Anmeldelse: Lazarus, Teater Nordkraft
Af Christian Skovgaard Hansen
I 2012 udkom Bent Hallers ungdomsroman ”Lazarus”, og Maria Kjærgaard-Sunesen har nu transformeret denne roman til scenen. Det er stadig en form for trekantsdrama, hvor spørgsmålene om, hvem man er, og ikke mindst hvem man vil være, trænger sig på.
Tvillingerne Aurora og Alwin har et specielt, nærmest dysfunktionel forhold, som de ikke altid selv forstår. De kommer fra et velhavende hjem, hvor forældrene på mange måder tit er væk, så de er overladt til sig selv. De er på en og samme tid tæt – måske for tæt… – forbundne, men også så langt fra hinanden. Alderen trænger sig dog på, hvorfor de to ikke deler seng længere, og truslen om at blive sendt til onklen i Ringkøbing, hvis de skulle finde på det igen, hænger over hovedet på dem.
Da Lazarus, som de kalder ham, dukker op, forandres deres liv. Lazarus er en almindelig fodboldfyr fra et almindelig middelklassehjem, men han har noget over sig, som gør, at først Aurora og siden Alvin bliver forelskede i ham. Følelserne står på spring, og Lazarus indfanges i uroen og mørket. Forelskelse bliver til fortvivlelse. Vil de mon finde hinanden – og sig selv? Omdrejningspunkterne i Lazarus er den altopslugende kærlighed, køn, identitet og fortabelse i det ukendte.
De indre og de ydre kampe står i kø for både tvillingerne og for Lazarus. Meget symbolsk består Katrine Langkilde Gjerdings scenografi af en hvid boksering, hvori kampene kan kæmpes, alt imens de store følelser kan få frit spil i det mere rå landskab omkring den. Over bokseringen hænger en lysende firkant, som også kan hæves og sænkes, og den bliver nærmest symbol på de skiftene henholdsvis lysende og mørke stemninger i fortællingen. Det er derved en smuk visuel oplevelse.
Alle tre skuespiller leverer eminente portrætter af deres respektive figur. Tvillingerne spilles af Lærke Schjærff Engelbrecht og Michael Slebsager. De ligner hinanden, klæder sig ens, og det kan være svært at skelne den ene fra den anden. Engelbrecht er på en og samme tid anspændt og genert, og hun besidder en sær ømhed, men også fremmelig, hvor de vanvittige følelser står i kø. Slebsager er lige så fremmelig, og han forstår til søsterens fortvivlelse at manipulere både hende og Lazarus, når han iført søsterens tøj (forsøger at) forføre(r) Lazarus.
Peter Høgsbro spiller rollen som Lazarus, og han mestrer ganske fint skiftende fra ”bare” at være en almindelig fyr over at være elsket, videre over forvirringen og til det, der tangerer forfaldet. Han må se sig fanget i tvillingernes spil – et spil, som de kun vil lade ham slippe ud af, hvis de synes. Spørgsmålet er, hvilken identitet han har, og ikke mindst hvilken identitet tvillingerne synes, at han skal have. Til sin egen forundring kan han i hvert fald ikke altid genkende sig selv i tvillingernes fremstilling af ham.
Som i romanen får de tre medvirkende hver sin taletid. Ligesom tvillingernes forhold er replikkerne både rappe, men også sine steder nærmende til dysfunktionelle, så man rigtig føler tvillingernes underlige forhold. Maria Kjærgaard-Sunesen, som også har iscenesat, lader de tre medvirkende have både tempo og en famlende eftertænksomhed, hvilket giver publikum mulighed for at synke de mange indtryk, og hun lader ikke forestillingen tage stilling om det rigtige og det forkerte. Vi overraskes, griner og tænker, og forestillingen taler direkte til os. Det er i stedet op til os at tænke, når vi forlader teatersalens mørke. Lys og musik komplementerer fint disse indtryk.
Lazarus er en intens maggiterning af følelser, som ligesom tvillingernes følelser stikker i flere retninger. Ungdommen kan genkende disse følelser, ligesom køns- og identitetsspørgsmålene trænger sig på. Hvor stærk er vores kærlighed, og hvem er vi? Lazarus viser os på fornemmeste vis, at det er i orden at have sin tvivl om kærlighed, køn og identitet, om end ikke alle behøves finde ud af det på samme dysfunktionelle og fortvivlende fortabte måde som i forestillingen.
Teater Nordkraft, Volt, Teglgårds Plads 1, 9000 Aalborg
Spilleperiode: 4. marts-5. april 2023
Set den 7. marts 2023
Fotos: Martin Høyer
Lyst til at købe en billet? Læs nærmere her:
Medvirkende: Lærke Schjærff Engelbrecht, Peter Høgsbro og Michael Slebsager
Baseret på Bent Hallers roman ”Lazarus”
Instruktør: Maria Kjærgaard-Sunesen
Scenograf: Katrine Langkilde Gjerding
Manuskript: Maria Kjærgaard-Sunesen
Lysdesign: Mads Eckert Hermansen
Lyddesign: Jonas Hvid Brimer
Varighed: Ca. 1 time og 25 minutter uden pause
Følg os på Facebook:
https://www.facebook.com/ungtteaterblod
Følg os på Instagram:
@ungt_teaterblod