Anmeldelse: Nederlands Dans Theater, Det Kongelige Teater (Nederlands Dans Theater)

Af Henriette Devantier

Det er store følelser, intens sansning og knivskarp teknik, der lever og ånder på Gamle Scene disse dage. Det verdensberømte og anerkendte morderne kompagni, Nederlands Dans Theater, er på besøg, og lægger Det Kongelige Teaters publikum ned med storm. Jeg havde den store fornøjelse at overvære deres premiere i København, og efter min mening er Nederlands Dans Theater et af verdens førende moderne kompagnier.

Kompagniet optrådte med tre værker; det første og det sidste af koreografduoen, fra henholdsvis Spanien og England, Sol Léon og Paul Lightfoot og det midterste af den canadiske koreograf Crystal Pite. Hvert værk var fordelt i hvert sit akt, så man havde tid og mulighed for at fordøje, hvad man lige havde oplevet. Og det var tiltrængt. Sanserne var i den grad på arbejde denne aften.

“Shut Eye”

Forestillingen åbnedes af Sol Léon og Paul Lightfoots ”Shut Eye”, som giver et glimt ind i en surrealistisk verden og stiller spørgsmålet: Er det, vi ser, begrænset af vores sanser, eller er det betinget af, hvordan vi lader vores hjerne manipulere billedet gennem vores følelser? Med en innovativ og fantasifuld tone samt en skjult symbolik kom dette mystiske værk til live. Og det blev i den grad bragt til live af danserne og deres fuldstændig præcise og skarpe teknik. Musikken til ”Shut Eye” er komponeret af Olafur Arnalds og Bryce Dessner. Musikken var stærk, fyldt med skiftende tempo og kontrastfuld, der netop understregede det komplekse og mystiske, der ligger bag værket.

“Solo Echo”

Aftenens andet akt bød på Crystal Pites ”Solo Echo”, der tog udgangspunkt i digtet ”Lines for Winter” af Mark Strand – en canadiskfødt amerikansk digter, essayist og oversætter. ”Lines for Winter”, der blev rekonstrueret til dans, er rent, klart og rørende. I ”Solo Echo” blev publikum inviteret ind i en vinterlig melankoli med hvirvlende snefnug på bagtæppet og til Brahms rammende toner. Brahms udødelige musik blev det perfekte akkompagnement til ”Solo Echo”. Crystal Pites koreografi gik komplet i spænd med musikken, der mundede ud i en sjælden musikalitet.

”Singulière Odyssé”

Aftenen blev stærkt afsluttet af endnu et værk af Sol Léon og Paul Lightfoot, ”Singulière Odyssé”. Værket udspiller sig på en togstation og viser, hvordan rejse, bevægelse og dét at leve i en evig flux-tilstand gennemsyrer vores tids DNA. Dansere kommer og går undtagen én, som stille afventer og iagttager de rejsende. Musikken til værket, ”Exiles”, er komponeret særligt til værket af Max Richter. Den smukke musik blev nærmest en trance, der tillod danserne og værket at nå helt ind under huden på publikum.

Dette sidste akt ramte mig dybt. Den konstante travlhed, der fører til en delvis blindhed, som vi befinder os i, blev malet sort på hvidt af Sol Léon og Paul Lightfoot i ”Singulière Odyssé”. Som det tydeliggøres i værket, er det en tilstand, der er svær at trække vejret i, og man skal og må stoppe op. ”Singulière Odyssé” var en rammende oplevelse, der ikke kunne have undværet Nederlands Dans Theaters stærke dansere til at få værket helt ud over scenekanten.

Der er ingen tvivl om at Nederlands Dans Theater ligger helt i top. Deres kunnen og formåen hører sjældenhederne til. De danser for at danse, og det rammer publikum, så man ikke er i tvivl om det. Denne aften var med dansens sprog i centrum. Det moderne trinsprog kan være svært at forstå, men når det leveres med en sådan finesse og præcision, kan det nydes af alle, uafhængigt af hvor stort et kendskab til dansen man har.

Nederlands Dans Theater er på et kort visit i Danmark på bare tre dage, så hvis man skal nå at opleve dette rammende kompagni og deres forestilling, skal man skynde sig!

Nederlands Dans Theater

Det Kongelige Teater, Gamle Scene, Kongens Nytorv 9, 1050 København K