Anmeldelse: Jeg misforstår gerne det hele, Edison Scenen

Anmeldelse: Jeg misforstår gerne det hele, Edison Scenen

Af Jacob Riegels

 

’Jeg misforstår gerne det hele’ er en på samme tid syret og nærværende forestilling, der både holder fast i, hvad der fungerer, og som samtidig eksperimenterer med noget nyt. Dette gøres gennem kontrastrige fortolkninger af Marie Keys musik og skarp koreografi af Jacob Stage. En stor en-akts-oplevelse for få penge. Forestillingen præsenteres også som et ”hybridteater”, hvor der sker en blanding af musik, dans og skuespil.

jeg-misforstaar-pol-kvadrat

Musikken, der må siges at være det bærende element i forestillingen/teaterkoncerten, ligger rigtig godt. Vi gennemgår mange genrer på de 80 minutter og med stor variation i hver overgang. Aldrig blev der brugt mere end et par instrumenter på hvert nummer, og kun et par enkelte numre hen mod slutningen kan beskrives som en smule kedelige. Resten var super spændende, og jeg rokkede med, så godt jeg nu kan, når jeg er siddende til en udsolgt premiere.

Iscenesættelsen leveres med henkastet mærkelighed, der matcher musikken godt. Performerne hopper fra det ene nonsens til det næste, uden at tage nogen handling med sig videre. Men scenerne er ikke kun ren underholdning eller mærkeligt bare for at være mærkeligt – bag tilfældighederne fornemmer jeg en insistereren hos spillerne, og en historie der er krypteret i lyrikken.

Jegmisforstårgernedethele-blaa_jakke

De fire spillere (Thomas Bang, Christoffer Sonnich Møller, Anete Lotus Jensen og Mia Lerdam) har haft masser at øve, men enkeltvis står handlingerne beskedne: Karikerede replikker, simple (til tider lidt kluntede) dansetrin – selv når de spillede på instrumenterne, gentog de oftest bare enkelte toner. Det fungerer, overraskende nok, og bringer forestillingen ned på et afslappet plan, uden at gå på kompromis med den æstetiske oplevelse. Til gengæld brød jeg mig så ikke så meget om det, når et par enkelte, ellers meget imponerende dansesekvenser pludselig blev for komplekse og gennemførte, og hiver forestillingen i en anden retning.

Alt i alt kan ’Jeg misforstår gerne det hele’ klart anbefales. For mig åbnede den farver, som jeg ikke havde set før; både i musikken og i koreografien, og den overraskelse er noget, jeg altid sætter stor pris på.

 

Edison Scenen (anneksscene til Betty Nansen Teatret), Edisonvej 10, 1856 Frederiksberg

Spilleperiode: 23. marts–8. april 2017

Set den 23. marts 2017

Fotos: Jacob Stage

Lyst til at købe en billet? Læs nærmere her:

http://www.teaterbilletter.dk/forestillinger/jeg-misforstaar-gerne-det-hele/

 

Følg os på Facebook:
https://www.facebook.com/ungtteaterblod

Følg os på Instagram:

@ungt_teaterblod

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *