Anmeldelse: Jungledyret Hugo, Bellevue Teatret (Bellevue Teatret og Sjællands Teater)

Wulle wulle wap wap! Flemming Quist Møller fortælling om Jungledyret Hugo er nu kommet på scenen i Jesper Mechlenburgs bearbejdelse. Det er der blevet en fin familieforestilling med både tempo og eftertænksomhed ud af.

Hugo er et nuttet og sjældent dyr i junglen, hvor han lever det sorgløse liv med vennerne aberne Zik og Zak. Men en dag forstyrres livet. Rigmanden kommer til junglen, og han vil fælde regnskoven og ændre junglen til landbrugsjord for at tjene penge. Hans datter er en kendt influencer, og hun opdager Hugo og vil have ham som kæledyr. Rigmanden ser samtidig penge i Hugos potentiale som filmstjerne i filmen ”Skønheden og kæledyret”. Hugo fanges derfor og tages med hjem til storbyen. Men Hugo lader sig ikke sådan tæmme…! I storbyen møder Hugo ræven Rita, og de to finder vej tilbage til junglen.

Laurids Skovgaard Andersen giver os en velspillet Hugo, som også kan både synge og danse. Malaika Berenth Mosendane giver os en ditto Røven Rita. Deres samspil er både sårbart, kløgtigt og charmerende, og vi tror på, at de nok skal klare sig. Rebekka Bjerre er fin og overbevisende som influenceren, som først mest af alt kun tænker på sine følgere, men senere indser vigtigheden af noget andet, så hun går mod sin pengegrisk far, som ganske festligt spilles af Kristian Høgh Jeppesen.

Skuespilmæssigt sejrer Rikke Buch Bendtsen dog. Hun spiller noget så forskelligt som skibskokken ombord på skibet, som sejler mellem junglen og storbyen, og den tæmmede puddelhund, som skal overbevise Hugo om alle fortræffelighederne ved livet i fangenskab. Begge roller leveres til perfektion, og hun leverer samtidig et af forestillingens bedste sangnumre.

De fire dansere velkoreograferet af Nicky Andersen giver os resten af forestillingens figurer, og uanset om de er junglens øvrige dyr, rigmandens håndlangere eller noget helt tredje, gør de det godt. Det hele foregår i Astrid Lynge Ottosen og Karin Ørums scenografi, som er nem at forandre, og sammen med deres kostumer og et flot og lige så foranderligt lysdesign fungerer det rigtig godt.

Vi lærer samtidig en del om os selv som ”de store lyserøde dyr på to ben” – altså os mennesker. Hvad gør vi – og hvorfor? Hvilken type mennesker er vi egentlig? Emner som venskab, frihed, mobning, synet på andre, omstillingsparathed og overlevelse, berømmelse og rigdom trænger sig på. Samtidig rejser historien også spørgsmålet om, hvordan vi behandler naturen bedst muligt, så både vi og den overlever. Alt sammen bliver præsenteret fornemt uden at være belærende – om end dele af moralen måske bliver lidt veludpenslet. Både børn og deres voksne får nogle fine pointer med ud fra teatersalen.

Sangene fejler ikke noget, og vi kan høre, at Laurids Skovgaard Andersen og Malaika Berenth Mosendane egentlig har fine sangstemmer. Det er derfor synd, at der er playback, og at de medvirkende hen ad vejen opgiver at mime med til sangene.

Selvom der generelt er et fint tempo på handlingen i forestillingen, bliver den en smule for lang – særligt set i forhold til dens kernepublikum: Børnene. Denne eftermiddag begynder der at blive lidt uro i salen i slutningen af salen. En smule opstramning af forestillingen, så den kom ned på en times tid, ville den passe bedre.

Jungledyret Hugo er dog alligevel blevet en seværdig og underholdende familieforestilling. Den består af en handling med noget på hjerte, så vi alle sammen kan gå ud af salen med noget at tænke over, sammen med en energisk scenografi, fine sange og generelt gode skuespilpræstationer.

Bellevue Teatret og Sjællands Teater

Bellevue Teatret, Strandvejen 451, 2930 Klampenborg

Spilleperiode: 26. marts.10. april 2022