen fra ensomhed til tosomhed kan stadig være lige svær. Men spørgsmålet er, hvad man ikke gør for kærligheden og forholdet?

Samtidig giver udvalget af teksterne os ikke bare parforholdets indre syn på sig selv, men også omgivelsernes syn på det, ligesom vi får en kommentar til ”produktet” af parforholdet: Børnene.

På scenen er Jeanett Albeck, Rikke Bilde, Signe Egholm Olsen, Lila Nobel og Kitt Maiken Mortensen. Det er ikke muligt at fremhæve nogen frem for andre; både samspillet mellem de fem, hvor de supplerer hinanden på fineste vis, og når de hver især får lov at udfolde sig, fungerer perfekt. Vi er helt tæt på de forskellige aspekter i parforholdet, og til tider sitrer salen nærmest i nærvær og intensitet.

Også udenfor scenen er der kvinder tilstede. Elisa Kragerup, den ene halvdel af direktørduoen på Betty Nansen Teatret, har ikke helt lagt instruktørgerningen på hylden, da hun her instruerer. Kostumer og scenografi har Ida Marie Ellekilde stået for, mens Signe Fabricius er koreograf og Leila Vestgaard er dramaturg. Alle fire kvinder er også medlem af Sort Samvittighed.

Elisa Kragerups iscenesættelse er skarp, og der uddeles veltilrettelagte stikpiller til parforholdets goder og dårligdomme. Et lille minus er dog, at visse scener trækkes lidt vel langt ud, når tingene gentages én gang for meget. Samtidig kunne jeg godt have tænkt mig lidt mindre af de lidt larmende og forvrængede numre og til gengæld lidt mere af de poetiske, eftertænksomme og dybe numre. Men det er småting i det samlede billede – et billede af den magiske virkning, som parforholdet kan få på folk og ikke mindst på deres omgivelser.

Musikken styres som vanligt af Jeanett Albeck. Ikke alle tekster og problemer lyder lige musikvenligt, men Jeanett Albeck får alligevel dem omsat musikalsk, så de fungerer. Det hele foregår i Ida Marie Ellekildes sprudlende og omskiftelige scenografi. Hendes kostumer er farverige og leder tankerne hen på tidernes furier eller amazoner; nærmest som kærlighedskrigere, som kæmper kampen – kampen med og til tider måske mod forholdet, i forholdet og ikke mindst overfor partneren. Hjertet sidder i øvrigt udenpå kostumerne, og det er kun sat fast med velcro, så vi får også set, at man faktisk kan miste sit hjerte – og vinde det tilbage igen!

”Jeg har gjort mit hjerte stort og venter dig!” Sådan skriver Pia Tafdrup, hvilket udtrykkes i forestillingens første tekst. Gør dit hjerte stort og tag ind og se Sort Samvittigheds I et forhold. Forestillingen er for alle, uanset om man er udenfor, midt i eller på vej ind eller ud af et forhold. Læren må være, at kærligheden og parforholdet slet ikke er så slemt endda, selvom de to ting til tider kan virke som helt uforenelige størrelser på forskellige tidspunkter i livet.

Sort Samvittighed

Betty Nansen Teatret, Frederiksberg Allé 57, 1820 Frederiksberg C

Spilleperiode: 8. marts-18. april 2019

Set den 8. marts 2019

Fotos: Catrine Zorn

Lyst til at købe en billet? Læs nærmere her:

https://www.bettynansen.dk/da/oplev/forestillinger/i-et-forhold/

Medvirkende: Jeanett Albeck, Rikke Bilde, Signe Egholm Olsen, Lila Nobel og Kitt Maiken Mortensen

Tekster af: Naja Marie Aidt, Karen Blixen, Louise Breyen, Suzanne Brøgger, Tove Ditlevsen, Inger Christensen, Ellen Heiberg, Agnes Henningsen, Lone Hørslev, Mette Moestrup, Ursula Andkjær Olsen, Stine Pilgaard og Pia Tafdrup

Instruktion: Elisa Kragerup

Scenograf og kostumer: Ida Marie Ellekilde

Koreografi: Signe Fabricius

Komponist: Jeanett Albeck

Dramaturg: Leila Vestgaard

Varighed: Ca. 2 timer og 10 minutter inkl. pause

Følg os på Facebook:
https://www.facebook.com/ungtteaterblod

Følg os på Instagram:

@ungt_teaterblod

Tags:

  • Show Comments (0)

Your email address will not be published. Required fields are marked *

comment *

  • name *

  • email *

  • website *

Ads

You May Also Like

Anmeldelse: Love Loop, Sydhavn Teater

Af Jacobe Orry   Forestillingen ’Love Loop’ henvender sig til dig, som ved, hvordan ...

Anmeldelse: Manning er fri, Mungo Park

Af Rosa Danielsen   Anders Budde Christensen, som er eneste medvirkende i Manning er ...

Anmeldelse: Askepot, Det Kongelige Teater

Af Henriette Devantier Mine forventninger var høje til aftenens premiere på balletten Askepot, da ...

Anmeldelse: Udvandrerne, danskdansk

Af Christian Skovgaard Hansen   Den seneste forestilling fra danskdansk hedder ganske vist Udvandrerne. ...

Anmeldelse: Trans Salvation, Warehouse9

Af Rose Ansager Himmelstrup Hansen   I en blanding af musik, installationskunst, kitch, komedie ...