Anmeldelse: Jernring, Bådteatret

Anmeldelse: Jernring, Bådteatret

Med udgangspunkt i den sovjetiske komponist Dmitri Shostakovichs 7. symfoni – ’ Leningrad Symfonien’ – fortælles en voldsom, tankevækkende og rørende historie om en familie i Leningrad under belejringen af byen i september 1941, hvor tyskerne indleder bombardement af byen. Tyskerne har omkring Leningrad skabt en jernring, som man ikke kan slippe ud af.

I ’Jernring’ på Bådteatret spilles den fulde symfoni, alt imens historiens sus udspiller sig på scenen. Symfonien spilles uden pauser og uden brug af ekstra lyd og tekst. Oplevelsen suppleres alene af det visuelle på scenen.

Bådteatret " JERNRING " 4/2015

Bådteatret og Rolf Heim, som har instrueret historien, har alene brugt symfonien til at fortælle historien. Fortællingen i er i sin helhed flot, og den passer rigtig flot til symfonien. Vi følger familiens pinsler under belejringen, og vi følger, hvordan livet kun bliver værre og værre at leve, inden døden på et tidspunkt indhenter en. Fremstillingen er ærlig og uden nogen form for propaganda. Det er samtidig fortællingen om byen, som Stalin overtog og ødelagde – en opgave, som Hitler overtog, inden han gjorde en ende på byen.

Visse dele af historien trækkes lidt vel langt – formentlig for at få det til at passe til symfonien. Endvidere er fremstillingen af Stalin ikke altid helt skarp. En mere stram historie, eller måske endda en kort tænkepause, ville formentlig have passet bedre. Herved ville symfonien netop komme endnu mere til sin ret, og som publikum kan man selv danne sig resten af historiens billeder, således at man selv også tænker over historiens gang.

Bådteatret " JERNRING " 4/2015

Forestillingens dukker er skabt af dukkemager og scenograf Rolf Søborg Hansen. Han har skabt et gennemtænkt og flot (dukke)teater i Bådteatrets lille mørke sal, hvori omdrejningspunktet er den jernring, hvoromkring hele handlingen spilles. Elegant og godt tænkt. Du sidder ikke blot i Bådteatrets indre næsten under vandets overflade; du er også kommet ind i historien og den mørke realisme.

De 4 dukkeførere Bo Carlsson, Pernille Nedergaard Haugesen, Henriette Aarup Eriksen og Yulia Lystbæk gør et flot arbejde på scenen, og de levendegør dukkerne. Dukkeførernes dygtighed og præcision er imponerende flot, og deres spil sammen med Raphael Solholms lysdesign gør, at man kommer rigtig tæt på krigens og historiens rædsler. Dukkerne og deres spil er på en gang sympatisk og levende og samtidig gribende og skræmmende. Man kan kun beundre dukkeførerne og imponeres over Heims fortælling i deres fremstilling.

Bådteatret " JERNRING " 4/2015

Ca. 750.000 menneskers dø. Det er konsekvensen af belejringen af Leningrad. Shostakovichs symfoni er, ifølge teatret, en kommentar til regimet og deres (mis)brug af magt, og til krigens snigende gru, som igennem krigen vokser til grusomme rædsler og død. Den grusomhed og fortælling om døden kommer tæt på os i ’Jernring’!

Und dig selv en aften i Bådteatrets indre. Du vil opleve fantastisk musik – også selvom du normalt ikke er til klassisk musik – og en flot og ærligt fortalt historie. Dukketeater er også for voksne! Som ung vil du også kunne få en god og anderledes oplevelse. Den vil både give dig et indblik i historiens rædsler og noget at tænke over bagefter. Hvad skete der egentlig? Og hvordan kan vi undgå, at det sker en gang til?

Man kan og må håbe, at historien ikke går i (jern)ring…!

Bådteatret, Nyhavn 16Z, 1051 København K

Spilleperiode: 9.-26. november 2016