Anmeldelse, Idioten, Aalborg Teater

Af Michelle Holst Andersen, gæsteanmelder

 

Forestillingen henvender sig især til de der ikke tidligere har haft modet til at give sig i kast med Dostojevskijs klassiker ”Idioten”, og som gerne vil have den i en ”light udgave”.

Idioten_presse

 

”Han ser ting, som ingen andre ser.” Således beskrives hovedpersonen Idioten, Fyrst Mysjkin. Og det er der sandhed i, da han som den eneste kan se ind bag de andres motiver og se deres sande jeg.

 

Hurtigt kommer det dog til at stå klart, at selvom Idioten er forestillingens hovedperson, så er det dog i stedet Nastasja Filippovna, der spiller den mest centrale rolle for fortællingen. Hun har fra en ung alder haft et seksuelt forhold til Totskij (som fylder ualmindelig lidt i Aalborg Teaters opsætning), der nu vil af med hende, så han i stedet kan gifte sig med en anstændig kvinde. Derfor forsøger Totskij og hans gode ven, General Jepantijin at få Nastasja afsat til generalens sekretær Ganja ved at tilbyde ham betaling for at gifte sig med hende.

 

idioten-8

 

Midt i denne aftale ankommer Fyrst Mysjkin og spreder uro i alle med sine næstekærlige ærlighed.

 

idioten-presse-1

 

’Idioten’ efterlod denne anmelder med en følelse af der var tale om en politisk melding, der skulle sendes afsted. Instruktørens politiske budskaber flød i en tyk strøm ud gennem de sparsomt opsatte kulisser, så de næsten væltede.

 

Både i forhold Nastasjas situation, men i særdeleshed i 2. akt, hvor Ippolit (der tilsyneladende ikke har anden funktion end netop denne længere monolog) sviner hele den vestlige verden til. I en mere loyal udgave mod Dostojevskij havde det måske givet mere mening – her virkede det blot forvirrende, idet opsætningen tilsyneladende stadig foregik i Rusland men inddrog danske og vestlige politiske begivenheder. Det virkede som om man både ville blæse og have mel i munden.

 

Dostojevskijs Idioten var opsat på en sådan måde, så publikummet blev det største aktiv i stykket.

 

Dialogen og indlevelsen gjorde stemningen på den lille scene intens. En intensitet, der var særdeles godt underbygget af musik og lys, hvilket fik dramaturgien frem på bedst mulige måde.

 

Et forudgående kendskab til handlingen og personer var dog en forudsætning, ligesom skuespillerpræstationerne var af svingende kvalitet. Her skal dog for det positive fremhæves Aglaja (Kristine Elmedal Johansen) og Varvara (Ingrid-Marie Thorlacius Troelsen) for et par stærke biroller, der alligevel endte med at stjæle fokus. Som

Nastasja Filippovna ses Maria Henriksen, der spiller godt og kraftfuldt, men hvis accent til tider gør det svært at høre og forstå replikkerne.

 

Lyd, effekter og den intense stemning var stærke, dog ikke stærke nok til, at løfte hele forestillingen.

 

Forestillingens klare styrke er overvejelserne omkring, med hvilken ret vi dømmer andre. Især når vi måske er medvirkende til, at de er endt der, hvor de er.

 

Gå ind og se ’Idioten’, hvis du vil have det sidste skub mod at læse Dostojevskijs Idioten.

 

 

 

Aalborg Teater, Jernbanegade 11, 9000 Aalborg

 

Spiller indtil: 31. marts 2016

 

Set d. 7. marts 2016

Fotos: Allan Toft

 

Lyst til at købe en billet? Læs nærmere her:

http://www.aalborgteater.dk/Forestillinger/Vis-forstilling/idioten.aspx

 

 

 

Følg os på Facebook:

https://www.facebook.com/ungtteaterblod

 

Følg os på Instagram:

@ungt_teaterblod

Tags:

  • Show Comments (0)

Your email address will not be published. Required fields are marked *

comment *

  • name *

  • email *

  • website *

Ads

You May Also Like

Anmeldelse: Lonely House, Hofteatret (Kulturkontoret)

Af Jonathan Stahlschmidt   Anvist til balkonen i Hofteatrets velour-betrukne mørke, sidder jeg – ...

Anmeldelse: Mød mig på Cassiopeia, Folketeatret

Af Henriette Devantier Folketeatrets smukke, gamle scene danner rammerne for denne teateropsætning af Mød ...

Anmeldelse: Det der er tilbage, GLiMT

Af Rose Himmelstrup Hansen   Sorg er en af de svære størrelser at arbejde ...

Anmeldelse: Stedsans, Teater Momentum

Af Anne Lottrup Sørensen   I dansk teaters jagt på kreative spillesteder, må Momentums ...