Anmeldelse: Idioten, Aarhus Teater

Anmeldelse: Idioten, Aarhus Teater

Af Lea Thalund

”Om én time og 45 minutter vil Nastasja Filipovna ligge død lige her, midt på scenen.” Sådan starter adaptationen af Fjodor M. Dostojevskijs klassiker Idioten. Blodpølen i midten af scenen er nu en konstant påmindelse om det mord, som uundgåeligt vil ske. Det store spørgsmål er dog, hvem kan vi stole på, og er den fortælling, vi sidder tilbage med, faktisk sandheden om hendes mord og begivenhederne op til?

Titelrollen ”Idioten” i form af Fyrst Mysjkin, der spilles af Emil Prenter, starter med at tage os igennem fortællingen og forsøger også at styre den, men hans godhjertethed og enorme pleasergen, gør ham nem at trampe henover. Prenters Myskjin bliver i starten publikums eneste holdepunkt for det, som vi antager er sandheden. I takt med at Myskjin psykiske forfald og hans angivelige epilepsi tager overhånd, forsvinder også vores eneste holdepunkt for sandheden. Prenter spiller fantastisk og man glemmer næsten, at vi ikke kan stole på ham. Det gradvise forfald og manipulationen, der lurer lige under uskyldigheden, er fantastisk ramt.

Rosemarie Mosbæk, der spiller forestillingens femme fatale Nastasja Filipovna bevæger sig ligeledes mellem genial manipulation og hysteri. Hun er konstant utilregnelig og lægger ikke skjul på, hendes sandhed er den rigtige.

I takt med, at hver karakter får mulighed for at fortælle deres bud på den endegyldige sandheder, ændrer karaktererne sig også i deres billede. Således formår Emil Busk Jensen at forme den personlige assistent Ganja som mere eller mindre tiltrækkende. I en glidende bevægelse formår Jensen at gøre Ganja til en slesk pervers mand, med dårlig holdning, hvor Ganja tidligere var fremstillet rank og intelligent. Ligeledes omformer og skaber Daniel Mortensen, Mette Døssing, Laura Kronborg Kjær og Thorbjørn Hedegaard deres karakterer efter hvem, der forsøger at fortælle historien.

Sigrid Johannesens dramatisering og iscenesættelse af Idioten er ramt ualmindeligt flot. Dostojekskijs legende fortællestil med sin læser er overført særdeles effektivt til scenen. Som publikum forlader man salen både fornærmet, manipuleret, men man hungrer stadig efter mere og efter den endegyldige sandhed, man aldrig får.

Karakterernes endeløse kamp om deres egen iscenesættelse bliver også perfekt understøttet af Peter Schultz scenografien. Skuespillerne hundser rundt med to stakkels bagscenehjælpere, der konstant forsøger at placere og forme scenografien efter deres ønsker. Ligeledes bliver fortællingens rum afbrudt, ikke kun af skuespillerne, men også af lyset, der skiftevis tænder og slukker på publikum og konstant gør en til aktiv deltager i historien.

Idioten på Aarhus Teater skal opleves, hvis man er litteraturelsker, teaterelsker og kan rumme, ikke at få svar på alt. Den skal ses for at opleve forskellige psykiske krakeleringer og virkeligheder, der styrter i grus. Den skal ses for at få en teateroplevelse med dybde og muligheden for en samtale og sandheder.

Aarhus Teater, Scala, Teatergaden, 8000 Århus C

Spilleperiode: 8. marts-16. april 2025

Set den 13. marts 2025

Fotos: Rumle Skafte

Lyst til at købe en billet? Læs nærmere her:

https://www.aarhusteater.dk/det-sker/forestillinger/aktuelt/idioten

Medvirkende: Emil Prenter, Rosemarie Mosbæk, Daniel Mortensen, Mette Døssing, Laura Kronborg Kjær, Emil Busk Jensen og Thorbjørn Hedegaard

Efter roman af: Fjodor M. Dostojevskij

Dramatisering og iscenesætter: Sigrid Johannesen

Scenograf: Peter Schultz

Varighed: Ca. 1 time og 45 minutter uden pause

Følg os på Facebook:
https://www.facebook.com/ungtteaterblod

Følg os på Instagram:

@ungt_teaterblod

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *