Anmeldelse: Klima Skrima!, Dramafronten

Af Line Weien Hoffmann

Klima Skrima! Er en samling af fire korte stykker, der blev opvist forskellige steder i og omkring Kogens Have, og som udforsker konsekvenserne af klimakrisen. Alle stykkerne finder sted i en nær fremtid, i tiden efter ”Den Store Krig” hvor alle klimakrisens konsekvenser, vi i dag går og frygter, er blevet en realitet. Temperaturer og vandstande er steget, der er mangel på ilt på jorden, dyr og insekter er uddøde og der er i Danmark indført undtagelsestilstand og raceadskillelse.

De fire stykker ”Det bliver varmere”, ”Blødende hjerte”, ”Solstorm” og ”Flugt” var i 2018 blevet bestilt af Dramafronten til et teater i Chicago, hvor de blev opført under titlen ”Rising Temperatures”, og det var søndag den 1. september første gang, de blev vist i Danmark på dansk.

Publikum mødte op foran Herkules Pavillonen, og vi blev her inddelt i fire forskellige grupper efter farven på vores billet. Herefter blev vi af en guide fulgt rundt til forestillingerne i forskellige rækkefølge, så de alle fire kunne køre på én gang.

”Blødende hjerte” handlede om fire læger, der skulle sikre de sidste tilbageværende danskeres rejse til månen, inden jorden gik under, og det hele var for sent. ”Solstorm” handlede om en lille gruppe, der søgte tilflugt i et gammelt observatorium under den ”værste solstorm nogensinde”, der viser sig at være verdens ende. ”Det bliver varmere” handlede om en far og en datter, der ville forsøge at flygte til Marokko, da det ikke længere var sikkert for danskere af anden etnisk herkomst at opholde sig i landet. ”Flugt” handlede om tre unge mennesker, der panisk forsøgte at sikre sig skibslejlighed til Bornholm, da det meste af Danmark var oversvømmet.

Da publikum var blevet delt op i fire grupper, var man ikke særligt mange til forestillingerne ad gangen, og oplevelsen kan kun beskrives som intimteater. Skuespillerne var også gode til at henvende sig til publikum, og den fjerde væg blev ofte brudt med både blikke og direkte henvendelser til tilskuerne. Det syntes jeg var virkningsfuldt, da man på denne måde blev konfronteret med problemstillingerne på en mere direkte måde, end hvis historien blot havde udspillet sig foran en. Man blev tvunget til selv at tage stilling.

De fire små værker var alle indøvet efter Dramafrontens sædvanlige dogme, hvilket vil sige, at skuespillerne kun havde arbejdet med teksten og instruktøren i fire timer. Det betød også, at de alle spillede med manuskriptet i hånden, men det var helt meningen. Der kan argumenteres for, at stykkerne bliver mere rå og organiske, da det er meget autentisk at se folk famle efter ordene og til tider lave fejl. På den måde blev spillet meget ægte. 

Jeg synes personligt, det var interessant at se teater udarbejdet efter dette dogme, men jeg er alligevel mere til det mere polerede og indstuderede teater, da jeg synes det til tider skabte en mangel på dybde for nogle af karaktererne, når skuespillerne ikke havde brugt længere tid på at udvikle dem. Det forstyrrede også lidt, når skuespillerne måtte læse op af, og ikke bare støtte sig til, deres manuskripter. Der hvor jeg virkelig syntes, at det clashede, var når en af skuespillerne måtte støtte sig meget til manuskriptet, mens deres medspillere næsten ikke brugte det. Det skabte en ubalance i scenen.

De fire stykker supplerede hinanden utroligt godt, da de alle tog udgangspunkt i samme tema, klimakrisen, men samtidig formidlede de problemerne på helt forskellige måder. ”Blødende hjerte” og ”Solstorm” var meget humoristiske, og humoren var en god måde at formidle de seriøse budskaber på, uden det blev for meget for publikum. ”Flugt” og ”Det bliver varmere” var mere seriøse og dramatiske, og det fungerede godt, at der blev vekslet mellem de forskellige formidlingsmetoder, og jeg kan forestille mig, at man har kunnet fange flere mennesker på denne måde.

Selvom jeg personligt ikke er så meget til denne type, kun let gennemarbejdet teater, var Klima Skrima! alligevel en positiv oplevelse. Publikum blev både rørt og grinte, mens stykkerne alle tog virkelig vigtige problematikker op, mens de tvang tilskuerne til selv at tage stilling til, hvilken retning kloden og klimaet er på vej hen.

Dramafronten

I og omkring Kongens have, Herkules Pavillionen, 1307 København K

Spilleperiode: 1. september 2019

Set den 1. september 2019

Lyst til at købe en billet? Læs nærmere her:

Medvirkende: Ditte Hansen, Niels Ellegaard, Anton Hjejle, Sara Hjort, Mette Horn, Josephine Park, Morten Klode, Claus Flygare, Amira Jasmina Jensen, Angelina Watson, Lucia Vinde Dirchsen, William Halken og Kristian Rossen

Dramatikere: Rhea Leman, Jens Kløft, Joan Rang Christensen og Kristian Halken

Instruktører: Rhea Leman, Jens Kløft, Solveig Weinkouff og Kristian Halken

Varighed: Ca. 1 ½ time uden pause

Følg os på Facebook:
https://www.facebook.com/ungtteaterblod

Følg os på Instagram:

@ungt_teaterblod

  • Show Comments (0)

Your email address will not be published. Required fields are marked *

comment *

  • name *

  • email *

  • website *

Ads

You May Also Like

Anmeldelse: Gesualdo – Shadows, Den Fynske Opera

Af Mette Herschend   Det er med stor ydmyghed, jeg træder ind ad døren ...

Anmeldelse: Noget om helte, Nørrebro Teater

Af Eva Gudmand   ’Noget om helte’ handler bestemt ikke om noget med helte. ...

Anmeldelse: Salamimetoden, Aarhus Teater

Af Lea Hansen Damgaard   Hvordan forener man egoisme og kærlighed? Og er det ...

Anmeldelse: Visen om Sidsel, Grønnegårds Teatret

Af Jonas Gudmand I denne skønne sommertid har du her en glimrende anledning til ...

Anmeldelse: Dette er ikke Et Drømmespil, Malene Begtrup m.fl.

Af Jonathan Stahlschmidt   Jeg har før udtrykt min forundring ved anmelderfaget. Især som ...