Anmeldelse: ILT, ZeBU (ZeBU og Glimt)

Af Josephine Rued Sørensen

På scenen står Lars Lindegaard Gregersen iført brun trøje og løse fløjlsbukser. Han har bare fødder, og det eneste, der ellers står på scenen, er en stor trækasse, nogle små mixerpulte for fødderne af en mikrofon og bagerst et hvidt klædeforhæng, der illumineres af farvet lys. Han skuer ekstatisk ud over publikum og venter på, at alle har sat sig ned. Så går stykket i gang.

”Ilt er en fusion af fysisk teater, akrobatik, live-musik og fortælleteater. Forestillingen går filosofisk og æstetisk til værks i behandlingen af emnet om saxofoner, luft, ilt og åndedræt.” Sådan skriver ZeBU selv om forestillingen. Jeg er på mange måder meget enig i beskrivelsen. Lars Lindegaard Gregersen, der ene mand formåede at underholde publikum med både anekdoter, fortællinger, skuespil, dans og musik var ikke til at skyde igennem, når han passioneret formidlede forestillingen for familierne i salen.

Han filosoferer i stykket over essensen og vigtigheden af et åndedræt og fortæller historier om manden, der opfandt saxofonen, Adolfe Sax, samt sine egne oplevelser med saxofon-instrumentet. Lars formår gennem sin betagende ansigts- og kropsmimik at livliggøre sine anekdoter på en måde, så man som publikum bliver helt opslugt. Han rammer desuden målgruppen, som primært består af børn, utrolig godt, når han som eksempel interagerer med publikum ved blandt andet at få nogle af børnene til at puste i mikrofonen eller række ham en fiktiv saxofon. Han kartede rundt på scenen, og det var tydeligt at mærke, at han var erfaren både indenfor den kropslige og den musiske formidling.

Som ILT skred frem, blev flere og flere saxofoner introduceret for publikum, indtil der til sidst var dannet en hel lille halvcirkel af saxofoner på scenen. Sopran-, alt-, tenor-, bariton- og bassaxofonen blev alle pædagogisk fremvist med den store bassaxofon som den første, efterfulgt af den lille sopransaxofon, som stod i stor kontrast til bassen. Pædagogisk blev det også, da han fortalte om, hvordan lyd skabes ved at svinge en metalplade rundt for at demonstrere en lydbølge visuelt.

Lars fortæller om, hvordan alle saxofonerne spiller mindst ligeså godt, som dengang de blev bygget og fortsætter med at filosofere over, hvordan det mon ville være, hvis det samme gjaldt for os mennesker. Stykket var generelt i rigtig fin øjenhøjde med børnene, og der var en god variation mellem fortællinger, information, dans, musik og skuespil. Der var konstant energi og flow på scenen i en grad, som fik mig til at blive helt forpustet på Lars’ vegne. Selv virkede han dog ikke til at være spor udkørt. Han kunne blive ved med at springe rundt eller blæse i en saxofon.

Det var desuden også utrolig imponerende, hvordan han formåede at styre mixerpultene og kreere nogle yderst delikate musikstykker med både saxofon og stemme. Hvad angår scenografien fungerede det også rigtig fint, at der ikke var mere på scenen end kun højst nødvendigt. Der var simpelthen ikke behov for mere på scenen, når blot Lars var der til at fylde scenen ud med sin person.

Så til dem som har en interesse for musikken, og måske særligt saxofonen som instrument, kombineret med det kropslige udtryk, kan stykket varmt anbefales. Således vil jeg slutte anmeldelsen af med samme ord, som Lars afrundede forestillingen med: ”Uden luft kunne vi ikke høre musik. Uden ilt i luften ville der ikke være mennesker. Uden mennesker ville her godt nok være kedeligt.”

I forbindelse med projektet Menneske og Vind” på Hastholm Fyr

ZeBU i samarbejde med Glimt

Spilleperiode: 31. oktober – 10. november, 2019