Anmeldelse: She Loves You, Tivoli (Mikkel Rønnow Musicals og Nordic Musical Partners)

Anmeldelse: She Loves You, Tivoli (Mikkel Rønnow Musicals og Nordic Musical Partners)

Af Christian Skovgaard Hansen

Der er nu efter nogen forsinkelse premiere på musicalen She Loves You. Det er en klassisk jukebox-musical – altså en musical, som man lader binde sammen af allerede kendte musiknumre frem for ny musik. Musikken er her hentet i John Lennon og Paul McCartneys imponerende katalog, hvilket sætter forventningerne højt.

Historien af Thom Southerland og Jokum Rohde rummer hele tre kærlighedshistorier, som alle kan bindes sammen af musicalens titel. Alle tre historier hænger samtidig sammen. Vi møder det ældre par Anna og Peter, som hænger fast i hippitiden, men som genfinder kærligheden i livets efterår, som desværre viser sig ikke at blive helt så langt som ventet, da hun er døende. Vi møder også deres adoptivdatter Louise og hendes kærlighedsforhold til Sara. De venter barn, men kærligheden udfordres af forholdets modsætninger og ikke mindst Louises karriere som modedesigner i et firma, hvor det ikke er helt let at live til noget. Vi møder sidst også det ældre pars biologiske søn Daniel, hvis live ikke helt har formet sig som forventet. Hans kærlighedsliv udfordres af, at pigen Molly allerede har en kæreste – Daniels ven Joe – og ikke mindst af, at hans liv ikke er helt let.

Historien er – også her – den svageste. Udover de tre kærlighedshistorier er der en række sidehistorier, som ikke rigtig bibringer os noget, og det bliver til tider lidt langhåret, at alle tre kærlighedshistorier skal køre sideløbende og ikke mindst, at de jo også gerne skal gå op, så kærligheden vinder. Manuskriptet bliver derfor noget rodet og ret så meget for langt. Historierne – eller måske hellere historien – ville have stået skarpere ved at fokusere langt mere i stedet for at ville det hele. Det er også faren ved jukebox-musicals, hvor man prøver at trække en historie ned over sangene. Den del lykkes nogenlunde her, men derudover er historien ikke gjort skarp nok.

Det er dog forfriskende, at man sætter fokus på kærlighedens forskellige ansigter, og at man lader det ene par være et homoseksuelt par, og at man langt hen ad vejen lader de kvindelige karakterer være de stærke. Lige hér er forestillingens titel, She Loves You, bestemt velvalgt.

Det er særligt musikken, sangene og sangerne, der løfter forestillingen. Musikken under ledelse af Mikkel Rønnow lyder fantastisk, og de mange Lennon og McCartney-sange synges for langt størstedelens vedkommende med den rette følelse og indlevelse.

Hele holdet er velsyngende. Maria Lucia Heiberg Rosenberg får flere muligheder for at lade os høre sin store sangstemme, om end nogle af sangene får lidt for meget ”swung” frem for at passe til den konkrete kontekst. Rikke Hvidbjerg får den rette fortvivlelse og smerte, men også vildhed og hjerte i sine sange. De unge kræfter i Mikkel Hoé Knudsen og Johanne Milland stråler, og deres sange viser tilpas overskud, charme og ikke mindst reel kærlighed.

Skuespilmæssigt halter det til gengæld en smule. Maria Lucia er som sagt velsyngende, mens hendes skuespil bliver lidt endimensionelt, og vi tror ikke altid helt på hendes kærlighedskvaler med Rikke Hvidbjerg. Deres sam- og særligt modspil fungerer ikke helt godt, og vi der mangler den sidste ildhu og nærvær. Martin Lofts modehusejer Erik Havú bliver for karikeret, og Nicoline Siff Møllers designer Simone kommer aldrig rigtig til at fungere.

Birgitte Raaberg og Karsten Jansfort som det ældre par leverer flotte og bevægende præstationer, og her tror vi oprigtigt på både smerten og kærligheden. De passer godt til de mere alvorlige scener. Mikkel Hoé Knudsens Daniel giver et genkendeligt og flot portræt af den forgabte og måske fortabte kærlighed, og som den unge fyr, som nok møder en vis portion modgang, men som alligevel kæmper. Bedst er Johanne Milland som Molly – modedesigner(assistenten) og objektet for Daniels kærlighed. Hun stråler på scenen med en naturligvis kækhed og beslutsomhed, og sammen med Knudsen får de både sang og skuespil til at gå op i en større enhed.

Værst er dog Morgan Larges scenografi. Den består af en rund, bevægelig ring, der kan hæves og sænkes efter forgodtbefindende og et par lygtetårne i siderne. Ringen siger os intet om, hvor vi i historien vi er, og kun enkelte steder får den en dybere mening. Ensemblet render op og ned af disse tårne uden, at vi helt forstår hvorfor. Det er som om, at man har opgivet scenografien på halvvejen, og at man aldrig rigtig har villet lave en stemningsfuld og sigende scenografi. Og det er synd!

She Loves You lever derfor ikke helt op til forventningerne. Særligt den gyselige scenografi, men også den lettere svage historie trækker ned. Til gengæld vejer musikken og sangerne en stor del af det op, og tilsat de mange Lennon og McCartney-sange bliver det til sidst alligevel en forestilling, der er værd at se – og særligt at lytte til!

Mikkel Rønnow Musicals og Nordic Musical Partners

Tivoli, Koncertsalen, Vesterbrogade 3, 1630 København V

Spilleperiode: 25. marts-24. april 2022 i Tivoli

Forestillingen spiller herefter i perioden 29. april-21. maj 2022 i Musikhuset Aarhus

Set den 25. marts 2022

Fotos: Søren Malmose

Lyst til at købe en billet? Læs nærmere her:

Medvirkende: Maria Lucia Heiberg Rosenberg, Birgitte Raaberg, Rikke Hvidbjerg, Karsten Jansfort, Mikkel Hoé Knudsen, Johanne Milland, Nicoline Siff Møller, Martin Loft m.fl.

Forfattere: Thom Southerland og Jokum Rohde

Iscenesættelse: Thom Southerland

Musikalsk ledelse: Mikkel Rønnow

Scenografi og kostumer: Morgan Large

Koreografi: Karen Bruce

Lysdesign: Tim Mitchell

Lyddesign: Tim Høyer

Varighed: Ca. 2 timer og 45 minutter inkl. pause

Følg os på Facebook:
https://www.facebook.com/ungtteaterblod

Følg os på Instagram:

@ungt_teaterblod

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *