Anmeldelse: J O B – Et enkelt menneske, Bådteatret (Off Off/Produktion)

Af Kathrine Fremming

 

Forestillingen J O B – Et enkelt menneske bygger på Joseph Roths roman, og det er fortællingen om den russiske jøde Mendel Singer der emigrer fra Rusland til Manhattan, New York under Første verdenskrig og den russiske revolution samt oplever, at tragedien ved at efterlade sit syge barn til fordel for ”lykkeland”. Temaer som religion, dét at miste og mirakler er gennemgående i fortællingen.

Oplevelsen startede i den lille foyer i Bådteatret, hvor der blev serveret vodka shots og pickles – russian style – og jeg bed mærke i en kommentar fra en af publikummerne: ”It’s part of the show”, som derefter bundede sit vodka shot og tog en bid af den syltede agurk.

J-O-B

Forestillingens medvirkende blev præsenteret til start. Først musikerne Henrik Goldschmidt og Anders Singh Vesterdahl, som bar en stor del af forestillingen. Dog ikke lige så stor som skuespilleren Ina-Miriam Rosenbaum, som leverede alle karaktererne i fortællingen, som desuden relaterer til hovedpersonen, da hun selv stammer fra en polsk/jødisk landsby, hvor Ina-Miriams bedsteforældre selv forlod deres utrygge tilværelse til fordel for Amerika, men nåede aldrig længere end København. Fortællingen her relaterer ligeledes til Ina-Miriams families egen historie.

Hun startede med at slukke en ringende telefon, der var hejst ned fra scenen – og spurgte, om publikum havde husket at slukke sin. En bemærkning og en start, der satte mine forventninger langt ned. Jeg forstår valget, da forstyrrelsen er stor – men for mig virkede det en anelse ligegyldigt.

Mine forventninger blev heldigvis forhøjet, og jeg var positivt overrasket.  Overrasket over Ima-Miriam Rosenbaums evne til at få publikum helt og aldeles ind i det russiske miljø ved hjælp af sin eminente dansk/russiske accent, hendes evne til at skelne familiens karakterer uden at virke overspillet eller utroværdig, men altid med et humoristisk twist, som holdt mig interesseret i historiefortællingen.

Hun fik derudover god hjælp til stemningsetableringen af Henrik Goldschmidt og Anders Singh Vesterdahl som både musikerne og medspillerne, som var med til at levere østeuropæisk musik og replikker. Det gav en god dynamik mellem spillerne, men kunne dog godt savne indlevelse fra musikerne, når de leverede replikkerne. De få virkemidler i lys og scenografi virker i denne sceniske oplevelse, da der ikke bliver frataget noget fokus men mere understøtter de ”peaks”, der er undervejs.

JOB_01 [1600x1200]

Forestillingen varede 1 time og 25 minutter, og det er lang tid at blive holdt i skak i en forestilling uden pause og med kun tre personer på scenen. Jeg skal indrømme, at jeg kiggede på uret et par gange, dog ikke med én ”Hvornår er det færdigt?” i tankerne, men mere en positiv forundring over, hvor lang tid der egentlig var gået. Netop fordi det var nødvendigt at holde sin forestillingsevne i skak igennem hele forestillingen. Og det lykkedes for mig langt hen af vejen – jeg nød at forestille mig historien, som blev fortalt med stor overbevisning og fik endvidere sympati med den kære Mendel Singer, når han oplever miraklet efter en lang række tragedier.

Det største problem i forestillingen for mig er starten, hvor man bliver præsenteret. Jeg ville hellere drages ind i det russiske miljø ved hjælp af musik og lys fra forestillingens start – og ikke løbende.

Bådteatret aktualiserer forestillingen med hjælp af flygtningekrisen, og det er klart at det er mange af de samme menneskelige dynamikker, der vil gå igen i dag. Ligeså søgen efter det bedre liv, er det samme som vi ser i dag. Men forestillingen sætter ikke ”bare” fokus på flygtningekrisen, men i lige så høj grad på de universelle emner som familieforhold, flugt, lykke, religion og kultur.

Når det er sagt, er J O B – Et enkelt menneske en fængende fortælling med de enkelte menneskelige dynamikker i fokus leveret med eminent skuespil og musik ligeså. Hvis du vil vække din forestillingsevne, både grine og være alvorlig og blive draget ind i et østeuropæisk miljø fra den første halvdel af 1900-tallet, så skal du tage ind og se denne forestilling.

 

Off Off/Produktion

Bådteatret, Nyhavn 16Z, 1051 København K

Spilleperiode: 5.-17. februar 2018

Set den 5. februar 2018

Foto: Ea Verdoner

Interesseret i at købe billetter? Find dem her:

http://www.baadteatret.dk/j-o-b-et-enkelt-menneske/

Medvirkende: Ina-Miriam Rosenbaum, Henrik Goldschmidt og Anders Singh Vesterdahl

Iscenesættelse: Rolf Heim

Tekst efter Joseph Roths roman: Karen-Maria Bille

Musik: Singh & Goldschmidt

Lysdesign og teknik: Kisser Rosenquist

Kostumier: Hanne Mørup

Varighed: 1 time og 25 minutter uden pause

 

Følg os på Facebook:
https://www.facebook.com/ungtteaterblod

Følg os på Instagram:

@ungt_teaterblod

Tags:

  • Show Comments (0)

Your email address will not be published. Required fields are marked *

comment *

  • name *

  • email *

  • website *

Ads

You May Also Like

Anmeldelse: Efter tiden, Teater Grob

Af Emma Brink Laursen Dorte vil i isolationsfængsel. Det kan ikke være anderledes, mener ...

Anmeldelse: Når jeg bli’r gammel, Edison (C:NTACT)

Af Christian Skovgaard Hansen   Som C:TACT selv formulerer de, så ” formidler de ...

Anmeldelse: Hjælp!, Republique (i samarbejde med Flyvende grise)

Af Jonas Gudmand Denne forestilling er for dig, hvis du ønsker at blive klogere ...

Anmeldelse: For enden af kærligheden, Odense Teater

Af Mette Herschend, gæsteanmelder   Nøgent, koldt og ærligt. Vægge, gulv og døre er ...