Anmeldelse: Larm i kulissen, Aalborg Teater

Af Ditte M. Pedersen

 

På Aalborg Teater kan du i disse dage komme med til generalprøve, et smut i kulissen og med til en mere eller mindre fuldkommen forestilling, når der på Lille Scene er skruet godt op for iscenesættelsen af Michael Frayns komedie, ’Larm i kulissen’, der på godt og ondt følger en engelsk teatertrup, som viser, hvordan det kan være og/eller er at opsætte en forestilling – og ikke en hvilken som helst forestilling, men farcen ”Klædt af til skindet”, hvor blandt andet sardiner bliver gjort til omdrejningspunkt.

Aalborg Teater

Der nås næsten ikke andet end at komme ind af døren, før man bliver blændet af det guldspændte arrangement, der forestiller en foyer i en meget eksklusiv bolig, hvilket med det samme sætter konnotationer til amerikaniseringen. Alle spillernes kostumer oser af fest og farver, så man får en idé om, at det kun kan blive godt.

Aalborg teater

Lyset falder og en telefon ringer meget højlydt. Ind kommer Mrs. Clackett med en tallerken sardiner og tager telefonen. Mrs. Clacket spilles af Marie Knudsen Fogh, der i stykket spiller Dottey. Skuespillerene fra Aalborg Teater spiller alle hver især to roller – en fra teatertruppen og en karakter i opsætningen, som truppen laver, hvilket godt kan virke forvirrende, når der skal huskes navne i de forskellige sammenhænge.

Aalborg teater

Det, vi ser i 1. akt, er generalprøven, der gennemspilles aftenen inden premieren – og den trækker tænder ud. Under en replik stopper Dottey op og bliver afbrudt af instruktøren, Lloyd, som spilles af Jakob Hannibal, der i et forgæves forsøg vil instruere på en flok spillere, som glemmer replikker og ikke kan huske hverken stikord, hvor sardinerne skal være eller ind- og udgange, så de må forsætte langt ud på natten. Instruktøren driver både skuespillerne, teknikkerne og sig selv til vanvid i forsøget på at nå i mål med en fuld opsætning. Da generalprøven er kørt helt igennem, er der pause.

2. akt begynder, og her er scenen drejet 180 grader, så publikum kommer med bagom i kulissen. Allerede her er der kaos – den ene spiller er sur på den anden, og den tredje, der spiller indbrudstyv, som spilles af Steffen Berenthz i rollen som Selsdon, har et alkoholproblem, vi allerede i 1. akt havde hørt lidt om. Instruktøren fiser rundt for at finde hoved og hale på det hele, samt for at dække over Ragnarok, mens vi kan høre, at publikum så småt er ankommet. Teknikkerne, Tim og Poppy, som spilles af Casper Juel Berg og Ena Spottag, bliver hundset rundt med. Alt er kaos, og mens tiden til starten ikke kan trækkes mere, kan vi se de interne intrigere, som er alt fra kærlighedsaffære til jalousi og alkohol, forløbe sig i kulissen, samtidig med at alle spillere skal holde øje med, hvornår de skal ind på scenen, og hvornår de ikke skal.

Aalborg teater

Scenen er drejet 180 grader tilbage, og 3. akt går i gang, hvor vi er publikummere til stykket igen. Jeg må indrømme, jeg fandt den en smule forvirrende, og nogle passager står mig stadig lidt uklar. Konteksten er dog til at forstå, selvom, der som nævnt, sker utroligt meget det meste af stykket igennem – det gode er, at risikoen for at kede sig er utroligt lille. Det er åndssvagt på den gode ”du-kan-ikke-lade-være-med-at-grine”-måde.

Spillerne kaster sig rundt i manegen, og det KAN ikke undgås at trække gentagende gange på smilebåndet – skuespillerne gør det fremragende godt og formår at underholde en hver, selvom spillerne i stykket på ingen måde er ude på at gøre deres liv til komedie. Der skabes lynhurtigt en god stemning i salen, som beholdes hele vejen igennem, selvom det er en lidt anden, speciel, stærk og naturlig ”stemning” og dunst, der afslutter stykket – du må hellere se det for at finde ud af, hvad det sker.

Aalborg teater

Det er om nogen en forestilling, som har været svær at sætte op, fordi der er så mange forskellige elementer, der alligevel er utroligt ens – men det er gjort utroligt fint. Du vil efter min bedste overbevisning ikke fortryde at se ‘Larm i kulissen’ på Aalborg Teater – det er jo for tiden Aalborg Teaters ”guld”. Det er et af de stykker, som henvender sig til den unge såvel som den ældre aldersgruppe.

Vi ser flere gange i stykket, at Donald Trump og Barack Obama viser sig såvel som det amerikanske flag. Det er noget, vi kan relatere til, og den første tanke angående foyeren var bestemt også, at det havde noget med Det Hvide Hus at gøre. Amerikaniseringen er noget, der er oppe og vende i mere og mere stigende grad, fordi mange elementer også påvirker det danske land – det er altså teater, der kan relatere til dig, og jeg vil vove den påstand, at du ikke behøver at forstå det for at finde det yderst underholdende – så det er bare at komme afsted, så længe det er muligt!

 

Aalborg Teater, Lille Scene, Jernbanegade 11, 9000 Aalborg

Spilleperiode: 8. september-7. oktober 2017

Set den 8. september 2017

Foto: Lars Horn/Baghuset

Lyst til at købe en billet? Læs nærmere her:

https://aalborgteater.dk/event/larm-i-kulissen/

 

Følg os på Facebook:
https://www.facebook.com/ungtteaterblod

Følg os på Instagram:

@ungt_teaterblod

Tags:

  • Show Comments (0)

Your email address will not be published. Required fields are marked *

comment *

  • name *

  • email *

  • website *

Ads

You May Also Like

Anmeldelse: And over bord, Café Liva

Af Christian Skovgaard Hansen   I en lille båd, der gynger… Eller! Så lille ...

Anmeldelse: Askepot, Det Kongelige Teater

Af Henriette Devantier Mine forventninger var høje til aftenens premiere på balletten Askepot, da ...

Anmeldelse: Puntila, Det Kongelige Teater

Af Jonas Gudmand   ‘Puntila’ er et virkeligt originalt stykke, der er værd at ...

Anmeldelse: Cabaret, Det Kongelige Teater

Af Jonas Gudmand Du har nu en unik mulighed for at opleve en magisk ...

Anmeldelse: as I collapse, Dansehallerne (recoil performance group)

Af Rose Himmelstrup Hansen   Moderne dans kan tit være totalt forvirrende. Sådan, hvor ...